Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Το Left.gr για τη χθεσινή μας εκδήλωση

Όχι στις κατασχέσεις των σπιτιών από τις τράπεζες - Όχι στις εξώσεις
Ημερομηνία: 09/12/2012
Συγγραφέας: left.gr

Ανοικτή εκδήλωση-συζήτηση για το θέμα των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών κατοικιών καθώς και για το θέμα των εξώσεων διοργάνωσε το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου το Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Εξαρχείων – Νεάπολης – Μουσείου.

Στην καταγραφή κενών και εγκαταλελειμμένων κτιρίων προτίθεται να προχωρήσει το Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Εξαρχείων – Νεάπολης – Μουσείου για την κάλυψη αναγκών των άστεγων. Είναι αδιανόητο την ώρα, που οι άστεγοι στο κέντρο της πόλης πολλαπλασιάζονται, τα κενά κτίρια να υπολογίζονται σε 50.000, τόνισαν τα μέλη του Δικτύου σε εκδήλωση, που διοργάνωσαν το απόγευμα του Σαββάτου. “Υποψήφιοι άστεγοι είμαστε όλοι μας” υπογράμμισαν τα μέλη του Δικτύου και δηλώνουν αλληλέγγυοι και έτοιμοι να στηρίξουν έμπρακτα όσους αυτοοργανωμένα επιλέξουν να καταλάβουν, να επισκευάσουν και να κατοικήσουν σε οποιοδήποτε άδειο κτίριο, που σήμερα ρημάζει.

Έναν χρόνο μετά το κίνημα για το χαράτσι της ΔΕΗ και τις μικρές και μεγάλες νίκες, που πέτυχε με τη μαζική συμμετοχή, στο ΔΙΚΑΕΞ βάζουν σε προτεραιότητα τα ζητήματα στέγης. Έτσι πέρα από τις δράσεις για τους άστεγους, στην αυτοοργάνωση των οποίων θα σταθούν αλληλέγγυοι, ξεκινούν καμπάνια πίεσης των ιδιοκτητών για τη μείωση των ενοικίων στην περιοχή, όπως επίσης και για το σταμάτημα των εξώσεων. 

“Εμείς είμαστε με τους μικροϊδιοκτήτες, αλλά με τη σειρά τους θα πρέπει να κατανοήσουν, ότι σε περίοδο κοινωνικής κατάρρευσης δεν γίνεται αυτοί να διασωθούν μόνοι τους” τόνισαν μεταξύ των άλλων σημειώνοντας, ότι το εμπόριο στέγης μέχρι πρότινος διπλασίαζε την περιουσία κάθε ιδιοκτήτη μέσα σε λίγα χρόνια. “Στεκόμαστε ενάντια στις εξώσεις οικογενειών, που αδυνατούν να πληρώσουν το ενοίκιο και μέσα από την οργανωμένη αντίσταση του Δικτύου μας θα τις αποτρέψουμε” ανέφεραν σημειώνοντας, ότι θα παρεμβαίνουν με τον ίδιο άμεσο τρόπο αλληλοενημέρωσης, όπως στις διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος. Στο διεκδικητικό πλαίσιο μπαίνει και το “κοινωνικό ενοίκιο για διαμερίσματα μικροϊδιοκτητών προκειμένου να στεγασθούν άστεγοι ή οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν”.

Από τις προτάσεις, που κατατέθηκαν στην εκδήλωση είναι και αυτή της καταγραφής των κλειστών διαμερισμάτων, τα οποία μέσα από ένα δίκτυο ιδιοκτητών – ενοικιαστών να αναζητηθεί η φόρμουλα, ώστε να καλυφθούν οι στεγαστικές ανάγκες των χαμηλόμισθων.

Κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη

Μεγάλο μέρος της συζήτησης απασχόλησε το ζήτημα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Την ενημέρωση έκανε ο δικηγόρος της ΕΚΠΟΙΖΩ Βίκτωρας Τσιαφούτης.

Δημιουργικά ανήσυχοι, αλλά χωρίς άγχος – όπως χαρακτηριστικά ανέφερε – θα πρέπει να είναι οι δανειολήπτες. Επισήμανε, ότι μέχρι το τέλος του 2012, αλλά και για το 2013 είναι διασφαλισμένο, ότι δεν θα υπάρξουν πλειστηριασμοί κατοικιών. Τόνισε, ότι στόχος του τραπεζικού συστήματος (το οποίο χαρακτήρισε σκληρά αντικοινωνικό) δεν θα είναι η πρώτη κατοικία, αλλά τα άλλα ακίνητα μικροϊδιοκτητών.

Ο κ. Τσιαφούτης ανέφερε ότι από τις 10.000 αιτήσεις φιλικού διακανονισμού με τις τράπεζες, που έχουν διαχειριστεί στην ΕΚΠΟΙΖΩ, το 99,9% απέτυχε γιατί οι δανειολήπτες δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις.

Σε ό,τι αφορά την υπαγωγή στο νόμο Κατσέλη τόνισε ότι στα Ειρηνοδικεία της Αττικής και άλλων μεγάλων περιοχών ο χρόνος μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης είναι μεγάλος. Για παράδειγμα στην Αθήνα υποθέσεις θα εκδικαστούν το 2017 και στο Περιστέρι το 2020. 

Ακόμα δήλωσε, πως οι μισές αιτήσεις γίνονται δεκτές από τα Ειρηνοδικεία. Ζήτησε από τους παρευρισκόμενους να μην εντυπωσιάζονται με περιπτώσεις, που παρουσιάζονται στα ΜΜΕ και αφορούν μεγάλες διαγραφές χρεών, γιατί είναι ελάχιστες, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις οι αποφάσεις οδηγούν σε “κουρέματα” με μεγάλες δόσεις, που μέσα στο καινούριο οικονομικό περιβάλλον πάλι δεν εξασφαλίζουν αξιοπρεπή διαβίωση.

Αρκετές φορές επανέλαβε καθησυχάζοντας όσους συμμετείχαν στην εκδήλωση, ότι οι τράπεζες δεν μπορούν να κατάσχουν μισθούς και συντάξεις. Ενώ και το Δημόσιο, που θεωρητικά μπορεί για ληξιπρόθεσμες οφειλές, έχει την υποχρέωση να αφήνει υπόλοιπο 1.000 ευρώ, δηλαδή με τους μισθούς και τις συντάξεις στα σημερινά επίπεδα, ούτε το Δημόσιο μπορεί να προχωρήσει, όπως επεξήγησε.

Στην εκδήλωση υπήρξε ενημέρωση για το κίνημα ενάντια στις εξώσεις και τις κατασχέσεις, που αναπτύσσεται και στην Ισπανία.

Τα μέλη του Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης Εξαρχείων – Νεάπολης – Μουσείου κάλεσαν σε οργάνωση και αντίσταση με στόχο την αξιοπρεπή στέγαση για όλους δηλώνοντας βέβαιοι ότιτο κίνημα θα αναπτυχθεί σε όλες τις πόλεις, όπως συνέβη και με το χαράτσι. Οι προτάσεις, που κατατέθηκαν θα συζητηθούν στη Συνέλευση της ερχόμενης Τρίτης (7:30 μ.μ. - Τσαμαδού 15) για να υπάρξουν και αποφάσεις δράσεων.

"Να μη ζήσουμε σαν δούλοι" (αναδημοσίευση)



Αυτή η εξαιρετική φωτογραφία του Μάριου Λώλου έκανε χτες τον γύρο των social media. Δεν ξέρω αν είναι από τις χτεσινές διαδηλώσεις – δεν έχει σημασία αυτό- αλλά θα ήθελα να σχολιάσω το σύνθημα στον τοίχο.
Έχω γράψει ξανά πως δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει «Να μη ζήσουμε σαν δούλοι».

Και πώς να ζήσουμε;

Θα το καταλάβαινα, αν έγραφε «Να ζήσουμε ελεύθεροι».

Το σύνθημα «Να μην ζήσουμε σαν δούλοι» το βλέπω στους τοίχους της Αθήνας τα τελευταία τρία χρόνια.

