Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

Καταιγίδα πλειστηριασμών - Στο σφυρί 50 κατοικίες την ημέρα βγάζει το υπουργείο Οικονομικών

Ακόμη,
- Δεσμεύονται καταθέσεις, επιδόματα και ενοίκια

Πενήντα σπίτια την ημέρα βγάζει στο σφυρί το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται για κατοικίες, τις οποίες δήμευσαν τα δικαστικά τμήματα των εφοριών της χώρας από φορολογούμενους με οφειλές πάνω 100.000 ευρώ προς το δημόσιο.

Εκτός από τα σπίτια η εφορία έχει φθάσει να «αρπάζει» καταθέσεις, επιδόματα και ενοίκια από οφειλέτες, οι οποίοι παρά την απειλή της κατάσχεσης αποφεύγουν να τακτοποιήσουν τα χρέη τους προς την εφορία. 

Την «καταιγίδα» αυτών των πλειστηριασμών που έχουν φθάσει να τρέμουν δεκάδες χιλιάδες οφειλέτες σε ολόκληρη την Ελλάδα, αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων και Εισπράξεων του υπουργείου Οικονομικών.

Όπως προκύπτει από αυτά, από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Αύγουστο του 2013 έχουν διενεργηθεί 10.775 προγράμματα πλειστηριασμού με τις διαταγές αυτές να αντιστοιχούν σε περίπου 50 ακίνητα την ημέρα στην διάρκεια αυτού του οκταμήνου.

Το «κρεσέντο» σε αυτό το πρόγραμμα δίνουν δύο εφορίες στην Πάτρα. Μόνο η Δ.Ο.Υ Γ΄ Πατρών εξέδωσε σε αυτό το διάστημα 611 προγράμματα πλειστηριασμών και η Α΄ Πατρών άλλα 480.

Και ακολουθεί η Δ.Ο.Υ Παλλήνης στην Αττική με 557 ακίνητα, η Δ.Ο.Υ Νέα Ιωνίας επίσης στην Αττική με 405 και η Δ.Ο.Υ Περιστερίου με 319. Όπως καταδεικνύουν τα ίδια στοιχεία αρκετούς φορολογούμενους με σοβαρά ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία έχει και η Ρόδος που στο οκτάμηνο κατάσχεσε και εν συνεχεία έβγαλε σε δημοπρασία ακίνητα από 278 οφειλέτες.

Οι πλειστηριασμοί στα περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών έχουν πάρει μορφή επιδημίας, αφού η εντολή η οποία έχει δοθεί σε κεντρικό επίπεδο είναι να «κατάσχεται για ότι δεν μπορεί να εισπραχθεί».

Ήδη μέχρι τον Αύγουστο ασκήθηκαν πάνω από 122.000 μέτρα αναγκαστικής είσπραξης σε βάρος όσων χρωστούν στην εφορία, ενώ το υπουργείο Οικονομικών απειλεί με φυλάκιση και άλλους 18.300 οφειλέτες . Με τους φρενήρης ρυθμούς με τους οποίους γίνονται αυτές οι κατασχέσεις, όπως εκτιμάται από αρμόδια στελέχη, έως το τέλος του χρόνου αναμένεται να ξεπεράσουν τους 200.000 οι οφειλέτες που θα τους ασκηθούν διώξεις και κατασχέσεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο οι αιτήσεις ποινικής δίωξης οι οποίες ασκήθηκαν με βάση τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν.1882/1990 – δηλαδή, για χρέη που έχουν ρυθμιστεί πλην όμως οι φορολογούμενοι αδυνατούν να ακολουθήσουν το πρόγραμμα των δόσεων μέσα στην κρίση (μη καταβολή τριών συνεχών δόσεων) ή για χρέη που υπήρξε συμφωνία για εφάπαξ εξόφληση και δεν τηρήθηκε - φθάνουν τις 11.849.

Οι φορολογούμενοι αυτοί έφθασαν να χρωστούν στην εφορία 2,229 δις. ευρώ ή 1,881 εκατ. ευρώ κατά μέσο όρο ο καθένας. Από αυτές οι 2.012 αιτήσεις αφορούν ληξιπρόθεσμα χρέη άνω των 100.000 ευρώ με το συνολικό ποσό οφειλής να φθάνει τα 2,031 δις. ευρώ δηλαδή πάνω από 1 εκατ. ευρώ έκαστος.

Με την πληθώρα των ειδοποιητηρίων για κατασχέσεις που αποστέλλονται σε καθημερινή βάση υπολογίζουν οι επιτελείς στην πλατεία Συντάγματος να έρθει φέτος στα ταμεία ένα ποσό που θα ξεπερνά το 1,5 δις. με 1,8 δις. ευρώ και με το οποίο θα μπορέσει να διασφαλιστεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα φέτος (100 εκατ. ευρώ ) και το 2014 ίσο με το 1% του ΑΕΠ.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι 132 Έφοροι της χώρας έχουν φθάσει να «βομβαρδίζουν» τους οφειλέτες με μέτρα αναγκαστικής είσπραξης που πολλές φορές πάνω... στον ζήλο τους έχουν φθάσει να κυνηγούν οφειλές ακόμη και για ένα ευρώ.

Με βάση τις εντολές που έχουν, δεν προβλέπεται όριο προστασίας για κατασχέσεις επί των καταθέσεων, με σκοπό την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία. Μισθοί, συντάξεις και ασφαλιστικά βοηθήματα «διασώζονται» από κατάσχεση μέχρι τα 1.000 ευρώ καθαρά το μήνα. Κατασχέσεις απαιτήσεων των οφειλετών «εις χείρας τρίτων» όμως προβλέπονται πια και για ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους κάτω από 300 ευρώ.

Μέχρι τέλος Αυγούστου οι 132 εφορίες είχαν διατάξει 72.505 κατασχέσεις «εις χείρας τρίτων». Το «ρεκόρ» κατέχει η ΔΟΥ Χανίων που τον Ιούλιο εξέδωσε 1.524 διαταγές κατάσχεσης και συνολικά 3.354 στο 8μηνο.


Μ. Χριστοδούλου από bankingnews 

JP Morgan: Τελειώνετε με τη Δημοκρατία! (αναδημοσίευση)



Από ποιούς παίρνει γραμμή ο Αντώνης Σαμαράς; 
Ο Πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς, στο πλαίσιο του ταξιδιού του στις ΗΠΑ, την Δευτέρα 30-9-2013 συμμετείχε σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με κορυφαία στελέχη της JP Morgan, μεταξύ των οποίων και ο διευθύνων σύμβουλός της Jamie Dimon.

Υπενθυμίζεται ότι η αμερικανική τράπεζα την προηγούμενη εβδομάδα εξέδωσε δυο εκθέσεις ελληνικού ενδιαφέροντος. Η μία για τις τράπεζες και η άλλη συνολικά για την οικονομία και την αγορά. 

Ποια όμως είναι η JPMorgan και ποιες απόψεις-θέσεις εκφράζει; 

Έκθεση της JPMorgan, δημοσιευμένη στα τέλη Μαΐου του 2013, περιγράφει με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες το πολιτικό μέλλον που επιφυλάσσουν για τον Ευρωπαϊκό Νότο τα διεθνή χρηματοτραπεζικά συμφέροντα. 

Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης, της μεγαλύτερης σε περιουσιακά στοιχεία τράπεζας των ΗΠΑ, προβλέπει εκτεταμένη περίοδο δημοσιονομικής λιτότητας για τις χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας και στέλνει σαφή εντολή στους εγχώριους επιτελείς: Ξεφορτωθείτε την Δημοκρατία! 

Η ανάλυση κάνει ξεκάθαρα λόγο για «δημοκρατικό πλεόνασμα» στις χώρες του Νότου και για «προβλήματα» πολιτικής και νομικής κληρονομιάς, που καθυστερούν την «επιτυχία» των επιβαλλόμενων «διαρθρωτικών» προγραμμάτων. 

Κατά τους συντάκτες της Έκθεσης η περαιτέρω «διαρθρωτική προσαρμογή» βρίσκει εμπόδιο σε δημοκρατικούς θεσμούς και κεκτημένα, σε εμπεδωμένες δομές του πολιτεύματος. Το συνταγματικό πλαίσιο ελευθεριών και δικαιωμάτων στις χώρες του Νότου είναι«άκρως» προοδευτικό, αντικατοπτρίζοντας τους πολιτικούς συσχετισμούς στις χώρες αυτές στην περίοδο της μεταπολίτευσης, μετά την έξοδο από φασιστικά καθεστώτα. 

Η «αριστερίζουσα» κρατούσα αντίληψη της δεκαετίας μετά την πτώση της Χούντας εμπέδωσε και θεσμοθέτησε θεσμούς και πρακτικές, που αποτελούν σήμερα ανάχωμα στην «δημοσιονομική εξυγίανση» της χώρας. 

Η ανάγνωση αποσπασμάτων από το Σώμα της Έκθεσης προκαλεί τρόμο: 
«Τα Συντάγματα των χωρών αυτών αποκρυσταλλώνουν την υπεροχή των σοσιαλιστικών και κεντροαριστερών κομμάτων, μετά την ήττα του φασισμού. Για να έχει μέλλον η μακροπρόθεσμη επιβίωση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης, τα «πολιτικά χαρακτηριστικά» των χωρών αυτών πρέπει να αμβλυνθούν. Όταν οι Γερμανοί πολιτικοί μιλάν για διαρκή διαδικασία προσαρμογής, προφανώς έχουν στο νού τους συνδυασμό οικονoμικών και πολιτικών αλλαγών». 