Δηλαδή, πριν δεν ζούσαμε σαν δούλοι; Γιατί; Επειδή υπήρχαν φράγκα για να πηγαίνουμε στα σκυλάδικα, να κάνουμε διακοπές και να τρώμε έξω;

Όλοι αυτοί που ζούσαν με κάρτες και δάνεια δεν ήταν δούλοι;

Όλοι αυτοί που χρωστούσαν το σπίτι, το αυτοκίνητο, την τηλεόραση, το πλυντήριο -και ό,τι άλλο νόμιζαν πως είναι δικό τους- δεν ήταν δούλοι;

Όλοι αυτοί που ψήφιζαν επί δεκαετίες ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία -και μιλάμε για τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων- για να τους χώσουν στο Δημόσιο ή για να μην χάσουν τη δουλίτσα τους ή για να τους νομιμοποιήσουν το αυθαίρετο δεν ήταν δούλοι; Ήταν ελεύθεροι άνθρωποι αυτοί;

Η ελευθερία έχει να κάνει με τα χρήματα που βγάζουμε, τα χρήματα που δανειζόμαστε και με τα προϊόντα που έχουμε στην κατοχή μας;

Η ελευθερία δεν έχει καμία σχέση με το χρήμα. Η ελευθερία υπήρχε πριν οι άνθρωποι δημιουργήσουν το χρήμα και θα υπάρχει και μετά την κατάργησή του.

Και ή θα είσαι ελεύθερος ή θα είσαι δούλος.

Δεν μπορείς να ζήσεις «σαν ελεύθερος». Ή είσαι ελεύθερος ή δεν είσαι.

Αλλά μπορείς να ζήσεις «σαν δούλος».

Σε αυτό το σύνθημα, η λέξη κλειδί είναι το «σαν».

Δηλαδή, δούλοι ήμασταν και πρώτα αλλά δεν μας πείραζε επειδή μπορούσαμε να παίρνουμε δάνεια και να κάνουμε τους πλούσιους.

Τώρα που η χώρα χρεοκόπησε και δεν παίζουν δάνεια, μας πειράζει που είμαστε δούλοι.

Πριν ήμασταν δούλοι αλλά δεν φαινόταν γιατί το έκρυβαν τα χρήματα. Τώρα φαίνεται πως είμαστε δούλοι. Επειδή είμαστε φτωχοί. Και μας πειράζει που φαίνεται πως είμαστε δούλοι. Δηλαδή μας πειράζει το γεγονός ότι φαίνεται πως είμαστε δούλοι, όχι το ότι είμαστε δούλοι.

Ναι, μόνο που το αντίθετο του «δούλος» δεν είναι το «πλούσιος» ή το «ευκατάστατος».

Το αντίθετο του «δούλος» είναι το «ελεύθερος».

Κι αν θέλεις να είσαι ελεύθερος, πας στον τοίχο και το γράφεις: «Θέλω να ζήσω ελεύθερος». Δεν γράφεις «Να μην ζήσουμε σαν δούλοι». Δεν φοβάσαι να γράψεις τη λέξη «ελεύθερος».

Βλέπω τα συνθήματα στους τοίχους της Αθήνας και χαμογελάω, διασκεδάζω, απορώ, σκέφτομαι.

Με όλο τον σεβασμό στους νέους ανθρώπους που αμφισβητούν τα πάντα -και πολύ καλά κάνουν-, είναι σημαντικό στη ζωή σου να έχεις διαβάσει μερικά βιβλία.

Κι εγώ πέρασα μια περίοδο της ζωής μου που μηδένισα το σύμπαν, ακύρωσα τους πάντες και τα πάντα και νόμιζα ότι τα ήξερα όλα. Αυτή η περίοδος λέγεται «εφηβεία» και -ευτυχώς- δεν κρατάει για πάντα. Τουλάχιστον σε εμένα δεν κράτησε για πάντα.

Είναι γοητευτικό να πιστεύεις πως ο κόσμος ξεκινάει με εσένα αλλά, αν συνέβαινε αυτό, οι άνθρωποι θα ήταν ακόμα στις σπηλιές.

Μην ψάχνετε για συνθήματα για την ελευθερία. Υπάρχει το «Ελευθερία ή θάνατος» των αγωνιστών του ’21. Που δεν θα μπορούσε ποτέ να είναι «Να μην ζήσουμε σαν σκλάβοι ή θάνατος». Αφού σκλάβοι ήταν. Το ήξεραν. Δεν έκαναν πως δεν το ήξεραν.

Κι αν αυτό το σύνθημα σας τρομάζει κάπως -λόγω θανάτου-, υπάρχει κάποιο άλλο: «Θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία».

Και βέβαια, η ζωή δεν είναι συνθήματα. Ούτε ωραία τσιτάτα στα social media.

Μου αρέσουν τα ευρηματικά συνθήματα, λατρεύω τις έξυπνες ατάκες στα social media αλλά προτιμώ την γνώση.

Η γνώση είναι ελευθερία. Και η σκέψη (που είναι ότι πιο επαναστατικό υπάρχει. Και η σκέψη έχει ανάγκη την γνώση. Που απαιτεί χρόνο, πειθαρχία και αφοσίωση.

Για να ζήσεις ελεύθερος. Κι όχι για να μην ζήσεις σαν δούλος.

Και όπως διάβασα κάμποσα χρόνια πριν σε κάποιο βιβλίο -νομίζω στην «Ιστορία μιας Λέξης» του Νίκου Βαρδιάμπαση-, «για να ελευθερωθείς, πρέπει πρώτα να εγκυμονήσεις».

Καλή λευτεριά

κερατέα: 2 Χρόνια μετά...

Οι ρίζες του Ναζισμού στον ευρωπαϊκό πολιτισμό (αναδημοσίευση)


από Δοκιμή (http://dokimh.espivblogs.net)
του Enzo Traverso*
Μετάφραση: Γιάννης Κ.

Γραμμή παραγωγής φόνων

Το Άουσβιτς-Μπίρκεναου κατέληξε να συμβολίζει τη θηριωδία των ναζί, και τον περασμένο μήνα έγιναν επιμνημόσυνες εκδηλώσεις σε διεθνές επίπεδο για την 60ή επέτειο της απελευθέρωσής του. Ωστόσο, οι ιστορικοί είναι ακόμα διχασμένοι σχετικά με το μήνυμα του Ολοκαυτώματος, στο πλαίσιο της εξέλιξης του δυτικού πολιτισμού.

Η εξόντωση των Εβραίων της Ευρώπης αποτέλεσε την επιτομή του απόλυτου Κακού κατά την άποψή μας σχετικά με την ιστορία του 20ού αιώνα. Ορισμένοι ιστορικοί θεωρούν ότι η μνήμη του Ολοκαυτώματος έγινε μια νέα πολιτική θρησκεία του δυτικού κόσμου, εκ του αντιθέτου μέτρο αξιολόγησης της νομιμότητας των δημοκρατικών θεσμών μας.

Ο καθένας θα συμφωνήσει ότι το Ολοκαύτωμα είναι μία μεγάλη, ανθρωπολογική και ηθική τομή στην ευρωπαϊκή ιστορία, αλλά δεν υπάρχει ομοφωνία ως προς την ερμηνεία του φαινομένου. Ορισμένοι ιστορικοί τοποθετούν τη γένεσή του στον ριζοσπαστικό αντισημιτισμό του Χίτλερ, άλλοι στο πλαίσιο του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου, και μερικοί στο πολύπλοκο, πολυκεντρικό και χαρισματικό σύστημα εξουσίας του ναζιστικού καθεστώτος. Μετά το τέλος του πολέμου, υπήρξε έντονη η τάση να αποκηρυχθεί ο Ναζισμός ως μία εκτροπή ενάντια στο δυτικό πολιτισμό, μία διαμετρική αντίθεση προς τις αξίες του Διαφωτισμού και της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Αυτή η καθησυχαστική διάγνωση ήταν η βάση της κουλτούρας της Αντίστασης. Έτσι την είδαν κοινωνιολόγοι όπως ο Νόρμπερτ Ελίας, που θεώρησε την βία των ναζί ως σύμπτωμα μιας διαδικασίας κρίσης του πολιτισμού και φιλόσοφοι όπως ο Γιούργκεν Χάμπερμας, ο οποίος υποστήριξε ότι η Γερμανία εντάχθηκε στη Δύση μόνο μετά το Άουσβιτς (1).

Αυτή τη διάγνωση την επεξεργάστηκε και ο ιστορικός Φρανσουά Φυρέ, μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης και το τέλος του ψυχρού πολέμου. Ο Φυρέ ερμήνευσε το ναζισμό και τον κομμουνισμό ως συμμετρικές μορφές αντίδρασης ενάντια στην αναπόφευκτη έλευση μιας φιλελεύθερης πολιτικής τάξης (2). Υπ’ αυτή την έννοια, ο κόσμος στον οποίο ζούμε είναι διαμετρικά αντίθετος προς την ναζιστική βαρβαρότητα. Δεν υπάρχει σημείο επαφής, προσέγγισης ούτε και συνέχεια μεταξύ των δύο.

Είναι αλήθεια, φυσικά, ότι ο Ναζισμός έβαλε στόχο την καταστροφή της οικουμενικής έννοιας της ανθρωπότητας, που είχε προωθήσει ο Διαφωτισμός και είχε εκδηλωθεί με την Γαλλική Επανάσταση, και είναι επίσης αλήθεια ότι η έννοια αυτή διατηρήθηκε και διευρύνθηκε από τις σύγχρονες δημοκρατίες της Δύσης. (Πολλά θα μπορούσαν να ειπωθούν σχετικά με τον τρόπο που αυτές διατήρησαν και διεύρυναν την έννοια αυτή, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός του άρθρου.)

Αυτή όμως είναι η μία όψη του προβλήματος. Υπάρχουν πολλά άλλα στοιχεία που συνδέουν την ιδεολογία του Ναζισμού και των μεθόδων του (κυριαρχία και εξόντωση) με την ιστορία της Δύσης. Παρά τις παθολογικές ιδιαιτερότητές τους, αποτελούν ωστόσο μέρος της ιστορικής ανάπτυξης της Δύσης.

Η πρώτη σύνδεση είναι ιδεολογική. Ο ναζισμός ανέτειλε στο κοινωνικοπολιτικό στερέωμα του γερμανικού εθνικισμού, ο οποίος διασταυρώθηκε με ιδεολογικά ρεύματα, που είχαν συνολικά ισχυρή παρουσία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού πολιτισμού : τη Φυλετική Ανθρωπολογία, που πρέσβευε την ιεράρχηση των ανθρωπίνων ομάδων με κυρίαρχους τους Αρίους, τον Κοινωνικό Δαρβινισμό, που περιείχε την ιδέα της φυσικής επιλογής του ικανότερου και την Ευγονική, με την αντιδραστική ουτοπία της, ενός τεχνητά δημιουργημένου ανθρώπινου είδους.

Ο σωτηριολογικός αντισημιτισμός του ναζισμού είδε την πάλη κατά των Εβραίων ως μία σταυροφορία ενάντια στο Κακό, που θα έδινε τη δυνατότητα στο γερμανικό έθνος να ελευθερωθεί από τον εσωτερικό εχθρό. Ωστόσο, δεν ήταν τίποτε άλλο από τη ριζοσπαστική έκφραση μιας ιδεολογίας και ευρέως διαδεδομένων μορφών κοινωνικής διάκρισης και δίωξης, που δεν αποτελούσαν σε καμιά περίπτωση γερμανικό μονοπώλιο πριν από τον Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Η Φυλετική Ανθρωπολογία αντιπροσωπευόταν σταθερά στην Ιταλία με τον Τσέζαρε Λομπρόζο, ο Κοινωνικός Δαρβινισμός στην Αγγλία με τον Άλφρεντ Ράσελ Γουάλας, η Ευγονική στις ΗΠΑ με τον Φράνσις Γκάλτον και ο αντισημιτισμός στη Γαλλία με τους Εντουάρ Ντρυμόν, Μορίς Μπαρές, Ζορζ Βασέρ ντε Λαπούζ και πολλούς άλλους.

Επιπλέον, ο παρωξυμένος εθνικισμός και ο βιολογικός ρατσισμός των ναζί ήταν στενά συνδεμένος με την κουλτούρα και την πρακτική του ιμπεριαλισμού, που είχε χαρακτηρίσει την Ευρώπη συνολικά, από τις αρχές του 19ου αιώνα. Η Γερμανία δεν είχε παίξει ηγετικό ρόλο σ’ αυτή την ανάπτυξη. Αντίθετα, υπήρξε όψιμος οπαδός, ενθουσιώδης μαθητής που ακολούθησε τις δύο μεγάλες αποικιοκρατικές δυνάμεις, τη Γαλλία και την Βρετανία. Η φυσική ανωτερότητα της λευκής φυλής και τα επίχειρά της, η εκπολιτιστική αποστολή της Ευρώπης στην Αφρική και την Ασία, η θεώρηση του πλανήτη πέραν της Ευρώπης ως μιας τεράστιας έκτασης που θα μπορούσε να αποικιστεί, η αντιμετώπιση των αποικιοκρατικών πολέμων ως συγκρούσεων, όπου ο εχθρός ήταν ο ντόπιος πληθυσμός και όχι ο στρατός των χωρών που ήταν να κατακτηθούν, η θεωρία ότι η εξόντωση κατώτερων φυλών ήταν αναπόφευκτη συνέπεια της προόδου, όλα αυτά τα βασικά στοιχεία της ναζιστικής ιδεολογίας αποτελούσαν κοινούς τόπους στον ευρωπαϊκό πολιτισμό του 19ου αιώνα.

Ο στόχος των ναζί να κατακτήσουν το Lebensraum (ζωτικό χώρο) για τη γερμανική φυλή στα ευρύτερα σλαβικά εδάφη της ανατολικής Ευρώπης ήταν ουσιαστικά μια μετάθεση στον Παλαιό Κόσμο του μοντέλου της αποικιοκρατικής κυριαρχίας, που είχαν προωθήσει άλλες μεγάλες δυνάμεις στην Αφρική και την Ασία για πάνω από ένα αιώνα. Από τη στιγμή που οι ναζί θεωρούσαν τους Εβραίους εχθρική φυλή, θερμοκήπιο του κομμουνισμού και ιθύνοντες του σοβιετικού κράτους, μια σταυροφορία εναντίον τους ταίριαζε, κατά τρόπο φυσικό με έναν κατακτητικό πόλεμο εξόντωσης στην Ανατολή. Στο πλαίσιο του μεγάλου σχεδίου του Χίτλερ, η κατάκτηση του Lebensraum, η καταστροφή της Σοβιετικής Ένωσης και η εξόντωση των Εβραίων ήταν συμπληρωματικοί μεταξύ τους στόχοι, που συνέκλιναν σε ένα ενιαίο πόλεμο (3).

Ο Ναζισμός ήταν επίσης προϊόν του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, του απόλυτου πολέμου, που αποτέλεσε πράγματι την εμπειρία-θεμέλιο του 20ού αιώνα. Σ’ αυτόν βρίσκονται οι ρίζες της βιομηχανικής εξόντωσης , ο θάνατος εκατομμυρίων ανωνύμων και η αυταρχικός μετασχηματισμός των ευρωπαϊκών κοινωνιών κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου. Όπως κατέδειξε πειστικά ο Τζορτζ Μόσε, ο Πρώτος Παγκόσμιος πόλεμος ήταν η αρχή μιας εξαχρείωσης της πολιτικής ζωής με αποκορύφωση τον Ναζισμό (4). Στο πλαίσιο των εμφυλίων πολέμων και των εξεγέρσεων που συντάραξαν τη Ρωσία, τη Γερμανία, την Ουγγαρία και την Ιταλία μεταξύ 1918 και 1923, ο φασισμός πρόβαλε σαν ένα τυπικά αντιδραστικό, εθνικιστικό και αντιδημοκρατικό κίνημα. Υπ’ αυτή την έννοια, ήταν πραγματικά απότοκος της αντεπανάστασης που επιχειρήθηκε στη διάρκεια του «μακρύ» 19ου αιώνα, ξεκινώντας από τη συμμαχία των Αντι-Ιακωβίνων του 1793 και φτάνοντας στις σφαγές που ακολούθησαν την ήττα της Κομμούνας του Παρισιού, το 1872.

Η αντεπανάσταση, όμως, του 20ού αιώνα δεν ήταν ούτε συντηρητική ούτε αμιγώς αντιδραστική. Μάλλον κατανοούσε τον εαυτό της ως επανάσταση ενάντια στην επανάσταση. Οι φασίστες δεν κοίταζαν προς το παρελθόν : επιδίωκαν την οικοδόμηση ενός καινούργιου κόσμου. Βρήκαν τρόπους να συνεργαστούν με τις πρώην ηγετικές ελίτ, μόνο τη στιγμή ανάληψης της εξουσίας. Οι ηγέτες τους δεν προέρχονταν από τις ελίτ εκείνες αλλά από τον κοινωνικό απόπατο ενός κόσμου που είχε περιπέσει σε σύγχυση. Ήταν εθνικιστές δημαγωγοί που είχαν αποστατήσει προς τα αριστερά, όπως ο Μουσολίνι, ή λούμπεν προλετάριοι, όπως ο Χίτλερ, οι οποίοι ανακάλυψαν το δημαγωγικό ταλέντο τους μέσα στο κλίμα που είχε δημιουργήσει η γερμανική Ήττα. Απευθύνθηκαν στις μάζες, τις οποίες κινητοποίησαν με επίκεντρο οπισθοδρομικούς μύθους περί έθνους, φυλετικής και πολεμικής κοινότητας και εσχατολογικών υποσχέσεων, όπως ο μύθος περί του Χιλιετούς Ράιχ.