Και παρακάτω: 
Τα πολιτικά συστήματα της ευρωπαϊκής περιφέρειας έχουν τα εξής χαρακτηριστικά: 
Αδύναμη εκτελεστική εξουσία, ισχυρές περιφερειακές δομές, συνταγματική προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, συστήματα συναινετικών διαδικασιών που ευνοούν τις πελατειακές σχέσεις, δικαίωμα πολιτικής διαμαρτυρίας κατά «προωθούμενων» αλλαγών στο status quo. 
Τα «μειονεκτήματα» (!!!!!!) αυτής της πολιτικής κληρονομιάς ανέδειξε η οικονομική κρίση. 

Οι κυβερνήσεις των χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου υπήρξαν μόνο μερικώς επιτυχείς στην επιβολή ατζέντας οικονομικών και δημοσιονομικών «αλλαγών», αφού ήρθαν αντιμέτωπες με«εμπόδια»(!!!!!!!!!), όπως οι εμπεδωμένοι θεσμοί στην Πορτογαλία, η ισχυρές περιφέρειες στην Ισπανία και η άνοδος των «λαϊκιστικών» κομμάτων στην Ελλάδα. 

Η JP Morgan ξερνάει ωμά και απροκάλυπτα όλη την αλήθεια για όσα εξυφαίνουν για την Ελλάδα τα διεθνή και ευρωπαϊκά κέντρα εξουσίας. Στόχος είναι να ξεφορτωθούν εργασιακά κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα, να πνίξουν πυρήνες αντίστασης και κινήματα και να αποτρέψουν το λαό από το να ψηφίσει τα «λάθος κόμματα». 
Η συνταγή από-δημοκρατικοποίησης της χώρας, που υπαγορεύουν τα τραπεζικά και χρηματοπιστωτικά συμφέροντα στους επιτελείς τους, εκτελείται κατά γράμμα από την ελληνική κυβέρνηση. 

Ενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών, στρατόπεδα συγκέντρωσης για τους μετανάστες χωρίς επίσημα έγγραφα, διάλυση του συστήματος συλλογικών διαπραγματεύσεων, ανατροπή των κοινωνικών κατακτήσεων, κατάργηση των θεσμών συλλογικής εκπροσώπησης , συστηματική παραβίαση του Συνταγματικού Χάρτη της χώρας, εκφυλισμός του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος, προπαγανδισμός της θεωρίας των δυο άκρων, πλήρη χειραγώγηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. 

Τον Μάϊο του 2013 η Έκθεση διαπίστωνε με πικρία ότι «η διαδικασία πολιτικής «αλλαγής» (βλέπε. Δημοκρατικής εκτροπής)είναι ακόμη στα σπάργανα. 

Το Σεπτέμβριο του 2013 η Κυβέρνηση σε ανοικτή συνεργασία με τα παγκόσμια τραστ συμφερόντων χτίζει με προσεκτικά και μεθοδικά βήματα το σκηνικό για την αλλοίωση της δημοκρατίας στη χώρα, με πρόσχημα πάντα την διαφύλαξη της μνημονιακής «ομαλότητας». 

Το «αριστερό» άκρο πρέπει να αντιμετωπιστεί με αποφασιστικότητα δήλωσε από τις ΗΠΑ ο Πρωθυπουργός, λίγες μέρες πριν. 

Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για την πλήρη αυταρχοποίηση της κοινωνικής και πολιτικής ζωής στη χώρα βρίσκονται ήδη στο συρτάρι του Πρωθυπουργού. 

Και στοχεύουν ευθέως στην καρδιά της δημοκρατίας. 

Ολόκληρη η έκθεση της JPMorgan 

Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

Πάρκο Ναυαρίνου: Φθινοπώρου χρώματα

χθές Κυριακή τρυγήσαμε, σκαλίσαμε, κλαδέψαμε, ποτίσαμε.
Πολύς ο "μισθός μας" όπως οι εικόνες λένε...

Ό,τι αγαπάς, σε ανταμοίβει με καλούδια 
μα πιο πολύ με τη σιωπηλή του ανάσα.








Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013

Επάνοδος (αναδημοσίευση)


Επάνοδος



Στης Ουτοπίας τον προθάλαμο μείναμε,
την πόρτα δεν τολμήσαμε να σπρώξουμε
λίγες ακτίνες μέλλοντος μονάχα
και κάποια γέλια παιδικά από το βάθος.

Και ύστερα πήραμε τον δρόμο της επιστροφής
ακόμα μια φορά, ακόμα μια γενιά,

γεμάτοι συμβουλές, σοφίσματα και ύφος
κάποιων, που φάνταζαν της νιότης μας σπουδαίοι.
Νίκος Γεωργόπουλος

το βρήκαμε στο Τέχνη εν Κινήσει (http://techni-en-kinisei.blogspot.gr/)

Ποίηση, μια υπόθεση κοινωνική (αναδημοσίευση)

της Αννίτας Λουδάρου

Και εσύ σκάβεις
Κι' εγώ σκάβω μέσα μου, ως εσένα.
Paul Celan

'Οταν σκύβεις πάνω από το άδειο χαρτί για να γράψεις, είσαι όπως ο τυφλός που κρατάει το μπαστούνι του. Μια διαδρομή βημάτων ανάμεσα στο παιχνίδι της αθωότητας και στο βάσανο της αστάθειας. Ξεφλουδίζεις τις μέρες σου σ΄ένα έναρθρο αγκομαχητό.

Και είναι το ίδιο εδώ όπως και στους ψαράδες της στιγμής, στις γέφυρες του Βοσπόρου. Στους περαστικούς που γυρνούν μετά από βραδιές που πέρασαν ακούγοντας ηδονικούς αμανέδες. Και είναι το ίδιο που οδηγεί γερμανόφωνους ή όχι να παγιδευόμαστε στην γοητεία των λέξεων του Gunter Grass όταν ''ξεφλουδίζοντας το κρεμμύδι'' αφήνει να πέσει μπροστά μας κομμάτια από το μίσος που σαν μολύβι πότισε τα πόδια του και να πάρουμε όλοι μαζί βαθιές ανάσες.

Και είναι το ίδιο αυτό που αναπνέεις στα λιμάνια της Μασσαλίας και της Λισαβόνας, όταν περπατάς στα πλακόστρωτα, έχοντας ήδη πιει porto, έχοντας ήδη καπνίσει, έχοντας ήδη γελάσει και κλάψει μέσα στην ίδια μια και μοναδική στιγμή γεμάτος μέχρι σκασμού από το κακό του έρωτα.

Είναι το ίδιο αυτό αποτύπωμα που αφήνει μέσα σου η ποίηση. Σε όποια γλώσσα κι αν την διαβάσεις, σε όποια γλώσσα και αν την γράψεις, σε όποια γλώσσα κι αν την εννοείς.

Αυτή την ποίηση που ξεφεύγει από την γραμματική και το συντακτικό των ημερών, των βιβλίων, των περιοδικών. Μια ποίηση που βγαίνει από το αίμα, γίνεται λέξη, στίχος και ξαναγυρνά στο αίμα για να συνεχίσει το ταξίδι.

Το υπαρξιακό αυτό συναίσθημα που δεν γνωρίζει και αποφεύγει την ερώτηση ''τι είναι ποίηση''. Το αφηρημένο σκάλισμα της μνήμης. Το οικείο φορτίο τόσο στο παρόν όσο και στην προοπτική. Το νεράκι που πέφτει να σε δροσίσει την ώρα που καίγεσαι.

Οι ψυχές μας, η μοναξιά μας, τα σώματα μας.
Και πες μου τώρα εσύ αν ο αναστεναγμός στα ελληνικά διαφέρει από τα ισπανικά ή τα χιλιάνικα. Και αν τελικά παρ΄όλο που είναι ανθρώπινος ο πόνος, παραμένουμε άνθρωποι όχι μονάχα για να πονάμε. Κι αν είναι η ποίηση που μπορεί να απλωθεί πάνω από την κάθε ρωγμή και να επουλώσει το κάθε τραύμα σε οποιαδήποτε γεωγραφική συντεταγμένη.

Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013

Τα πατσαβούρια (αναδημοσίευση)

Εγκέφαλος γεμάτος σημειώσεις από ψώνια

Πάνος Μουχτερός από τα ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ
http://kakoskeimena.net/

Τι λέει; Τι να λέει. Εδώ. Τα ίδια. Έχω αράξει σπίτι και κάνω νύχια και ακούω λιγάκι ραδιόφωνο. Μετράω ώρες. Περιμένω να μπει το νοίκι που παίρνει ο μπαμπάς για να πάω για ψώνια, φιλενάδα. Πραγματικά, δεν μπορώ να κρατηθώ. Κι εσύ το ίδιο, το ξέρω. Θα πάμε να πάρουμε εκείνες τις τέλειες τις γόβες που έχουμε σταμπάρει, έτσι; Απλά, ρε συ, κοίτα να πάρεις διαφορετικό χρώμα, να μη φαίνεται ότι φοράμε τις ίδιες. Έλα, ξεκόλλα, αφού με ξέρεις, είναι ότι θέλω ανανέωση ρε παιδί μου. Έχω θέμα, σου λέω. Η γκαρνταρόμπα μου ζητάει συνέχεια νέα σχέδια, νέες τάσεις, δεν γίνεται διαφορετικά, έτσι είμαι εγώ, θέλω να ανοίγω την ντουλάπα και να μπαίνουν καινούργια χρώματα στη ζωή μου, να πειραματίζομαι με συνδυασμούς, μαλλί, ζώνη, τσάντα, καταλαβαίνεις, φιλενάδα, καταλαβαίνεις, ζω ένα δράμα, χαχα. Ναι, μισό λεπτό. Μικρή που είναι η ζωή, μεγάλη όμως η ψυχή. Πολύ μου αρέσει αυτό το τραγούδι, αυτά τα λόγια, αχ, τόσο όμορφα, με νόημα, έτσι όπως το λέει είναι, αγάπη μου, είναι μικρή η ζωούλα μας, πρέπει να την εκμεταλλευτούμε όσο γίνεται, να ντυθούμε, να βγούμε, να διασκεδάσουμε, τι θα έχουμε να θυμόμαστε ρε συ όταν γεράσουμε; Κάνε με ν’ ανέβω πιο ψηλά, πλησίασέ με, φίλα με, κάτι καινούργιο ξεκινά. Αχ, ναι, ρε τρελή, έχω κέφια σήμερα, δεν ξέρω τι με έχει πιάσει, χορεύω, έχω την κίνηση μέσα μου, άντε ετοιμάσου και εσύ και συναντιόμαστε στην αγορά, να πιούμε καφέ και να τα πούμε από κοντά, να σου πω και να μου πεις λεπτομέρειες, ξέρεις εσύ, χαχα. Ωπς! Κάτσε, έχω sms. Ο μπαμπάς είναι. Μπήκαν τα φράγκα. Γιούπι. Τα λέμε σε δέκα. Λεπτά, ρε μαλάκα, τι άλλο; Έλεος!

Περίμενα ότι θα έχει περισσότερη κίνηση. Δεν μπορώ να καταλάβω τι γίνεται τελευταία. Μα κανένας να μην ενδιαφέρεται για τις προσφορές; Άδεια μαγαζιά, μόνο εμείς είμαστε χρόνια μπροστά φιλενάδα, αχ, που πάει αυτός ο τόπος! Α, να χαρείς, μην ανοίγεις κουβέντα για πολιτικά. Δεν αντέχω με τίποτα, μιλάμε. Τα ίδια και τα ίδια, βαριέμαι άσχημα να ακούω συζητήσεις για την κρίση, τα κόμματα, τα χρέη, ωχού, βγάζω καπνούς λέμε. Και στις εκλογές με τα χίλια ζόρια πήγα να ψηφίσω, έχε χάρη που επέμενε ο μπαμπάς και με είχε πρήξει, μέσα στο κατακαλόκαιρο ρε συ, να αφήσω το mojito μου και να τρέχω με το παρεό, ξέρεις τι μεγάλη ταλαιπωρία ήταν αυτό για ‘μένα. Ούτε ήξερα ποιο κόμμα ήταν αυτό, κάποιο καινούργιο λέει, εντάξει, έφτασα βλέπεις λίγα μόλις λεπτά πριν κλείσει το εκλογικό τμήμα, αχ, αυτός ο δικαστικός αντιπρόσωπος, πολύ μου άρεσε, χαχα, α, ναι, τι σου έλεγα, ευτυχώς είχε ετοιμάσει ο μπαμπάς το ψηφοδέλτιο από πριν και μου το έδωσε αλλά εκείνος ο φάκελος να μην κλείνει με τίποτα, μα γιατί τα κάνουν όλα τόσο δύσκολα, αφού τον πήγα έτσι ανοιχτό και στεκόμουνα πάνω από την κάλπη και ήταν μια ευκαιρία να γνωριστώ και με τον δικηγόρο που έκανε τη διαδικασία, έκανα την ανήξερη, ξέρεις, χαχα, και κρατούσα το φάκελο και περίμενα να μου δώσει μια συμβουλή, μια βοήθεια λίγο πριν τον ρίξω μέσα κι αφού του έκανα νάζια και ματιές, τι μου λέει ο αθεόφοβος; “Χωρίς σάλιο”. Αν είναι δυνατόν! Μιλάμε, κατακοκκίνισα, δεν περίμενα να πετάξει τέτοιο υπονοούμενο, ποια νόμιζε ότι ήμουν, επειδή δηλαδή προσέχω την εμφάνισή μου και του έκανα γλύκες, τι πίστεψε δηλαδή; “Κυρία μου, ο φάκελος! Κλείνει χωρίς σάλιο!” Α! Είπα και εγώ…

Πολύ δυσκολεύομαι να περπατάω με όλες αυτές τις τσάντες στα χέρια. Ναι, το ξέρω, χρυσό μου, η ομορφιά θέλει θυσίες, τόσα πράγματα ψωνίσαμε, δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα, το ξέρω, χαχα. Πρόσεχε, μην πέσεις, αμάν πια, δεν είναι κατάσταση αυτή, τόσοι άστεγοι μέσα στα πόδια μας συνέχεια, πω, κρατάω τη μύτη μου, δεν αντέχεται αυτή η μπόχα, γιακ, μα καλά, πόσο καιρό έχουν να κάνουν μπάνιο; Ρε συ, είναι περισσότεροι και από τα αδέσποτα πια, μη σου πω ότι δαγκώνουν κιόλας καμιά φορά. Τις προάλλες κόντεψα να πάθω συγκοπή με έναν από αυτούς που είχε απλωθεί στην είσοδο της πολυκατοικίας και με κοιτούσε και έλεγε κάτι περίεργες λέξεις, κάποια στιγμή νόμιζα ότι θα με βιάσει, ποιος ξέρει πόσους μήνες έχουν να πάνε με γυναίκα όλοι αυτοί, ε, ναι, λογικό αν βλέπουν και μια θεά, όπως εμένα, χαχα, ναι, και που λες δεν μπορούσα να τον προσπεράσω, πρόσεχα πολύ μη λερωθώ κιόλας, ξέρεις πως είναι αυτά, άμα σε λερώσουν αυτοί, οι λεκέδες δεν βγαίνουν με τίποτα, για ‘μένα έπειτα το ρούχο είναι τελειωμένο, το πετάω όπως είναι από τη σιχαμάρα που νιώθω, δεν ακούω δεύτερη κουβέντα, δεν είμαι καθόλου υπερβολική, την αλήθεια λέω. Τι σου έλεγα, α, ναι, έτσι όπως ήταν και με κοιτούσε με εκείνο το απαίσιο βλέμμα, το ένα του το χέρι με πλησίαζε και με πλησίαζε, Θεέ μου, η καρδιά μου πήγε να σπάσει από τον τρόμο, έκανα πίσω, κάλυψα με τα χέρια το πρόσωπό μου και προσευχήθηκα στον καλό Θεούλη να κάνει ένα θαύμα και να με σώσει από του άστεγου τα δόντια. Και λίγο μετά, όπως άνοιξα τα μάτια, είδα ότι κρατούσε ένα από τα σκουλαρίκια μου που κατά λάθος είχε πέσει στο δρόμο. Τον παρεξήγησα τον άνθρωπο, καλέ. Δεν ξέρω, ίσως ήταν η εξαίρεση αυτός. Ένα Manhattan, παρακαλώ.

Τι άλλα; Τα ίδια. Πέρασε το καλοκαιράκι, ρε γαμώτο. Ούτε το κατάλαβα. Τι έκανες στον ελεύθερο χρόνο σου; Ηλιοθεραπεία, ε; Χαχα, κι εγώ ρε συ, ήρθαν και επισκέψεις κάποια ξαδέρφια μου, δεν αντεχόταν η κατάσταση μιλάμε, όλο θέλανε να βλέπουνε ταινίες, να μιλάνε για τα μυθιστορήματα που φέρανε μαζί τους να διαβάσουν, ακούγανε μουσική και συζητάγανε για τους δίσκους και τη δισκογραφία του κάθε συγκροτήματος, δεν μπορούσα να τους παρακολουθήσω, ρε συ, αφού ξέρεις, τα βαριέμαι όλα αυτά, άντε να δω καμιά κωμωδία το πολύ-πολύ, μη μου βάλεις προβληματισμό και δραματικά φινάλε και βαριά πράγματα, με έχει πάρει ο ύπνος στα πρώτα δέκα λεπτά. Και cinema έχω να πάω κάμποσο καιρό, τελευταία φορά ήταν τότε που πήγα αναγκαστικά γιατί είχα μπλέξει με εκείνον τον καθηγητή που ήταν λιγάκι κουλτουριάρης πανάθεμά τον. Ευτυχώς που έπαιζε ο Παπακαλιάτης στο έργο αυτό και είχε να δω κάτι ας πούμε ενδιαφέρον, γιατί από την υπόθεση δεν κατάλαβα και πολλά, χαχα, μα τι σώμα όμως αυτός ο Χριστόφορος, χαχα, ναι ξέρω ο νους μου όλο εκεί. Αυτό είναι το hobby μου εμένα παιδί μου, οι ανθρώπινες οι σχέσεις, εντάξει μ’ αρέσει και λίγο το κουτσομπολιό, δεν το κρύβω, αλλά κι αυτό με τους ανθρώπους έχει να κάνει, το έχω φιλοσοφήσει, ναι, σου λέω, μιλάς για τα λάθη που έχει κάνει ο άλλος στην προσωπική του ζωή και παίρνεις μαθήματα για το πώς θα κάνεις τα σωστά. Α, ναι. Και τα ψώνια, το shopping therapy που μ’ αρέσει να λέω. Αυτά είναι τα δικά μου ενδιαφέροντα. Λίγο πράγμα είναι όλη αυτή η συλλογή από τσάντες που έχω δημιουργήσει με τόσο κόπο; Καλύτερα είναι τα γραμματόσημα; Φτου μου, ρε!