Η εμπειρία του πολέμου δίδαξε στους Ναζί την ανάγκη να συνδυάσουν ορισμένες αξίες που είχε κληροδοτήσει ο 19οςαιώνας, όπως τον αγώνα κατά τον 19ο αιώνα ενάντια στον Διαφωτισμό με τον σύγχρονο ρατσισμό (επιστημονικό και βιολογικό), τη λατρεία της τεχνολογίας και την καλλιέργεια της δύναμης και της εργατικότητας. Ωστόσο, όπως έχει με έμφαση τονιστεί από μια πλατιά κοινωνιολογική φιλολογία τα τελευταία χρόνια, το νεωτερικό πνεύμα του ναζισμού έγκειται πάνω απ’ όλα στην πρακτική της εξόντωσης. Η γενοκτονία που επέβαλαν οι ναζί, είχε στηριχθεί στο κρατικό μονοπώλιο βίας, το οποίο ο Νόρμπερτ Ελίας, ακολουθώντας την ερμηνεία Τόμας Χομπς, είχε ερμηνεύσει μονόπλευρα ως κινητήρια δύναμη για την κοινωνική ειρήνευση και κατά συνέπεια για τον εκπολιτισμό. Πράγματι, το μονοπώλιο της ισχύος στις απαρχές του σύγχρονου κράτους ήταν εκ των ων ουκ άνευ όρος για τις ολοκληρωτικές γενοκτονίες και τη βία του 20ού αιώνα – κατά το το χομπσιανό τους υπόδειγμα.

Μια ανάλυση της λειτουργίας των στρατοπέδων θανάτου των ναζί αποδεικνύει τη στενή σχέση τους με τη δυτική νεωτερικότητα. Το Άουσβιτς σχεδιάστηκε με βάση την αρχή περί παραγωγικού ορθολογισμού του Τέιλορ, με το θάνατο ως τελικό προϊόν μιας «ορθολογιστικής» επεξεργασίας της πρώτης ύλης – τους εκτοπισμένους Εβραίους. Ήταν ένα εργοστάσιο μαζικής παραγωγής πτωμάτων, όπου η αλυσίδα παραγωγής ήταν: άφιξη των οχημάτων μεταφοράς, επιλογή, κατάσχεση κινητών περιουσιακών στοιχείων, απέκδυση, θάλαμος αερίων και κρεματόριο.

Αναπόφευκτα, τα στρατόπεδα εξόντωσης ενσωμάτωσαν την διοικητική ορθολογικότητα που περιγράφει ο Μαξ Βέμπερ στο έργο του Οικονομία και Κοινωνία : καταμερισμός εργασίας , ιεραρχική λήψη αποφάσεων, διαχωρισμός της διαμόρφωσης ιδεών από την πραγμάτωσή τους, γραφειοκρατική διοίκηση και απέκδυση κάθε ευθύνης.

Όπως ο Μορίς Παπόν στη δίκη του στο Μπορντό, κανείς από τους κατηγορούμενους της Νυρεμβέργης δεν δέχτηκε ότι ήταν ένοχος : όλοι είχαν απλώς ακολουθήσει εντολές. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι αρμοδιότητές τους πήραν εγκληματική χροιά μόνο στο τέλος μιας πολύπλοκης ακολουθίας δραστηριοτήτων που, οι περισσότεροι απ’ αυτούς δεν γνώριζαν ή εύκολα είχαν αγνοήσει. Η Χάννα Άρεντ σημειώνει ότι ο ναζισμός γέννησε ένα νέο τύπο εκτελεστή, το γραφειοκράτη στην καρέκλα του, που σκότωνε συμπληρώνοντας έντυπα (5). Τελικά, η γενοκτονική γραμμή παραγωγής απαιτούσε από μέρους των πολλών εκτελεστών που ενέχονταν σ’ αυτήν αυτοέλεγχο των ενστίκτων όπως αυτά τα καθόρισε ο Φρόυντ και στη συνέχεια ο Ελίας τα ενέταξε στην ανάλυσή του για την διαδικασία εκπολιτισμού.

Η ιστορία του Ολοκαυτώματος έχει κι αυτή το μερίδιο της σε φανατισμό, μίσος και αχαλίνωτη βία, ειδικά σε σχέση με τις σφαγές από τους SS κομάντος και τα τάγματα αστυνομικών της Βέρμαχτ. Όμως η εν ψυχρώ βιομηχανική εξόντωση των Εβραίων στους θαλάμους αερίων είχε συλληφθεί ως μια διαδικασία που θα μπορούσε να πραγματωθεί χωρίς μίσος. Στηρίζεται περισσότερο στην έννοια του καθήκοντος που έχει ο εκτελεστής, ο οποίος κάνει τη δουλειά του αποτελεσματικά και απρόσωπα, χωρίς να αφήνει τα συναισθήματά του να παρέμβουν και αποφεύγει σχολαστικά οποιαδήποτε ερώτηση σχετικά με τον τελικό σκοπό της δουλειάς του.

Η σχέση του ναζισμού λοιπόν με το δυτικό νεωτερικό κόσμο είναι ουσιαστική για την κατανόηση της προέλευσής του ναζισμού και της ιστορίας της ναζιστικής βίας. Η φιλελεύθερη Ευρώπη του 19ου αιώνα - το επίκεντρο του ρατσισμού, του ιμπεριαλισμού και του αποικιοκρατικού πολέμου – ήταν το πολιτιστικό και ιδεολογικό εργαστήρι μέσα στο οποίο αναπτύχθηκε ο ναζισμός. Αυτή η ανάπτυξη δεν ήταν αναπόφευκτη, τη στιγμή που χρειάστηκαν διάφορα ενδιάμεσα στάδια, από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο μέχρι την κρίση της δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Υπάρχει όμως μια καθαρή γραμμή καταγωγής. Ταυτόχρονα το Ολοκαύτωμα, καθώς έχουν τονίσει οι Μαξ Χορκχάιμερ και Θίοντορ Αντόρνο, μαρτυρεί ταυτόχρονα μια αρνητική διαλεκτική, όπου μια τεχνική και υλική πρόοδος μετασχηματίστηκε σε ανθρώπινη και κοινωνική οπισθοδρόμηση.

Το Άουσβιτς θα πρέπει να κατανοηθεί μέσα σ’ ένα πλατύτερο ιστορικό πλαίσιο από αυτό του ναζισμού, του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου ή των ολοκληρωτικών καθεστώτων του 20ού αιώνα. Δεν ήταν τόσο ένα φαινόμενο χωρίς προηγούμενο, όσο μια μοναδική σύνθεση στοιχείων δρώντων στον πολιτισμό μας. Παρ’ όλη την παθολογία των εκδηλώσεών του, ο ναζισμός είχε βαθιές ρίζες στην ιστορία, τον πολιτισμό και την τεχνολογία του νεωτερικού κόσμου, και στις σύγχρονες μορφές οργάνωσης, παραγωγής και κυριαρχίας.

παραπομπές
1) Norbert Elias, The Germans: Power Struggles and the Development of Habitus in the 19th and 20th Centuries, Polity Press, Cambridge, 1996; Jürgen Habermas, “Eine Art Schadensabwicklung” (A way of diminishing the damage), Die Zeit, Hamburg, 11 July 1986.
(2) François Furet, The Passing of an Illusion: the Idea of Communism in the 20th Century, University of Chicago Press, Chicago, 1999.
(3) Arno J Mayer, Why Did the Heavens Not Darken?: the Final Solution in History, Pantheon, New York, 1988.
(4) George L Mosse, Fallen Soldiers: Reshaping the Memory of the World Wars, Oxford University Press, Oxford, 1990.
(5) Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem: a Report on the Banality of Evil, Faber, London, 1963.

*Ο Enzo Traverso είναι Ιταλός ιστορικός, ο οποίος εδώ και αρκετά χρόνια ζει και δραστηριοποιείται στη Γαλλία. Διδάσκει στο τμήμα πολιτικών επιστήμων του πανεπιστημίου Jules Verne στο Picardy της Γαλλίας. Έχει ασχοληθεί εκτενώς με το ζήτημα του Ολοκαυτώματος και του ολοκληρωτισμού. Έχει συγγράψει αρκετά βιβλία ανάμεσα στα οποία τα The Origins of Nazi Violence, New Press, Νέα Υόρκη 2003 και Understanding the Nazi Genocide: Marxism after Auschwitz, Pluto Press, Λονδίνο, 1999. Δυστυχώς στα ελληνικά παραμένει αμετάφραστος.

Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

Τα Εξάρχεια (πάλι) υπό κατοχή.