Πω, ρε συ, βραδιάσαμε, άντε, πάμε από το σπίτι να ετοιμαστούμε, έχω κανονίσει κατάσταση απόψε, πρώτο τραπέζι πίστα σου λέω, μωρό μου, Σαββατόβραδο και θα μείνουμε μέσα; Ε, ποτέ, λέμε! Έλα, άραξε λίγο στον καναπέ, να παραγγείλουμε και τίποτα απ’ έξω να φάμε, θα ντυθώ ελαφρά, να δω αντίδραση του ντελιβερά όταν με δει ν’ ανοίγω την πόρτα, χαχα, ξέρω, δεν παίζομαι, αυτά κάνω ρε και τρελαίνω τον άλλο, ποια προσωπικότητα και μαλακίες, το θέμα είναι να ξέρεις να χειρίζεσαι ανάλογα τις καταστάσεις που σου δίνει η ζωή. Βάλε τηλεόραση να χαζέψουμε. Μα τι γίνεται, παντού το ίδιο πράγμα δείχνουν; Ρε συ, μήπως χάλασε το τηλεκοντρόλ ή η κεραία; Μα τι λες, ρε ούφο, αφού δεν βλέπεις ότι αλλάζει το σχήμα και το όνομα από το κανάλι κάθε φορά; Μιλάμε σε πειράξανε τα πολλά τα ψώνια, δεν εξηγείται αλλιώς. Ρε συ, δίκιο έχεις, μα τι συνέβη, μόνο ειδήσεις, ούτε μια σειρά, ούτε ένα τηλεmarketing να δούμε κανένα προϊόν λιγάκι διαφορετικό; Και ποιοι είναι όλοι αυτοί με τις χειροπέδες; Και που τους πηγαίνουν; Ποιοι είναι όλοι αυτοί με τις μάσκες στα πρόσωπα; Ντερέκια όμως, ε; Δυνατά αγόρια, δεν μπορείς να πεις. Α, να και ένας κυριούλης με γυαλάκια και γραβάτα. Ρε συ, για κάτσε, κάποιον μου θυμίζει αυτός. Κάτσε, κάτσε, θα το θυμηθώ, α, ναι. Αυτόν ψηφίσαμε, ρε συ! Ναι, ναι, αυτό το νέο κόμμα που σου έλεγα. Ναι, τώρα θυμάμαι. Χρυσή Αυγή. Και εσύ το ίδιο ψήφισες, ρε φιλενάδα; Γι’ αυτό σε πάω, ρε συ, γιατί έχουμε τον ίδιο τρόπο σκέψης. Περίμενε, χτυπάει κουδούνι. Ο ντελιβεράς θα είναι. Κάτσε να τον στείλω με το νέο συνολάκι που πήρα. Και ποια γόβα λες ότι θα βάλω! Ναι, ναι, σωστά μάντεψες, φιλενάδα.

Γόβα χρυσή!

ΚΙΜΠΙ: Άσε το κακό να βγει (αναδημοσίευση)

από τον ΚΙΜΠΙ
δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Επενδυτής στις 5/10/2013

Το ιστορικό-φιλοσοφικό επεισόδιο είναι γνωστό, πρόσφατα έγινε και ταινία. Η Γερμανοεβραία πολιτική φιλόσοφος Χάνα Άρεντ αναλαμβάνει το 1962, για λογαριασμό του αμερικανικού περιοδικού «New Yorker», να παρακολουθήσει τη δίκη του Άντολφ Άιχμαν, ενός εκ των εμπνευστών και εκτελεστών του Ολοκαυτώματος, στην Ιερουσαλήμ. Η πολύμηνη δίκη και η διεισδυτική παρατήρησή της από την Άρεντ απέδωσαν το κλασικό, αν και αμφιλεγόμενο στην εποχή του, δοκίμιο «Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ: έκθεση για την κοινοτοπία του κακού». 

Η άποψη της Άρεντ, που προκάλεσε υστερικές αντιδράσεις από ετερόκλητες πλευρές, ήταν ότι το απόλυτο κακό μπορεί να συντελεστεί από εντελώς «κανονικούς» ανθρώπους, ανθρώπους σαν όλους μας. Αξιοπρεπείς συζύγους, τρυφερούς γονείς, φιλότιμους γραφειοκράτες ή ανθρώπους «σοκαριστικής μετριότητας», όπως λέει η Άρεντ, υποταγμένους ωστόσο στο καθήκον να τηρούν κανόνες, διαταγές, εντολές, όσο παράλογες κι απάνθρωπες κι αν είναι. Ο ίδιος ο Άιχμαν, κατά την ανάκρισή του, δήλωσε πως είχε ζήσει όλη τη ζωή του σύμφωνα με τους ηθικούς κανόνες του Καντ, κι ιδιαίτερα με βάση την καντιανή αντίληψη για το καθήκον.

Η άποψη της Άρεντ σόκαρε τότε, αν και αποτύπωνε με ακρίβεια το φαινόμενο της μαζικής συμμετοχής κανονικών, αξιοπρεπών, μετρίων Γερμανών -και όχι μόνον- στα ανήκουστα εγκλήματα της ναζιστικής μηχανής. Οι άνθρωποι αυτοί -όχι χιλιάδες, αλλά εκατομμύρια- δεν ήταν, σύμφωνα με την Άρεντ, ενσαρκώσεις του απόλυτου κακού, αλλά τρομακτικά φυσιολογικοί άνθρωποι που συμμετείχαν σε τερατώδεις πράξεις κάνοντας απλώς το καθήκον τους: υπακούοντας στον νόμο του ναζιστικού κράτους, στην πιο αποκρουστική «νομιμότητα» που γέννησε ο ανθρώπινος πολιτισμός.

Καθώς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το λαϊκό υπερθέαμα «εξάρθρωση της Χρυσής Αυγής», με πλούσιες λεπτομέρειες για το πώς δρούσαν, πώς συζητούσαν στο τηλέφωνο, πώς εξέφραζαν τον φόβο ή τον θυμό τους, πώς βιοπορίζονταν, πώς πέρασαν τα πρώτα βράδια τους στο κρατητήριο, τι έφαγαν, τι ανέβασαν στο Facebook, τι «τουίταραν» πρωταγωνιστές και κομπάρσοι της ναζιστικής οργάνωσης, ερχόμαστε και πάλι αντιμέτωποι με την κοινοτοπία του κακού. Είδαμε την κόρη του «φίρερ» να υπερασπίζεται τον πατέρα της, τη σύζυγό του να αντιδρά σαν πληγωμένη μαινάδα στη σύλληψή του. «Ακούσαμε» μέλη και στελέχη να συνομιλούν στα τηλέφωνα -με φράσεις στραμπουληγμένες-, να εναλλάσσουν τους φόβους τους για το στρίμωγμα της Χ.Α. με κουτσομπολιά για τους αρχηγούς της, σχόλια για γνωστούς τους και εντελώς κοινότοπες πληροφορίες: για την εφορία, για την ουρά στον ΟΑΕΔ, για ένα γεύμα με φίλους, για μια έξοδο σε κλαμπ, για εμπειρίες από τις «θύρες» ποδοσφαιρικών ομάδων.

Αυτοί οι «τρομακτικά φυσιολογικοί» άνθρωποι, νέοι, ώριμοι ή μεσήλικες, εργαζόμενοι, άνεργοι ή λαθρόβιοι, εντασσόμενοι στη δομή της νεοναζιστικής οργάνωσης κατά την τελευταία τριετία, οπότε εισέβαλε στο πολιτικό προσκήνιο και τελικά πέτυχε την κοινοβουλευτική της εκπροσώπηση, διαπίστωσαν μια πολύπλευρη νομιμοποίηση όσων παράλογων τους απαιτούσε η ηγεσία τους. 

Πέτυχαν πολύ περισσότερα από τα 15 λεπτά τής κατά Γουόρχολ δικαιούμενης δημοσιότητας. Το lifestyle τους έγινε τηλεοπτικό ρεπορτάζ, τα στελέχη τους εισέβαλαν ακόμη και στα πρωινάδικα, τα τραμπούκικα σόου τους (βλέπε χαστούκι Κασιδιάρη) αντιμετωπίστηκαν σαν διασκεδαστικά χάπενινγκ, τα ρατσιστικά τους πογκρόμ είχαν αναπάντεχη ανοχή από Αρχές και κοινωνία, η ρατσιστική τους «φιλανθρωπία» αντιμετωπίστηκε με ανομολόγητη εύνοια από ΜΜΕ. Το αντι-μεταναστευτικό τους πρόγραμμα κατέκτησε ιδεολογική ηγεμονία, όταν ώθησε ακόμη και τον σημερινό πρωθυπουργό να χαρακτηρίσει «τυράννους της κοινωνίας» τους λαθρομετανάστες και να υπόσχεται ότι «θα ανακαταλάβουμε τις πόλεις μας από τα γκέτο των παράνομων μεταναστών». Το κόμμα τους πολλαπλασίασε τους οικονομικούς του πόρους, επίσημους και μαύρους, ανέπτυξε σχέσεις διαπλοκής με μικρομεσαίους -και όχι μόνο- επιχειρηματικούς θυλάκους και αξιοποίησε τις νέες οικονομικές δυνατότητες για να χρηματοδοτήσει ένα ευρύτατο σύστημα πελατείας όχι πολύ διαφορετικό απ’ αυτά που είχαν αναπτύξει εδώ και δεκαετίες τα κόμματα εξουσίας.