Μια νύχτα σαν αυτή δεν θα μπορούσε η κατασταλτική μηχανή της κυβέρνησης να μην κάνει επίδειξη δύναμης και καταστολής αλλά κυρίως επ΄δειξη θρασύτητας απέναντι στην επέτειο της δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου πριν 4 χρόνια.

Η πλατεία ήταν ..άδεια (την ώρα της κατάληψης)

Από το πρωί η Αθήνα έζησε μέρε Γερμανικής κατοχής με τα "στρατεύματα" του Δένδια και του Αντωνάκι να καταλαμβάνουν την πόλη και να επιτίθενται σε κάθε πολίτη που ήθελε να παρευρεθεί στις εκδηλώσεις μνήμης.

Το πρωί οι μαθητές δοκίμασαν τι θα πεί χωροφύλαξ από τα παληά, τί θα πεί βούρδουλας ή επί το νεώτερο τί θα πεί γκλομπ, χειροπέδες και δακρυγόνο. Κυρίως όμως είδαν πόσο ετοιμοπόλεμες είναι οι δυνάμεις της τάξης και της δημοκρατίας που πρεσβεύει ο αντωνάκις σαμαράς, ο πολιτικός της χλεύης, της καταστολής και της γελοιότητας.

Πριν καλά-καλά ξεκινήσει η απογευματινή πορεία φάνηκαν οι δολοφονικές διαθέσεις των ταγμάτων ασφαλείας αλλά και ο σχεδιασμός τους. Περικυκλωμένο το σημείο συγκέντρωσης από πάνω από χίλιους οπλοφόρους, έμοιαζε με φυλακή. Τα πρώτα δακρυγόνα πέσαν στη Ρ. Φερραίου, εμποδίζοντας τον κόσμο να πλησιάσει το σημείο συγκέντρωσης (Προπύλαια).

Αργότερα και πριν τελειώσει η πορεία τα τάγματα (μέτρησα τουλάχιστον 27 διμοιρίες, χώρια οι σκόρπιοι πάνω στην πλατεία, και χώρια τα τάγματα ΔΙΑΣ που παραμόνευαν στα μετόπισθεν) οπλοφόρων με δολοφονικές διαθέσεις έτρεξαν να καταλάβουν τα Εξάρχεια πριν οι διαδηλωτές (ένα μέρος τους) κατευθυνθεί εκεί. Εκδιώκοντας κάθε πολίτη που καθόταν ακόμη και στα εστιατόρια της πλατείας και σκορπίζοντας δακρυγόνα, χημικά και τρόμο εγκαταστάθηκαν στην πλατεία αλλά και σε κάθε σημείο πρόσβασης σε αυτήν.


Αυτή τη φορά περικυκλωμένοι ήταν οι οπλοφόροι και όχι οι πολίτες. Που αποκλεισμένοι από την πλατεία έκαναν 'γιουρούσια" στους μπάτσους με πέτρες και μολότωφ προκειμένου να ελευθερωθεί η πλατεία. Πράγμα που γύρω στις 20.20 το πέτυχαν μετά από μια ομοβροντία από μολότωφ στη διμοιρία των μπάτσων που ήταν έξω από το Κ-ΒΟΞ.

Έντρομοι οι ταγματασφαλίτες αποσύρθηκαν τόσο προς την Ακαδημίας, όσο και προς τη Στουρνάρη χαμηλά (ύψος Πολυτεχνείου) αλλά εκατοντάδες από αυτούς είχαν κρυφτεί πίσω στην Τοσίτσα.

Πάλι γιουρούσια τόσο προς τη Στουρνάρη, όσο και προς την Τοσίτσα. Ώρα 21.00 και οι μάχες συνεχίζονταν.
 
  οδός Θεμιστοκλέους

 οδός Αραχώβης (;)

οδός Στουρνάρη

οδός Στουρνάρη

Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012

Ευχαριστήρια...


Ευχαριστούμε όλους όσους ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας για βοήθεια στη μητέρα με τα δύο παιδιά με αφορμή τη διακοπή ηλεκτροδότησής του σπιτιού της λόγω χρέους στη ΔΕΗ.
Σχετικά βλέπετε εδώ.

Το ρεύμα επανασυνδέθηκε με κινητοποίηση των εργαζομένων της ΔΕΗ και πρωτοβουλία του προέδρου της, ο οποίος άμεσα ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μας και φρόντισε να επανασυνδεθεί το ρεύμα. Τους ευχαριστούμε ιδιαίτερα γιατί στάθηκαν στη σωστή πλευρά.

Ευχαριστούμε τα εκατοντάδες blogs και ιστοσελίδες ενημέρωσης που αναδημοσίευσαν και προέβαλαν το κάλεσμά μας.

Ευχαριστούμε τους δεκάδες πολίτες που έσπευσαν να δώσουν τη βοήθειά τους, δείχνοντας έμπρακτα την αλληλεγγύη τους.

Η συμπαράσταση όλων μας δυναμώνει, μας δίνει αντοχές και δύναμη να συνεχίσουμε στο δρόμο που πρώτα στους εαυτούς μας έχουμε υποσχεθεί: κανείς να μην βρεθεί μόνος του.

Πολύ σύντομα θα αναρτηθεί το βίντεο της επανασύνδεσης.

Το δικό μας ψωμί (αναδημοσίευση)


από εφημερίδα Δράση (http://efimeridadrasi.blogspot.gr/)

Το δικό μας ψωμί: τρώμε διαφορετικά, παράγουμε διαφορετικά, εργαζόμαστε διαφορετικά

Γνωρίζουμε πολύ καλά πως θα αντιδράσει ένα παιδί, ένας έφηβος ή ενήλικας, που έχει μεγαλώσει με γάλα παστεριωμένο των γαλακτοβιομηχανιών, όταν θα πιει γνήσιο γάλα από αγελάδα ή κατσίκα οικιακής εκτροφής. Θα παραξενευτεί και θα αναρωτηθεί, τι γάλα είναι αυτό, και θα αναγουλιάσει, μπορεί και να αηδιάσει. Κατά τον ίδιο τρόπο θα αναρωτηθεί και θα δυσκολευτεί να φάει εάν δοκιμάσει γνήσιο ψωμί. Τι είναι όμως το γνήσιο ψωμί;

Το γνήσιο ψωμί είναι το ψωμί που παρασκευάζεται με προζύμι και αλεύρι ολικής άλεσης. το οποίο έχει παραχθεί μέσα στο φούρνο από σιτάρι που παράγεται όσο γίνεται πιο κοντά - και εάν αυτό το σιτάρι είναι ντόπια ποικιλία και καλλιεργημένο όσο είναι δυνατόν χωρίς λιπάσματα και φυτοφάρμακα ακόμα καλύτερα. Αυτό το ψωμί δεν έχει καμιά σχέση με τον τύπο του ψωμιού που παρασκευάζουν οι φούρνοι: το ψωμί τους παρασκευάζεται με πολλή μαγιά, με αλεύρι άσπρο που το παράγουν μεγάλες αλευροβιομηχανίες από σιτάρι που πιθανόν να έχει καλλιεργηθεί πολύ μακριά με πολλά λιπάσματα και φυτοφάρμακα.

Εάν συγκρίνουμε τους δύο αυτούς τρόπους παρασκευής ψωμιού, παραγωγής αλευριού και καλλιέργειας σιταριού θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν πολλές και σημαντικές, κρίσιμες, θα λέγαμε, διαφορές. Από διατροφικής άποψης, το γνήσιο ψωμί είναι πολύ πιο θρεπτικό και πολύ πιο νόστιμο, εφόσον βέβαια μάθει κάποιος να το τρώει, μιας και δεν έχει μαγιά ούτε έχει αφαιρεθεί το φύτρο και ο φλοιός του σιταριού. Από άποψη παραγωγής αλευριού, η επιτόπια άλεση του σιταριού δεν εξασφαλίζει μόνο γνήσιο αλεύρι αλλά παρακάμπτει τις τεράστιες αλευροβιομηχανίες που καταναλώνουν πολλή ενέργεια, εργασία και εργαλειομηχανές, μειώνοντας κατ' αυτόν τον τρόπο τις μεταφορές, κατά συνέπεια, μειώνοντας επιπλέον την κατανάλωση ενέργειας, εργασίας και εργαλείων (φορτηγά).

Από οικονομικής άποψης, το κόστος παραγωγής του γνήσιου ψωμιού είναι ένα κλάσμα του κόστους παρασκευής του ψωμιού που τρώμε σήμερα, το οποίο είναι ακριβό με μεγάλα περιθώρια κέρδους για τους ιδιοκτήτες των φούρνων. Από οικολογικής άποψης, το ψωμί που τρώμε σήμερα αναπαράγει την οικολογική επιβάρυνση που προκαλείται από την καλλιέργεια του σιταριού, την παραγωγή του αλευριού και τις πολλές μεταφορές. Από άποψη εργασίας, η νυχτερινή και πολύωρη εργασία των μισθωτών εργαζομένων στους φούρνους και η εκμετάλλευσή τους είναι μια κατάσταση πολύ γνωστή σε όλους και όλες.

Το ψωμί λοιπόν που τρώμε σήμερα είναι ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα, και είναι η συνισταμένη, το τελικό αποτέλεσμα πολλών επιμέρους κοινωνικών προβλημάτων. Καταναλώνοντας αυτό το ψωμί δεν καταναλώνουμε απλά μόνο μια τροφή, η οποία είναι βασική και καθημερινή για τους περισσότερους, αλλά αναπαράγουμε ταυτόχρονα και διαιωνίζουμε ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα, αναπαράγοντας και διαιωνίζοντας όλα τα επιμέρους κοινωνικά προβλήματα που το προκαλούν.

Μπορούμε όμως σήμερα να παρασκευάζουμε και να τρώμε γνήσιο ψωμί, ψωμί από αλεύρι ολικής και επιτόπιας άλεσης από σιτάρι που έχει καλλιεργηθεί κοντά στο φούρνο, χωρίς λιπάσματα και φυτοφάρμακα, όσο είναι δυνατόν κατ΄αρχήν και είναι ντόπια ποικιλία; Ασφαλώς και μπορούμε. Το ψωμί που τρώμε είναι ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα κι αυτό το πρόβλημα, μαζί με τα άλλα που το προκαλούν, είναι ένα πρόβλημα που πρέπει και μπορεί να επιλυθεί σήμερα.

Μπορεί να επιλυθεί μέσω της ίδρυσης φούρνων που χρησιμοποιούν προζύμι και αλεύρι, το οποίο έχει παραχθεί μέσα στους φούρνους με μύλους διαφόρων μεγεθών και τεχνολογίας (ηλεκτρικοί, ντίζελ, αιολικής ενέργειας), από σιτάρι που έχουν καλλιεργήσει παραγωγοί κοντά στον φούρνο. Το ψωμί αυτό μπορεί να είναι και θρεπτικό και νόστιμο και φτηνό, σε σύγκριση με αυτό που τρώμε σήμερα. Η τιμή του ψωμιού που τρώμε εξαρτάται κυρίως από την τιμή του αλευριού: η επιτόπια άλεση εξασφαλίζει αλεύρι στο ένα τρίτο της τιμής του αλευριού των αλευροβιομηχανιών!

Ναι, οι φούρνοι όμως αυτοί τι φούρνοι θα είναι; Θα είναι μικρές καπιταλιστικές επιχειρήσεις ή θα είναι συνεταιριστικοί, συνεργασιακοί, συμβιωτικοί χώροι εργασίας και παραγωγής αλευριού και ψωμιού; Εάν η επιδίωξή μας είναι η παραγωγή γνήσιου ψωμιού, θρεπτικού, νόστιμου και φτηνού, τότε αυτοί οι φούρνοι δεν μπορεί να είναι μικρές καπιταλιστικές επιχειρήσεις, που κυνηγώντας το κέρδος προκαλούν και αναπαράγουν ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα και όλα τα άλλα προβλήματα που το συνθέτουν. Οι φούρνοι αυτοί θα είναι χώροι παραγωγής συνεταιρισμένων παραγωγών που δεν θα εργάζονται πάνω από τέσσερις ώρες την ημέρα, χωρίς αφεντικά και διαταγές πάνω από το κεφάλι τους, σε χώρους που θα είναι όχι μόνο χώροι εργασίας και παραγωγής αλλά και χώροι ζωής, μάθησης, έρευνας, πειραματισμού, συνάντησης, γνωριμίας, κλπ.

Από αντικειμενικής πλευράς δεν υπάρχει καμιά απολύτως δυσκολία να συγκροτηθούν παρόμοιοι φούρνοι - οι αναρίθμητοι φούρνοι που υπάρχουν σε κάθε γειτονιά σε όλες τις πόλεις πως οργανώθηκαν; Το πρόβλημα είναι άλλο: είναι η δική μας υστέρηση, είναι η έλλειψη φαντασίας, πίστης, πρωτοβουλίας και εκτίμησης. Αυτό είναι το μοναδικό πρόβλημα - όλα τα άλλα ξεπερνιούνται εύκολα.

Η αυτοδιαχειριζόμενη παραγωγή γνήσιου ψωμιού μέσω της ελεύθερης εργασίας σε πολυλειτουργικούς χώρους μπορεί να αναδειχτεί σε αρχή του ξηλώματος της καπιταλιστικής οικονομίας, μιας και μια από τις βασικές επιδιώξεις των φούρνων θα είναι όχι μόνο η περαιτέρω μείωση του χρόνου εργασίας αλλά και η συμβολή τους με κάθε τρόπο στο στήσιμο νέων φούρνων αλλά και χώρων παραγωγής άλλων αναγκαίων και βασικών, καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης.

Tο κείμενο είναι γραμμένο από παραγωγό ψωμιού που συμμετέχει στο πρατήριο Συντροφία (www.micropratirio.gr)

Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012

Τι μου δίνει ζωή τελικά; (αναδημοσίευση)


από εφημερίδα Δράση (http://efimeridadrasi.blogspot.gr/)

Ξυπνάω το πρωί γεμάτος ενέργεια, διάθεση, ελπίδα, θάρρος.

Κάθε μέρα γνωστοί και συγγενείς μου τηλεφωνούν. Ανησυχούν για το πώς τα πάω. 6 μήνες άνεργος, ένα χρόνο απλήρωτος. Ρωτούν πως την βγάζω, αν βρήκα δουλειά, αν είχα κάτι νεότερο από την παλιά μου δουλειά στο Metropolis. Λένε ότι κινδυνεύω και από κατάθλιψη.

Μα εγώ ξυπνάω νωρίς κάθε πρωί, με πάθος να ζήσω την μέρα, με πράγματα να κάνω, με στόχο. Έχω γεμίσει συναισθήματα. Χαρά, ενθουσιασμός, πάθος, οργή, μίσος, αγάπη. Και αργά το βράδυ κοιμάμαι κατάκοπος, μα περήφανος και αξιοπρεπής. Έχω πάθει κάτι; Άλλα έπρεπε να μου συμβαίνουν.

Τι είναι αυτό που μου δίνει ζωή;

Είναι η ελπίδα ότι θα πάει καλύτερα το κράτος; ότι θα τελειώσει η κρίση; ότι θα ανοίξουν οι δουλειές των αφεντικών και θα βρω και εγώ μία; ότι το παλιό μου αφεντικό, o Ανδρέας Κουρής, θα με λυπηθεί και θα μου δώσει αυτά που μου χρωστάει; ότι θα βρεθεί κάποιος που θα τον αναγκάσει να τα δώσει;…. Σκατά, αν περιμένω κάποιο χέρι να με σώσει, ή θα πεθάνω από την πείνα ή που θα χάσω τον εαυτό μου και τα λογικά μου.

Ζωή μου δίνει ο αγώνας μου, ο αγώνας μας. Ο συνάδελφος που δίπλα μου διεκδικεί με πάθος αυτά που του ανήκουν. Που δεν με αφήνει μόνο μου. Που με παίρνει τηλέφωνο αργά το βράδυ για να δει αν γύρισα από την αφισοκόλληση. Που μιλάμε περισσότερο για τις ζωές μας τώρα παρά όταν δουλεύαμε δίπλα, δίπλα. Που με εμψυχώνει όταν βλέπει ότι λυγίζω.

Ζωή μου δίνει ο θυμός. Η εξοργιστική αδικία που μια ζωή δούλευα για ψίχουλα και το αφεντικό μου πλούτιζε. Και τώρα που τα θέλει όλα δικά του με πετάει στα σκουπίδια. Γιατί είναι ταξικός ο θυμός μας. Γιατί είναι αυτοί και εμείς. Οι εργάτες και τ’ αφεντικά.

Ζωή μου δίνει η αλληλεγγύη. Φίλοι που ξανασυναντηθήκαμε μέσα από αυτόν τον αγώνα. Κόσμος που γνώρισα και μου συμπαραστέκεται. Δεν είναι ελεήμονες, είναι σύντροφοι. Δεν μου χτυπούν συγκαταβατικά την πλάτη. Δεν μου δίνουν ελεημοσύνη. Παλεύουν μαζί μου, για μένα, για τον δίπλα μου, για τον εαυτό τους.

Ζωή μου δίνουν οι φίλοι μου. Που με στηρίζουν και με εμψυχώνουν. Που δεν έχουν προσκυνήσει ακόμα. Που δεν έχουν ισοπεδωθεί από την μηχανή του συστήματος. Που μου στέλνουν μήνυμα «κουράγιο», «γερά», «συνεχίζουμε».