Αλλά, το σημείο καμπής είναι η δημοσκοπική εκτόξευση της Χ.Α. που εισάγει στα μέλη της την προσδοκία-μικρόβιο της εξουσίας («έχουμε εκτοξευτεί μ’ όλα αυτά, κυβέρνηση θα ’μαστε τώρα», λέει σε μια από τις αποκαλυφθείσες τηλεφωνικές συνομιλίες μέλος της Χ.Α., προφανώς με έξαψη που δεν αποτυπώνεται στο χαρτί). Κι αυτή η προσδοκία της εξουσίας επωάστηκε, όταν η κρατική ανοχή μετατράπηκε σε φλερτ και ο γραμματέας της κυβέρνησης χαρακτήρισε «απευκταία, αλλά όχι απίθανη τη συνεργασία με τη Χ.Α.». Και δεν ήταν ο μόνος. 

Όλα αυτά ύφαναν ένα ευρύχωρο κουκούλι νομιμότητας στη δράση των νεοφασιστών. Ουσιαστικά, σήμαναν τη μετάλλαξη της Χ.Α. από ένα «αντισυστημικό» σε ένα «συστημικό» κόμμα, με την έννοια ότι η αδιανόητη δράση της στο σκοτάδι των δρόμων υπηρετούσε έναν διόλου αδιανόητο για κάθε κόμμα στόχο: την εξουσία. Εν ονόματί της τα κόμματα εξουσίας εδώ και δεκαετίες έκαναν χιλιάδες αδιανόητα πράγματα: μίζες, διασπάθιση δημοσίου χρήματος, παράνομες συναλλαγές, ξέπλυμα, ρουσφέτια, φωτογραφικοί νόμοι, απάτες, ψεύδη, διαφθορά. Και φυσικά ευθύνονται για το συλλογικό έγκλημα της καταβαράθρωσης της κοινωνίας στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα. Το «κακό» γίνεται κοινότοπο, σε εκδοχές αιματηρές ή όχι, σε κάθε επαφή με την εξουσία. Καμιά φορά αρκεί και η απόμακρη ευωδία της.

Η προοπτική της εξουσίας αποτέλεσε την πιο ισχυρή βάση νομιμοποίησης της «κοινοτοπίας του κακού» που διατρέχει τη δράση μελών και στελεχών της Χ.Α., με τον ίδιο τρόπο που τη νομιμοποιούσε για τα σημερινά κόμματα εξουσίας. Η εξαφάνιση της προσωπικής ηθικής, αυτής που ανταποκρίνεται στους στοιχειώδεις κανόνες της «κοινοτοπίας του καλού» (ου φονεύσεις, ου κλέψεις, ου ψευδομαρτυρήσεις…), έτσι κι αλλιώς δεν ήταν ποτέ η εξαίρεση, αλλά ο κανόνας κατά την επέλαση των κομματικών στρατών εξουσίας και των πελατειακών παρελκομένων τους στο κράτος. Έγινε μια απεχθής ρουτίνα με την οποία εξοικειώθηκε επικίνδυνα και η πλειοψηφία της κοινωνίας, η οποία αναλάμβανε και μερίδιο πολιτικής συνενοχής διά της ψήφου της.

Το πρόβλημα, λοιπόν, με το «κακό» είναι ότι έχει γίνει προ πολλού ανησυχητικά κοινότοπο. Βρίσκεται σε διαδικασία ώσμωσης με την «κοινοτοπία του καλού» από την εποχή που αυτή διέρρηξε και τους τελευταίους δεσμούς με στοιχειώδεις ηθικούς κώδικες και κανόνες που δέσμευαν δημόσια πρόσωπα και θεσμούς (συμβολικό σημείο καμπής η διακήρυξη Βουλγαράκη ότι «το νόμιμο είναι και ηθικό»). Μόνο που οι νεοναζί έκαναν ένα ποιοτικό άλμα, εντάσσοντας στην «κοινοτοπία του κακού» την παραβίαση της πιο θεμελιώδους απαγόρευσης στις πολιτισμένες κοινωνίες. Του φόνου. Αν ακόμη κι ο φόνος γίνει κοινότοπος -ως κομματικό ή εθνοφυλετικό καθήκον, ως αιματηρή προπαγάνδα, ως εκφοβισμός των αντιπάλων-, ανοίγουν οι πύλες της κόλασης.

Όταν έχεις τόσο ευρεία και βαθιά καταστροφή του κοινωνικού ήθους, ο κίνδυνος ν’ ανοίξουν αυτές οι πύλες είναι υπαρκτός. Η Χ.Α. αλιεύει όχι στην ελπίδα, αλλά στην απελπισία. Και η απελπισία τσακίζει την προσωπική ηθική, το έσχατο σύνορο αντίστασης του «καλού». Η ίδια η Χάνα Άρεντ, συντετριμμένη από τη σύγχυση που προκάλεσε η αιρετική της διαπίστωση για τον «φυσιολογικό χασάπη Άιχμαν», επισήμανε: «Το μοναδικό μου σφάλμα είναι πως δεν τόνισα ότι το κακό δεν μπορεί να είναι ριζοσπαστικό. Το κακό ποτέ δεν είναι ριζοσπαστικό, μονάχα ακραίο. Ριζοσπαστικό και βαθύ μπορεί να είναι μόνο το καλό». Όσο κι αν φαίνεται κοινότοπο, απλοϊκό ή αφελές, η κοινωνία, οι κοινωνίες έχουν αυτήν ακριβώς την ανάγκη: να ανακαλύψουν απ’ την αρχή τον ριζοσπαστισμό του καλού. Δυστυχώς γι’ αυτές -δυστυχώς για μας- αυτή η «ανακάλυψη» βρίσκεται μακριά από τον διαγκωνισμό για την εξουσία…


ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ
Ο συνήγορος υπεράσπισης δήλωσε, πριν από τη δίκη, ότι ο πελάτης του είχε την προσωπικότητα «ενός κοινού ταχυδρόμου». Ο Άιχμαν φαίνεται ότι είναι ένας τρομακτικά φυσιολογικός άνθρωπος. Όσο τερατώδεις κι αν ήταν οι πράξεις, ο δράστης δεν ήταν ούτε τερατώδης ούτε σατανικός, και το μόνο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που θα μπορούσε να διακρίνει κανείς τόσο στο παρελθόν όσο και στη συμπεριφορά του κατά τη διάρκεια της δίκης και της ανακριτικής διαδικασίας ήταν κάτι ολότελα αρνητικό: δεν ήταν η ανοησία, αλλά μια παράξενη, σχεδόν αυθεντική ανικανότητα να σκεφτεί.

Χάνα Άρεντ, «Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ: έκθεση για την κοινοτοπία του κακού»

Έχει το κράτος καρδιά; (αναδημοσίευση)


του Ηλία Ιωακείμογλου 
από barikat (https://barikat.gr/
αρχική πηγή: Ενθέματα της Κ. Αυγής, 3/11/2002

H επιλογή μας να αναδημοσιεύσουμε το συγκεκριμένο κείμενο, μπορεί να φαίνεται κάπως παράξενη εκ πρώτης όψεως. Βρισκόμαστε σε μία περίοδο που η αριστερά έρχεται αντιμέτωπη με στρατηγικά ερωτήματα. Ερωτήματα που θέτει η κοινωνική σύγκρουση. Το ζητούμενο μιας επαναστατικής στρατηγικής και του γκρεμίσματος της αστικής ηγεμονίας βρίσκεται μπροστά μας. Η χάραξη μιας τέτοιας στρατηγικής όμως καθίσταται αδύνατη χωρίς την κατανόηση του αντιπάλου και του πεδίου μέσα στο οποίο διεξάγεται αυτή η σύγκρουση. Χωρίς τη κατανόηση δηλαδή του κράτους. Ακριβώς για αυτό το λόγο επιλέγουμε το συγκεκριμένο κείμενο. Μπορεί να φαίνεται ότι το βασικό σημείο του κειμένου είναι οι Ερυθρές Ταξιαρχίες. Την αφήγηση όμως την καθοδηγεί το αφτί. Στο κείμενο που ακολουθεί λοιπόν εμείς ακούμε ένα πολύ χρήσιμο προβληματισμό όχι για την Ιταλική τρομοκρατία αλλά για το αν το κράτος έχει εννιαίο κέντρο για το αν το κράτος έχει καρδιά.
barikat

διαβάστε τη συνέχεια εδώ

Φασισμός Και «Επικίνδυνες Τάξεις» (αναδημοσίευση)


του Πέτρου Παπακωνσταντίνου
Από την εφημερίδα Καθημερινή

Ανήσυχος με αυτά που βιώνει καθημερινά στο Βερολίνο, ο Αϊνστάιν ξεκινά το καλοκαίρι του 1931 αλληλογραφία με τον Ζίγκμουντ Φρόιντ, όπου αναπτύσσει προβληματισμούς για την άνοδο του εθνικοσοσιαλισμού και την απειλή ενός νέου Μεγάλου Πολέμου. Το βασικό ερώτημα που θέτει στην πρώτη επιστολή του είναι «πώς θα σταματήσουμε την ψύχωση του μίσους και της καταστροφής», που εξαπλώνεται ταχύτατα στον γερμανικό πληθυσμό. «Δεν εννοώ βέβαια», υπογραμμίζει ο Αϊνστάιν, «μόνο τους αποκαλούμενους “ακαλλιέργητη μάζα”. Η εμπειρία μου δείχνει ότι η υποτιθέμενη αφρόκρεμα της διανόησης είναι η πλέον επιρρεπής σε τέτοιου είδους ολέθριες αυθυποβολές».