Ζωή μου δίνει η ανισότητα. Που το πρώην αφεντικό μου χρωστάει 2 δις και είναι πρώτη μούρη και εγώ ψάχνω 100 ευρώ γιατί μου κόψανε το ρεύμα. Που αυτός πάει για καταδύσεις, έχει κανάλι, κάνει κοσμική ζωή και εγώ χρωστάω τρία νοίκια. Που αυτός μπορεί να πληρώνει λιγότερους φόρους από εμένα. Που για να σώσει την τσέπη του, καταστρέφει τις ζωές μας και δεν τρέχει τίποτα διότι είναι επιχειρηματίας με πλάτες. Με πνίγει η αδικία και η φωνή μου βγαίνει πιο δυνατή, από πιο βαθιά.

Ζωή μου δίνουν οι ξεπουλημένοι συνάδελφοί μου. Εργοδοτικοί, παρτάκηδες, εγωιστές, αδίστακτοι. Όσα περισσότερα αναξιοπρεπή, βρώμικα, κλεμμένα, εργοδοτικά ευρώ παίρνουν τόσο περισσότερο πείσμα με γεμίζουν.

Ζωή μου δίνει η κάθε μέρα. Γεμάτη. Κουβέντες, τηλέφωνα, συνέλευση, αφίσες, κείμενα, σχέδια, απόψεις, διαφωνίες, παροτρύνσεις.

Ζωή μου δίνει το χθες που πάλεψα.

Ζωή μου δίνει το σήμερα που το ζω.

Ζωή μου δίνει το αύριο που εγώ ορίζω.

Γιατί θέλω να ζήσω και όχι να επιζήσω.

επιστολή απολυμένου από τα καταστήματα Μetropolis


Η ...δόση


Τώρα που οι σωτήρες της χώρας επετέλεσαν το καθήκον τους ήλθε η ώρα της αλήθειας. Το ψέμα της δόσης των 34 δις και βάλε είχε πολύ κοντά ποδάρια. Γι' αυτό φροντίζει καθημερινά ο Σόϊμπλε και η ΕΚΤ να μας το υπενθυμίζουν. Να μας λένε κατάμουτρα δηλαδή πως οι κυβερνώντες μας και οι υποστηρικτές τους δεν είναι τίποτ' άλλο παρά μηχανάκια αφοσιωμένα στο καθήκον της υποταγής και της παραπλάνησης. Αναλώσιμοι υπαλληλίσκοι.

Τις τελευταίες μέρες πέφτουν βροχή τα δημοσιεύματα και οι φήμες για το πότε, που και πως θα διατεθούν τα λύτρα του ξεπουλήματος της χώρας. Από δημοσιεύματα σε οικονομικές σελίδες (sofokleous.gr, έκθεση Eurobank μετά τη σύνοδο του Eurogroup) διαβάζουμε ότι το ποσό που προορίζεται για την ανάπτυξη μόλις που αγγίζει το 1,6 δις (ακούγεται και το νούμερο 1,3 δις) και αυτό θα οδεύσει φυσικά στους λεγόμενους μεγάλους πιστωτές του δημοσίου (εργολάβους ως επί το πλείστον). Ούτε σεντς για τα νοσοκομεία, την πρόνοια, τους φαρμακοποιούς, τους απλήρωτους εργαζόμενους του δημοσίου, τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, κ.λπ.

Για όλους αυτούς τους ...παρακατιανούς πιστωτές η τρόϊκα εμήνυσε "κόψτε το κεφάλι σας", "τα λεφτά της δόσης θα πάνε στις τράπεζες και στην εξόφληση των δανειστών του εξωτερικού".

Φυσικά είναι απορίας άξιο πως ενώ από καιρό είμασταν πολλοί που λέγαμε πως κάπως έτσι θα τελειώσει και αυτό το παραμύθι, υπήρξαν πολλοί αυτοί που για μια ακόμη φορά μαγεύτηκαν από τις υποσχέσεις των ντήλερ της ευφορίας και της αποβλάκωσης.  
 
Το πιο κωμικό όμως της υπόθεσης είναι ότι τα ποσά αυτά θα εκταμειευθούν εφ' όσον:
-προχωρήσουν στην υλοποίησή τους τα μέτρα του Μνημονίου ΙΙΙ.
-ληφθούν πρόσθετα μέτρα για την τρύπα των 5,3 δις που διαφαίνεται ήδη στον προϋπολογισμό του 2012.
- ψηφισθεί το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
- προχωρήσει η αναδιάρθρωση (ξεπούλημα) της ΔΕΗ.
- ολοκληρωθεί η απελευθέρωση της αγοράς καυσίμων.
- προχωρήσει η ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών.

Έτσι το τίμημα της δόσης για τους φορολογούμενους θα ανέλθει στο ποσό των 24,3 δις (19 δις από τα μέτρα που ψηφίστηκαν και 5,3 για τα νέα μέτρα που μας περιμένουν πολύ σύντομα. Σε αυτό το ποσό θα πρέπει μέχρι τον Μάρτιο να συνυπολογισθεί και ο μποναμάς στις τράπεζες για τη λεγόμενη ανακεφαλαιοποίηση. Σύμφωνα με τις τώρα εκθέσεις για την οικονομική θέση των τραπεζών θα χρειασθούν πάνω από 52 δις, ποσό που θα καλυφθεί από εξωτερικό δανεισμό (του δημοσίου, δηλαδή των φορολογουμένων) και απ' ευθείας από τον προϋπολογισμό του 2013-2014. 

Το Χρέος είναι βιώσιμο, εμείς είμαστε ;
Από τότε που σήμανε η έναρξη του πολέμου των δημοσιονομικών ελειμμάτων το λεγόμενο χρέος δεν έχει παύσει να αυξάνεται αλματωδώς, σπάζοντας κάθε ρεκόρ ανόδου ως προς το ΑΕΠ. Υπολογίζεται ότι πολύ σύντομα θα ξεπεράσει το 200%, διαψεύδοντας κάθε εξαγγελία και υπόσχεση μείωσής του. Άλλωστε στόχος δεν ήταν το χρέος, ήταν το μέσο υποταγής της χώρας. Ένα μέσο που, συμπληρωματικά ως προς τα οφέλη της χώρας προτεκτοράτου των δανειστών της, θα απέφερε και ένα χαρτζηλίκι σε όλο το μηχανισμό που κινητοποιήθηκε και συστρατεύθηκε μαζί τους (εγχώριοι θεσμικοί δανειστές, τράπεζες, ΜΜΕ, δημοσιογράφοι, οίκοι αξιολόγησης και μελετών, δικηγορικά γραφεία, τοκογλύφοι κάθε χροιάς). Και το χαρτζηλίκι αυτό (οι τόκοι δηλαδή) πολύ σύντομα θα ξεπεράσει κάθε άλλη δαπάνη του δημοσίου, διευρύνοντας συνεχώς τα ελείμματα και αυξάνοντας το χρέος.

Έως πού ;
Διεθνείς οίκοι μελετών έχουν αποτιμήσει προ καιρού την αξία της περιουσίας της χώρας στα 500 δις. Ας θυμόμαστε αυτό το νούμερο. Όταν λοιπόν το συνολικό χρέος αγγίξει αυτό το ποσό, τότε η χώρα θα αποτελεί μια αποικία μ' ένα νόμισμα που θα είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα μιας υπόδουλης χώρας και ενός χρεωκοπημένου λαού. Τότε θάναι που όλοι οι σωτήρες μας θα μεταμορφωθούν σε τέρατα και η χώρα σ' ένα ζόμπι για νάναι το παράδειγμα προς συμμόρφωση και υποταγή στα κελεύσματα του νεοφιλελευθερισμού.
θαν.

“Δάσκαλε πεινάω” (αναδημοσίευση)


Πηγή : Η Λέσχη της Ανυπότακτης Θεωρίας

Του Χρήστου Αβραμίδη 

Κάπως έτσι, φαίνεται να αποκρίθηκε το Ελληνικό κράτος, η Ασφάλεια και τα ΜΜΕ μετά την διαδήλωση των εργαζόμενων ενάντια στον Φούχτελ και τις απολύσεις στην τοπική αυτοδιοίκηση. Το σύστημα πεινούσε. Και πεινούσε για ανθρώπινη σάρκα, κατά προτίμηση αγωνιστών. Πως να σταματήσεις, όμως με τα γκλομπ, κάποιον που ακούει την παραπάνω φράση καθημερινά από παιδικά στόματα στον χώρο εργασίας του. Πως να φοβίζεις τρεις εργαζόμενους που απειλούνται με απόλυση μετά από τόσα χρόνια δουλειάς.