Η διαπίστωση αυτή ακούγεται σήμερα ως μια εξαιρετικά επίκαιρη (λόγω Χρυσής Αυγής) όσο και ενοχλητική αλήθεια. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι ο νεοφασισμός ευδοκιμεί μόνο ή κυρίως μεταξύ των «κατώτερων», οικονομικά και μορφωτικά, στρωμάτων, αυτών των «επικίνδυνων τάξεων» που είναι πάντα επιρρεπείς στα πολιτικά «άκρα», σε αντιδιαστολή με τη μορφωμένη «μεσαία τάξη», η οποία θεωρείται εξ ορισμού το σταθερό θεμέλιο της Δημοκρατίας. Μια θεώρηση, η οποία αποπνέει ταξική προκατάληψη και συγκρούεται με την ιστορική πείρα.

Οπως τεκμηριώνει ο Ερικ Χομπσμπάουμ στην «Εποχή των Ακρων», τις δεκαετίες εκκόλαψης του ιταλικού φασισμού και του γερμανικού εθνικοσοσιαλισμού, η κοινωνική τους βάση απαρτιζόταν κατά κύριο λόγο «από εκείνους που δεν λέρωναν τα χέρια τους στη δουλειά». Τρανταχτά ονόματα του γερμανικού ακαδημαϊκού κόσμου, όπως ο φιλόσοφος Μάρτιν Χάιντεγκερ, ο νομικός Καρλ Σμιτ, οι νομπελίστες φυσικοί Φίλιπ Λέναρντ και Γιοχάνες Σταρκ και ο βιολόγος Οϊγκεν Φίσερ, προσχώρησαν στους ναζί. Την αηδιαστική ανακοίνωση καταδίκης του Αϊνστάιν από την Πρωσική Ακαδημία Επιστημών, της οποίας ήταν μέλος, ενέκριναν όλα τα μέλη της εκτός από ένα.


Παρότι εμφανιζόταν ως «Εργατικό», το ναζιστικό κόμμα (NSDAP) επωάστηκε από τα παραστρατιωτικά Freikorps, τα οποία έπνιξαν στο αίμα το κίνημα των Εργατικών Συμβουλίων που γέννησε η σοσιαλιστική επανάσταση του 1918. Είναι αλήθεια ότι η Εθνικοσοσιαλιστική Οργάνωση Πυρήνων Επιχειρήσεων (NSBO) έφτασε να έχει το 1933 τετρακόσιες χιλιάδες μέλη, τα οποία, ωστόσο, ήταν κυρίως διευθυντικά στελέχη, μηχανικοί και διοικητικοί. Στρατολογούσε επίσης από τις γραμμές των εξαθλιωμένων, στους οποίους προσέφερε κάποια απασχόληση, είτε στα Τάγματα Εφόδου (SA) είτε μέσω εργοδοτών, οι οποίοι ήταν ευτυχείς να προσλαμβάνουν ναζιστές, σχηματίζοντας απεργοσπαστικό στρατό. Οι ομοιότητες με τη Χρυσή Αυγή και τον τρόπο που δρα στο Πέραμα και άλλες χτυπημένες από την κρίση βιομηχανικές περιοχές μόνο τυχαίες δεν είναι.

Παρ’ όλα αυτά, το NSDAP δεν κατάφερε να κυριαρχήσει στην εργατική τάξη μέχρι την άνοδό του στην εξουσία. Ακόμη και στις εκλογές του 1933, η πλειοψηφία των εργατών και των ανέργων έμεινε πιστή στους σοσιαλδημοκράτες και τους κομμουνιστές. Η ενεργός βάση του NSDAP προερχόταν κυρίως από τη μεσαία τάξη και τα «λούμπεν» στρώματα, ενώ η ηγεσία της χρηματοδοτούνταν από μεγιστάνες του χρήματος. Στις πιο γνωστές περιπτώσεις συγκαταλέγονται ο διοικητής της Εθνικής και της Κεντρικής Τράπεζας Χιάλμαρ Σαχτ, οι μεγαλοβιομήχανοι της χαλυβουργίας Τίσεν και Κρουπ, η αυτοκινητοβιομηχανία Opel και η χημική βιομηχανία IG Farben.

Ασφαλώς η Χρυσή Αυγή, παρά την ιδεολογική συγγένεια με τους ναζί, διαφέρει από πολλές απόψεις με το NSDAP. Μπορεί να εκτοξεύθηκε ξαφνικά στο 6,92% επωφελούμενη της δραματικής κοινωνικής κατάστασης που δημιούργησαν η κρίση και τα Μνημόνια, αλλά δεν απέκτησε (ακόμη) χαρακτηριστικά δυναμικού κινήματος αφιονισμένων μαζών. Η θλιβερή παρουσία λίγων εκατοντάδων οπαδών της έξω από τη ΓΑΔΑ μετά τη σύλληψη των ηγετών τους επιβεβαίωσε την εικόνα των θρασύδειλων, που ξεχειλίζουν από αδρεναλίνη μπροστά σε γυναίκες και ανυπεράσπιστους μετανάστες, αλλά ζαρώνουν στην τρύπα τους όταν τους απειλεί ο πέλεκυς της Δικαιοσύνης.

Ισχυρές αναλογίες
Ως προς το θέμα, όμως, που συζητάμε, οι αναλογίες είναι ισχυρές. Στις τελευταίες εκλογές, οι μισθωτοί και οι άνεργοι πολώθηκαν ισχυρά όχι προς την Ακροδεξιά, αλλά προς την Αριστερά. Σε αυτά τα στρώματα, σύμφωνα με έρευνα της Public Issue, η Χρυσή Αυγή πήρε από 6% έως 11% και η Νέα Δημοκρατία γύρω στο 17%, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ έλαβαν αθροιστικά γύρω στο 40%. Η επιρροή της Χρυσής Αυγής συγκεντρώνεται κυρίως στα μικροαστικά στρώματα που συμπιέζονται και σε εξαθλιωμένα στοιχεία του εργατικού πληθυσμού, ενώ είναι ισχυρή στον επιχειρηματικό κόσμο (11%) και στον σκληρό πυρήνα των μηχανισμών καταστολής. Στο 27ο και το 28ο εκλογικό διαμέρισμα Αμπελοκήπων, όπου ψήφιζαν οι ομάδες Ζ, ΔΙ.ΑΣ. και ΔΕΛΤΑ, πήρε 50,7% και στο 1ο εκλογικό διαμέρισμα Καισαριανής, όπου ψήφισαν ΜΑΤ, ΥΑΤ και ΥΜΕΤ, συγκέντρωσε το 46,7%.

Οσο για τον ηγετικό της πυρήνα, τα βιογραφικά των βουλευτών της μιλούν από μόνα τους. Ο Μιχαλολιάκος είναι μαθηματικός με σύζυγο εισοδηματία και ο Κασιδιάρης γεωπόνος από αστική οικογένεια. Από τους υπόλοιπους 16 βουλευτές, τέσσερις είναι επιχειρηματίες, τρεις ελεύθεροι επαγγελματίες, δύο εμποροπλοίαρχοι, δύο αγρότες, ένας οδοντίατρος, ένας δικηγόρος, ένας αξιωματικός των ειδικών δυνάμεων και δύο «μουσικοί».

Φυσικά, καμία κοινωνική τάξη δεν είναι άτρωτη στην απειλή του νεοφασισμού – το γεγονός ότι ήδη στις τελευταίες εκλογές η Χρυσή Αυγή κατάφερε να συγκεντρώσει ποσοστό 9,3%, αισθητά πάνω από τον πανελλαδικό μέσον όρο, σε μια εργατική και παραδοσιακά «κόκκινη» περιφέρεια όπως η Β΄ Πειραιά, είναι χαρακτηριστικό. Ελπίζει κανείς ότι τα σκληρά μέτρα τα οποία έλαβε –με αδικαιολόγητη καθυστέρηση– η κυβέρνηση θα αποτελέσουν απαρχή για την απομόνωσή της από το κοινωνικό σώμα. Ωστόσο, η επανάπαυση θα ήταν κακός σύμβουλος. Αρκεί να θυμηθούμε ότι η Δημοκρατία της Βαϊμάρης φυλάκισε τον Χίτλερ ύστερα από το αποτυχημένο «πραξικόπημα της μπιραρίας», το 1923, για να τον αποφυλακίσει ύστερα από εννέα μήνες και να τον αναγορεύσει καγκελάριο εννέα χρόνια αργότερα, με αντικαγκελάριο τον «κεντρώο» Φον Πάπεν, σε κυβέρνηση «εθνικής ενότητας» με αυτό που σήμερα θα ονομάζαμε Κεντροδεξιά.

Ιnfo
- Νίκος Πουλαντζάς, «Φασισμός και Δημοκρατία», εκδ. Θεμέλιο
- Τόμας Λέβενσον, «Ο Αϊνστάιν στο Βερολίνο», εκδ. Λιβάνης
- Ερικ Χομπσμπάουμ, «Η Εποχή των Ακρων», εκδ. Θεμέλιο
- Gotz Ally, «Το λαϊκό κράτος του Χίτλερ», εκδ. Κέδρος
- Ηλίας Θερμός, «Γερμανική ηγεμονία», εκδ. Καστανιώτης

Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινη, αναδημοσίευση από mao.gr

Εναλλακτικό Φεστιβάλ Αλληλέγγυας & Συνεργατικής Οικονομίας: Αναλυτικό πρόγραμμα


Ένας Άλλος Κόσμος Είναι Υπαρκτός !
''Ενώ γύρω μας γκρεμίζονται τα θεμέλια του παρελθόντος, εμείς ποτίζουμε τα λουλούδια που φυτρώνουν στα συντρίμμια''

Συζητήσεις, εργαστήρια, παιδικό πρόγραμμα, 
ανταλλακτικό παζάρι, οικολογική αγορά, συλλογικές κουζίνες, 
συναυλίες, εκθέσεις εικαστικών!