Όταν περάσεις πρώτη φορά την πόρτα της σχολικής τάξης, αυτή την φορά για να διδάξεις και όχι (μόνο) για να διδαχθείς, τα πρώτα συναισθήματα είναι μια γλυκιά νοσταλγία και πολλά χαμόγελα για τα παιδιά που βλέπεις στην τάξη και αρχίζεις να αγαπάς. Σιγά σιγά όμως τα χαμόγελα μετριάζονται και εκτός από χαμογελαστά προσωπάκια αρχίζεις να παρατηρείς τον αποκλεισμό την στεναχώρια και την μοναξιά, το ανεκπλήρωτο μιας παιδικής ηλικίας, που δεν πρόκειται ποτέ να εκπληρωθεί.

Οι τέσσερις τοίχοι που σε περιτριγυρίζουν, το νιώθεις πια, κλείνουν μέσα τους σαν φυλακή όλη την φτώχεια, και την εξαθλίωση. Η δυστυχία και η εκμετάλλευση είναι για τα πιο πολλά παιδιά σου, λέξεις που περιέχουν ολόκληρο μέλλον. Μερικά παιδάκια δεν παίζουν με τα άλλα, είτε επειδή δεν ξέρουν την γλώσσα, είτε επειδή δεν είχαν παπούτσια για να έρθουν στο σχολείο. Ας δούμε το απλούστερο παράδειγμα μόνο. Το ένα παιδί βλέπει και μαθαίνει από τον γονιό του, τον αγαπά, το αγαπά και μαζί ανακαλύπτουν τον κόσμο, γιατί οι γονείς του έχουν μια οικονομική άνεση ,δουλεύουν λιγότερο και μπορούν να το βλέπουν και να το φροντίζουν. Το άλλο δεν βλέπει τον πατέρα του, ή τον βλέπει κουρασμένο και εκνευρισμένο, γιατί αυτός εργάζεται 10ωρα ή κάνει δυο δουλειές για να τα βγάλουν πέρα.Ποιο από τα δύο θα προοδεύσει και θα τα πάει καλά στο σχολείο;

Είναι έτσι φτιαγμένο το σχολείο, που τα παιδιά των ανώτερων τάξεων (συνήθως τον μπροστά θρανίων) , μπορεί να προσέξουν και να προοδέψουν, ενώ στα πίσω θρανία, πάντα θα γίνεται φασαρία, και πάντα κάποιοι θα μένουν πίσω. Όταν ο δάσκαλος μπαίνει τις πρώτες χρονιές στην τάξη, προσπαθεί και δουλεύει νυχθημερόν, δοκιμάζει πράγματα, μερικές φορές επιτυγχάνει, μερικές αποτυγχάνει, σίγουρα πάντως το τέλος της σχολικής μέρας θα τον βρει θλιμμένο σε κάποια γωνία να ψάχνει τι πήγε στραβά και εκείνο το παιδικό βλέμμα στο πίσω θρανίο γίνεται όλο και πιο σκοτεινό.

Όταν αυτό συμβαίνει για μερικούς μήνες και μετά για μερικά χρόνια, ο δάσκαλος συνήθως, συμβιβάζεται, ενσωματώνει, το ότι όσο και να προσπαθήσει είτε, πάντα θα κάνει πολλά πράγματα στραβά, ή ότι μερικοί μαθητές-άνθρωποι προορίζονται εξ ορισμού για χαμηλότερα. Το μάθημα προκαλεί στον δάσκαλο, πόνο, νεύρα φωνές, ίσως και δάκρυα. Το μάθημα θέλει υπομονή και ο θυμός συσσωρεύεται, πρέπει να έχεις κάπου να τον διοχετεύσεις Μερικοί εκπαιδευτικοί ξεσπούν πάνω στα παιδιά (επίσημη πολιτική του Ελληνικού κράτους, μέχρι πριν μερικά χρόνια). Μάλιστα εκκρεμούν καταγγελίες για έναν εκπαιδευτικό της Χρυσής Αυγής, ότι βίαζε ανήλικες μαθήτριες. Αυτόν καμία αστυνομία δεν τον κυνήγησε.

Υπάρχει όμως και η άλλη εκπαίδευση. Αυτή απαρτίζεται από τους εκπαιδευτικούς που ψάχνουν, μαθαίνουν, αναζητούν γιατί τελικά τα παιδιά των πίσω θρανίων, δεν εντάσσονται και μένουν στάσιμα. Μετά επιλέγουν να αφιερώσουν τον χρόνο τους, ίσως και την ζωή τους, στην άρση αυτής της αδικίας, και όταν θα έρθει κάποιος “ισχυρός άνδρας” , να συζητήσει και να εξαγγείλει, νέες μειώσεις μισθών, νέες απολύσεις, νέο κύμα παιδιών που οι γονείς τους θα είναι άνεργοι και αυτά θα έρχονται στην τάξη σαν ζωντανά νεκρά, δεν έχεις ούτε στιγμή το δίλημμα. Εκεί διοχετεύεται και ο θυμός. Θα είσαι στην πρώτη γραμμή ενάντια σε αυτόν τον σιχαμένο και το σύστημά τους . Ανεξάρτητα από την εθνικότητά του. Άλλωστε, το επόμενο πρωινό, πώς να κρυφτείς απ’τα παιδιά και από αυτά τα σκοτεινά βλέμματα που σε κοιτούν από εκεί πίσω ανήμπορα να αντιδράσουν.

Η Αστυνομία σε αυτόν τον τόπο, (από δασκάλους) κυνηγούσε πάντα, τους υπερασπιστές των αδυνάτων. Τι θα δήλωνε άραγε ο ο “βλάσφημος” Λουντέμης, ο “κατάσκοπος” Πλουμπίδης, και η “αντεθνική” Ρόζα Ιμβριώτη. Πως θα ένιωθαν οι Βάρναλης και Γληνός αν τον χειμώνα του 1935 που πέρασαν εξόριστοι στον Άη Στράτη, γνώριζαν ότι 68 χρόνια μετά, στην ίδια εποχή, συνεχίζονται οι διώξεις, και τα χαρτιά μετανοίας σε συναδέλφους τους. Ήταν σχεδόν ολόκληρος ο 20ος αιώνας, στην Ελλάδα που τα σκουπίδια αυτού του τόπου, οι χωροφύλακες, και οι μετέπειτα ταγματασφαλίτες και οι δωσίλογοι, ωσάν σκυλάκια των ισχυρών, έμπαιναν νύχτα στα σπίτια και στους χώρους εργασίας, και έπιαναν αυτούς που αντιστάθηκαν στην εκμετάλλευση. Χτυπούσαν γυναίκες και παιδιά, μέσα στα ίδια τους τα σπίτια όπως οι σημερινοί πολιτικοί τους απόγονοι στα τηλεοπτικά στούντιο.

Ο 21ος αιώνας, τελικά, δεν φαίνεται να δείχνει ότι οι από πάνω θα φερθούν κάπως πιο πολιτισμένα στους από κάτω. Για όσους δεν το είχαμε καταλάβει μέχρι στιγμής, η σύλληψη των δύο εργαζόμενων της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και του δασκάλου, Θανάση Αγαπητού, μέσα στο σχολείο του, που έγιναν πριν από μερικές μέρες δείχνει τις θα προσπαθήσουν να μας κάνουν και σε τούτον τον αιώνα.

Το τέλος της ιστορίας και η διαιώνιση της αδικίας, προβλέφθηκαν πολλάκις. Δεν μας είπαν, όμως, ότι για να γίνει αυτό, θα πρέπει να (ξανά) σταλούν στα δικαστήρια και στα ξερονήσια, αυτοί που θέλουν και μπορούν, να γράψουν ιστορία και να αγωνιστούν για το τέλος της αδικίας. Βέβαια τότε, οι νικητές, έστειλαν στα ξερονήσια, τους ηττημένους, αλλά σήμερα αυτή η διάκριση νικητών και ηττημένων όσο οξύνεται, τόσο κινδυνεύει να ανατιναχθεί.

Το παιχνίδι ξαναξεκίνησε, και όλα παίζονται…

ΥΓ: Στο τέλος της απολογίας ο πρόεδρος του δικαστηρίου παρατηρεί: «Απορώ … πώς δεν υπογράψατε μια δήλωση [μετανοίας] για να σώσετε από τη δοκιμασία εσάς και το παιδί σας…».
Και ο Λουντέμης απαντά: «Χρειάστηκαν εκατομμύρια χρόνια για να γίνουν τα τέσσερα πόδια δύο. Δεν θα τα κάμω πάλι τέσσερα εγώ!»