11-12-13 Οκτωβρίου 2013 στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελληνικού 


ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ




Επικοινωνία
Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο
festival.economicsolidarity@gmail.com

Πως να έρθεις
Με Μετρό
Σταθμός Ελληνικού (τερματικός σταθμός Γραμμής 2)
Με αυτοκίνητο
Από το κέντρο της Αθήνας ακολουθούμε τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης (απόσταση μέχρι προορισμό 8.3 χλμ). Μετά τη γέφυρα Αλεξιουπόλεως (περιοχή Αργυρούπολης) βλέπουμε στο βάθος δεξιά το κόκκινο υδραγωγείο. Στα φανάρια πριν το υδραγωγείο στρίβουμε δεξιά. Το πρώτο κτίριο που συναντάμε είναι η τροχαία Ελληνικού, συνεχίζουμε για 200 μέτρα περίπου και φτάνουμε στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελληνικού.
Με λεωφορείο
Η πρόσβαση  με λεωφορείο είναι πολύ εύκολη αφού βρισκόμαστε μόνο 200 μέτρα από την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.  Η στάση που πρέπει να κατεβείτε είναι η "ΛΑΒΑΣΣΑ".
Παρακάτω μπορείτε να δείτε τα δρομολόγια των λεωφορείων που μπορούν να σας εξυπηρετήσουν για να έρθετε στο φεστιβάλ.
ΑριθμόςΓραμμήςΟνομασία Γραμμής
171ΣΤ. ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ - ΒΑΡΚΙΖΑ (Μέσω ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ)
205ΓΛΥΦΑΔΑ - ΣΟΥΡΜΕΝΑ - ΤΕΡΨΙΘΕΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
790ΓΛΥΦΑΔΑ - ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ (ΑΓ. ΑΝΤΩΝΙΟΣ)
Α3ΑΚΑΔΗΜΙΑ - ΓΛΥΦΑΔΑ (ΕΥΡΥΑΛΗ) (Μέσω ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ)
Β3ΑΚΑΔΗΜΙΑ - ΓΛΥΦΑΔΑ(ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΥ)(Μέσω Λ.ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ)
Χ97ΣΤΑΘΜΟΣ ΔΑΦΝΗΣ - ΑΕΡΟΛ. ΑΘΗΝΩΝ (EXPRESS)
Εδώ μπορείτε να δείτε όλα τα δρομολόγια του ΟΑΣΑ: http://www.oasa.gr/routes.php?id=dimoi_1

Αναλυτικό Πρόγραμμα Τριημέρου

=========================================================
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ

Παρασκευή 11/10

ΑΙΘΟΥΣΑ Α
17.00-19.00 Παρουσίαση Τράπεζας Χρόνου -'Ο χρόνος μας έχει αξία'
Οργάνωση: Τράπεζα Χρόνου Πλατείας Συντάγματος

19.00-22.00 Κεντρική Συζήτηση- Κοινωνική & Αλληλέγγυα Οικονομία: Ρήξη με τον Καπιταλισμό ή ενσωμάτωση?
Ομιλητές:
-Κώστας Νικολάου (Λαϊκό Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)
-Νίκη Ρουμπάνη ( Τράπεζα Χρόνου-Δίκτυο Γυναικών Ευρώπης)
-Ειρήνη Σωτηροπούλου (Υποψήφια Διδάκτωρ στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών Παν. Κρήτης)
Συντονισμός: Ουρανία Νικολετοπούλου-Τράπεζα Χρόνου Χολαργού-Παπάγου

ΑΙΘΟΥΣΑ Β
16.30-19.30 NVC-Non Violent Communication

Σάββατο 12/10
Το Σάββατο το φεστιβάλ ξεκινά στις 11.00 το πρωί

ΑΙΘΟΥΣΑ Α
11.30-13.30 Ευτοπία- Ένας νέος κόσμος γεννιέται, Οικοκοινότητες/οικολογικά χωριά
Μέσα από τις στάχτες του καταρρέοντος καπιταλιστικού συστήματος σε όλο τον Πλανήτη γεννιέται ένας νέος κόσμος της «ευτοπίας», όπου οι άνθρωποι επιδιώκουν να ζήσουν υγιείς, συνεργατικά και ουσιαστικά.
Οι οικοκοινότητες, τα οικολογικά χωριά οι αστικοί οικοσυν-οικισμοί που βρίσκονται διεσπαρμένοι στις πέντε ηπείρους, αποτελούν φάροι ελπίδας και έμπνευσης στην εποχή μετάβασης για ένα πιο βιώσιμο μέλλον στη Γη. Δημιουργούμε ένα κλίμα αμοιβαίου σεβασμού, ανταλλαγής,αλληλοαποδοχής,θετικής πρόθεσης και δίκαιης ανταλλαγής ενέργειας. Πρόκειται για την ειρηνική επανάσταση μετάβασης σε ένα κόσμο χωρίς πολέμους και βία.

Εργαστήριο: Κύκλος μοιράσματος της καρδιάς και συλλογικά παιχνίδια 

13.45-14.45 Οργάνωση 2.0,
Τα social media για την επικοινωνία των αυτό-οργανώσεων/πρωτοβουλιών αλληλεγγύης

15.00-16.00 Εργασιακές ΟικοΚοινότητες, ΟικοΑυτάρκεια, Ανταλλαγή Αγαθών και Αντίσταση στην Παγκοσμιοποίηση!
Τοπικά, Ομαδικά, στο δικό μας Σύστημα της Αγάπης στον Άνθρωπο και στη Φύση!
Οργάνωση: Ηλέσιον

16.15-17.30 Οι συνεταιρισμοί, Το παράδειγμα του Κοινωνικού Συνεταιρισμού Θεσσαλονίκης Βίος Coop
-Άσπα Παπαφιλίππου
-Γιώργος Γριτζάς

17.30-19.00 Ανάστροφη πορεία: Από το σύστημα στο οικοσύστημα
Απλεπιστήμιο Βολισσού
-Γιάννης Μακριδάκης
-Καραφυλλίδης Δημήτρης
-Κατσικέας Βασίλης
-Μάμαλη Τάνια

19.00-22.00
Κεντρική Συζήτηση: Συνεργατικά εγχειρήματα, Κολεκτίβες, Οικο-αυτάρκεια
Ομιλητές:
- Μάκης Αναγνώστου (BIOME)
-Γιώργος Κωστής(ΒΙΟΖΩ)
-Ριζάρι
-Συν Άλλοις
Συντονισμός: Εφημερίδα Δράση

ΑΙΘΟΥΣΑ Β
14.00-16.00 Η κοινωνική διαχείριση των απορριμμάτων-ΠΡΩΣΥΝΑΤ

16.15-17.15 Εκπαίδευση στην Κοινωνία Αλληλέγγυας Οικονομίας.
Το Λαϊκό Πανεπιστήμιο
-Κάρολος Καβουλάκος
-Κώστας Νικολάου

17.15-18.15 GROWL-Learning more, growing less -Ηλιόσποροι

18.15-19.15 Παρουσίαση του βιβλίου πέρα από το δίλημμα λιτότητα ή ανάπτυξη: 11 κείμενα για την αποανάπτυξη- Ηλιόσποροι

19.30-21.00 Παρουσίαση ομάδας Solidarity Mission

Κυριακή 13/10
Την Κυριακή το φεστιβάλ ξεκινά στις 11.00 το πρωί

ΑΙΘΟΥΣΑ Α
12.00-14.00 Οικοδίκτυο-οικολογικά χωριά-ελεύθερο πανεπιστήμιο
-Σουρής Παναγιώτης

14.00-15.00 Παρουσίαση του Μητροπολιτικού Κοινωνικού Ιατρείου Ελληνικού & Επίσκεψη στο Ιατρείο, -Χρήστος Σιδέρης

15.00-16.00 Η συνεργατική διαχείριση του νερού. Η Κίνηση 136
-Θόδωρος Καριώτης
-Άρης Χατηνικολάου

16.00-17.00 Common Fest , Φεστιβάλ των κοινών: παρουσίαση και συμπεράσματα.

17.00-19.00 Βασικό Εισόδημα: Όταν η Ελευθερία συναντά Την Δικαιοσύνη
Παρουσίαση της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας

19.00-22.00 Κεντρική Συζήτηση: Αγώνες για τα κοινά-Αγώνες για την ζωή και την ελευθερία
Ομιλητές:
-Κάρολος Καβουλάκος
- συμμετοχή από την Χαλκιδική και τους αγώνες ενάντια στα μεταλλεία χρυσού
-Γιώργος Παπανικολάου (p2p foundation)
Συντονισμός: ΒΙΟΖΩ

ΑΙΘΟΥΣΑ Β
13.00-15.00 Βιταληά vs Hamburger
Για Την Ανάδειξη Και Διατήρηση Του Τοπικού Πολιτισμού, Της Τοπικής Διατροφικής Κληρονομιάς μας.
Οργάνωση: ΒΙΟΖΩ

15.00-16.00 ΟικοΑυτάρκεια & Οικιακή Ανακύκλωση και Επαναχρησιμοποίηση αγαθών.
Κατάργηση των χωματερών.
Οργάνωση: ΒΙΟΖΩ

16.15-19.15 Προβολή Ντοκιμαντέρ ' Ένας Άλλος Κόσμος' και συζήτηση για την αξιοποίηση και επέκταση πλατφόρμας 'Ένας Άλλος Κόσμος- Ηλιόσποροι

19.30-21.00 Βιοομόνοια-Παρουσίαση Δράσεων

=========================================================
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ- ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ- ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ- ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ- ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ 

Παρασκευή 11/10

ΑΙΘΟΥΣΑ Γ
16.00-18.00 Διατροφικές συνήθειες που αξίζει να υιοθετήσουμε
Σκοπός του σεμιναρίου είναι να ασχοληθεί με τους 5 παράγοντες στους οποίους νοσεί η διατροφή μας σήμερα και να προτείνει τρόπους με τους οποίους μπορούμε να φέρουμε το σώμα μας σε ισορροπία. (Αναστάσης Τζανής)

ΠΡΟΑΥΛΙΟ
16.30-18.00 Παρασκευή σπιτικής οδοντόκρεμας
(Χρυσούλα Καραχριστιανίδου)
Φέρτε τετράδιο για να σημειώσετε την συνταγή!

16:30 - 18:00 Contact improvisation
Φέρτε στρώμα γυμναστικής!

18:00 - 19:30
''Αυτοσχεδιασμός και έκφραση μέσα από το σώμα''
Βρίσκοντας τις ποιότητες της κίνησής μας το σώμα προσανατολίζεται προς τα μέσα, στο χώρο και στους άλλους. Σώμα και πνεύμα συντονίζονται αρμονικά, βιώνοντας τη βαθύτερη γνώση του εαυτού. Το εργαστήρι Σωματικής έκφρασης απευθύνεται σε ανθρώπους που δουλεύουν επαγγελματικά με το σώμα τους αλλά και σε όσους θα ήθελαν να ξυπνήσουν το σώμα τους και να ανακαλύψουν τις εκφραστικές του δυνατότητες.
Φέρτε στρώμα γυμναστικής!
(Κωνσταντίνα Τσετσόνη)

Σάββατο 12/10

ΑΙΘΟΥΣΑ Β
11:30 - 13:00 Σπιτικό Φαρμακείο D.I.Y.
(Μαρία Σκαρλή)
Φέρτε τετράδιο για να σημειώσετε τα μυστικά του φαρμακείου!

ΠΡΟΑΥΛΙΟ
11.00-12.30 Ηλιοθερμία με κάτοπτρα
Παραγωγή αφεψήματος σε ηλιακό μάτι/φούρνο από κάτοπτρα τύπου solarfire.org (μοντέλο batant, 800 w, 1m2) και παρουσίαση της τεχνολογίας (απλά υλικά και εργαλεία)
(Ομάδα Οικο-ποδηλάτες)

13.00-14.30 Tai chi
(Δημήτρης Λαδόπουλος)

13.00-14.00 Παρουσίαση λειτουργίας Ηλιακού Φούρνου
(Κολεκτίβα Αυτάρκεια)

14.30-16.00 Κατασκευή Βαρελόκηπου & Παρουσίαση ομάδας Σπιθάρι

16.00-18.00 Acro Yoga Montreal
(Αναστάσης Τζανής)
Φέρτε στρώμα γυμναστικής!

18.00-21.00 Thai Massage
(Παναγιώτης Τσετσόνης)
Φέρτε στρώμα γυμναστικής!

Κυριακή 13/10

ΑΙΘΟΥΣΑ Β
11.00-13.00 Ζω έξυπνα, Ξέρω να ράβω
Θα δείξουμε πως μπορούμε να κόψουμε και να ράψουμε ένα ρούχο για να το φορέσουμε.
Θα εξηγήσουμε πως γίνεται η εφαρμογή του πατρόν στο ύφασμα, το κόψιμο του υφάσματος, το τρύπωμα και τέλος το γάζωμα.
(Μάρη Ηλιάδη)

ΠΡΟΑΥΛΙΟ

11.30-13.00 Κατασκευή Rocket Stove ποτηριών από μπουκάλια μπύρας & tetra-pack πορτοφολιών
(Ομάδα Fat Cut)

12.00-14.00 «Καλλιεργούμε την γη - αντιστεκόμαστε δημιουργικά»
Επίσκεψη και παρουσίαση του «Αυτοδιαχειριζόμενου Αγρού Ελληνικού».
Συμμετοχή ενδιαφερομένων σε εργασίες.
Έκθεση φωτογραφιών στον χώρο του «Αγρού».

13.30-16.30 Εργαστήρι γνωριμίας με το Ψυχόδραμα
Το ψυχόδραμα είναι ένα εργαστήρι ζωής, ένα πλαίσιο πειραματισμού και μοιράσματος και, σύμφωνα με τις αρχές της δημιουργικότητας και του αυθορμητισμού που πρεσβεύει, μετουσιώνεται σε ευέλικτο εργαλείο που μπορεί να εφαρμοστεί σε ποικίλες περιοχές της καθημερινότητας. Απευθύνεται σε οποιονδήποτε επιθυμεί να ανακαλύψει εναλλακτικούς τρόπους να διαχειρίζεται όλες τις πτυχές της ζωής του, και στον καθένα που ενδιαφέρεται να ταξιδέψει προς την εσωτερική του μεταμόρφωση και προσωπική του ολοκλήρωση.
(Μαρίζα Καψάλη)

15.00-16.30 Πώς καλλιεργούμε κηπευτικά με φυσικούς τρόπους
(Αποστόλης Σέληνας)

16.30-17.30 Παρασκευή σαπουνιού από Ελαιόλαδο
Φτιάχνουμε φυσικό σαπούνι από ελαιόλαδο και βότανα με την ψυχρή μέθοδο.
(katmeetJulie)
Φέρτε τετράδιο για να σημειώσετε την συνταγή

17.30-19.00 Πως κρατάμε σπόρους από λαχανικά.
(Δίκτυο Δρυάδες)


=========================================================
ΠΑΙΔΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ - ΠΑΙΔΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΠΑΙΔΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ-

Το παιδικό τμήμα στα πλαίσια του 2ου Εναλλακτικού Φεστιβάλ Αλληλέγγυας και Συνεργατικής Οικονομίας παρουσιάζει ένα πρόγραμμα με ποικίλες δραστηριότητες που αφορούν στα παιδιά. Στο χώρο του φεστιβάλ έχει προβλεφθεί ένας χώρος στον οποίο τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν δραστηριότητες όπως παιδικές παραστάσεις, εργαστήρια κινούμενης εικόνας, θεατρικού παιχνιδιού, εικαστικών. Παράλληλα θα λειτουργεί ανταλλακτήριο με παιχνίδια, βιβλία.

Παρασκευή 11/10

ΑΙΘΟΥΣΑ Γ
18.00-19.00 Θεατρικό παιχνίδι-Τα χαμόγελα μας είναι το Μέλλον
Θα γνωριστούμε, θα παίξουμε και το πιο σημαντικό θα γελάσουμε.
Ποίος είμαι ? Τι κοινό έχω με το παιδί δίπλα μου?
Μια ώρα που τα παιδιά θα φτιάξουν αυτό που ξέρουν καλύτερα, μια ομάδα. Ελάτε να γελάσουμε! Τα χαμόγελα μας είναι διαφορετικά αλλά τόσο ίδια.
(Κολέζη Έρη)

19.30-21.00 Danzel-Ζογκλέρ, Μάγος, Ταχυδακτυλουργός

Σάββατο 12/10

ΑΙΘΟΥΣΑ Γ
13.00-14.00 Εκπαιδευτικό βιωματικό παιχνίδι για παιδιά, γνωριμία με τις πηγές ενέργειας
(Κολεκτίβα Αυτάρκεια)

14.00-16.00 Τα παιδία μαθαίνουν για το Δίκαιο Εμπόριο
Δραστηριότητα εικονοϊστορίας ή το παιχνίδι της συναλλαγής! (fair trade game)
Πώς σχετίζεται η σοκολάτα με τα ανθρώπινα δικαιώματα;
Συζήτηση: Τι μάθαμε, τι μας έκανε εντύπωση, τι γίνεται στην πραγματικότητα. Παρουσίαση για ιστορία και εμπόριο σοκολάτας.
Βιωματική δραστηριότητα «Κάνε ένα βήμα μπροστά»: Είμαστε κι εμείς μέρος αυτής της ιστορίας; Ποιος είναι ο δικός μας ρόλος; Μπορούμε να μπούμε στη θέση άλλων που επηρεάζονται από αυτό;
Πώς νοιώσαμε, τι σημαίνει αυτό. Ξαναμπαίνουμε στη δική μας θέση. Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς; Debriefing και αξιολόγηση
(Ειρήνη Καρέτα)

16.00-17.30 Εργαστήρι κινούμενης ζωγραφικής (paint animation)
Χορεύοντας με τα χρώματα

17.30-19.00 OneTwoFree Theatre
Θεατρικό Παιχνίδι και Κατασκευή επίπεδης κούκλας

Κυριακή 13/10

ΑΙΘΟΥΣΑ Γ
16.00-19.00 Εργαστήρι κινούμενης εικόνας (stop motion animation)
Ο στόχος μας δεν ήταν να δημιουργήσουμε έναν ακόμα παιδότοπο αλλά να δοθεί ο χώρος και ο χρόνος στα παιδιά να ασχοληθούν με ποικίλα αντικείμενα με κύριο εργαλείο τη συνεργασία.