Τετάρτη 31 Μαΐου 2017

Ο καιρός των συμβολαιογράφων


Μεταφορές Γενναδίου- Αριστοτέλους
αλισβερίσι με τίτλους επαιρόμενους*,
από των λογιστών την πονηριά
  των δικηγόρων τη νομομάθεια,
 των δικαστών τη δικαιοσύνη,
την επιμέλεια των κλητήρων,
των συμβολαιογράφων την καπατσοσύνη,
και των κηρύκων την βραχώδη αποφώνηση-
Ετελέσθη !
*Άπαντες ζωσμένοι με ατσαλάκωτα χαρτονομίσματα.

Μεταφορές ζωών 
και πραγμάτων αμετακίνητων
 κλεισμένων σε απόρθητα μπαούλα
οπλισμένα με νόμους 
και εκσπερματώσεις ονειρώξεων δικαιολογημένου πλουτισμού.
  
Στη διαδρομή σκορπιέται των πτωμάτων η φορμόλη
με πιστοποιητικά θανάτων πρόωρων
-με καλοσυντηρημένες υπογραφές και σφραγίδες,
στα Ναι και τα Όχι των εξουσιαστών
στο ιερό βωμό της ιδιοκτησίας.

Ασματικόν 
οι εκμηστηρεύσεις πόθων κρυφών
για το λάδι που θα κρατήσει για λίγο ακόμη στη ζωή
τους κατά νόμον εντεταλμένους.

Ετελέσθη, τετέλεσται
 στα τρίσβαθα των μεταρρυθμίσεων χάθηκε το κηρύκειον,
-στυγνών αλγορίθμων εντολές-
και η μνεία για τον χωροφύλακα
που φρόντισε τα της εκτέλεσης: να είσαι παρών.
να δεις με τα μάτια σου άσπρα χέρια, κάτασπρα 
να ανοίγουν τάφους μελλοθανάτων. 

Γυρίζουμε σε χρόνια σκοτεινά
τέτοια που από' να Ναι, από 'να Όχι να κρένεται η ζωή σου
αφού δεν ζήτησες παρά μονάχα 
μια γωνιά για ν' απαγκιάσεις.

Σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ) κάθε πλειστηριασμός διενεργείται δημόσια από  συμβολαιογράφο ο οποίος θεωρούμενος ως υπάλληλος του πλειστηριασμού μεριμνά για την τήρηση των διατάξεων που έχουν θεσπισθεί για τη διαδικασία του εκπλειστηριασμού. Θεωρείται λοιπόν ότι ο συμβολαιογράφος προασπίζει τα συμφέροντα των εμπλεκόμενων μερών (οφειλέτη, επισπεύδοντος δανειστή (αλλά και κάθε τρίτου δανειστή που έχει προβάλλει ενδίκως απαίτηση κατά του οφειλέτη) και των υπερθεματιστών.

Στην πράξη όμως είναι έτσι ; Μάλλον όχι. Για παράδειγμα  αναρωτιώνται πολλοί πως γίνεται  συγκεκριμένοι συμβολαιογράφοι να αναλαμβάνουν κατ' ανάθεση δεκάδες πλειστηριασμούς σε όλη την Αττική, μάλιστα δε σε διαφορετικά ειρηνοδικεία την ίδια ημέρα. Επίσης πως συμβαίνει κάθε τράπεζα να έχει το δικό της team συμβολαιογράφων... Πέρα από αυτές τις εύλογες απορίες υπάρχουν τα γεγονότα της παραβίασης των διατάξεων από τους συμβολαιογράφους που βλέπουν συχνά το φως της δημοσιότητας.

Οι συμβολαιογραφικοί σύλλογοι παρότι τους έχουν καταγγελθεί τέτοιες παραβάσεις και έχουν μηνυθεί συγκεκριμένοι συμβολαιογράφοι δεν έχουν παρέμβει σε καμμία περίπτωση κατά του παραβάτη. Ούτε μια επίπληξη καν...

Δϊκαια λοιπόν το κοινωνικό σύνολο και ειδικά όσοι πλήττονται ή πρόκειτα να πληγούν από πλειστηριασμό διάκεινται επιφυλακτικά ως προς την ακεραιότητα της διαδικασίας του πλειστηριασμού.

Τη δυσπιστία αυτή έρχονται να τροφοδοτήσουν δύο εξελίξεις που αφορούν τη διαδικασία των πλειστηριασμών και που σε συνδυασμό με τον νέο κώδικα πολιτικής δικονομίας απλοποιούν εις βάρος του οφειλέτη την όλη διαδικασία.

Ανακοινώθηκε προ 20 ημερών από τον Συμβολαιογραφικό Σύλλογο πως εφεξής θα δίνει άδεια για πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας με πρυϋποθέσεις. Ακουλουθεί η ανακοίνωση:

Όλοι οι διενεργούμενοι πλειστηριασμοί θα διεξάγονται κατόπιν αδείας που θα χορηγείται από τους Συλλόγους ή τη Συντο­νιστική Επιτροπή Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, μετά από σχετικό αίτημα του επί του πλειστηριασμού υπαλλήλου, που θα υποβάλλεται κατόπιν έγγραφης αίτησης σε αυτόν από τον επισπεύδοντα.

Έτσι, για αύριο Τετάρτη 31 Μαΐου 2017, θα χορηγούνται άδειες για αναγκαστικούς πλειστηριασμούς, για πλειστηριασμούς οι οποίοι έχουν ως αντικείμενο κατοικία του οφειλέτη (φυσικού προσώπου) με επισπεύδοντες τις Τράπεζες, το Ελληνικό Δημόσιο, τα Ασφαλιστικά Ταμεία και τους ΟΤΑ, και για ποσό επισπευδόμενης απαίτησης, δηλαδή ποσό εγγραφής κατάσχεσης ίσο με ή πάνω από 300.000€.

Θα χορηγούνται επίσης άδειες για αναγκαστικούς πλειστηριασμούς ανεξαρτήτως του ύψους της επισπευδόμενης απαίτησης, μεταξύ ιδιωτών, για εκούσιους πλειστηριασμούς, για πλειστηριασμούς με αντικείμενο διεκδικήσεις από διατροφές ή μισθούς εργαζομένων, για πλειστηριασμούς ευπαθών προϊόντων, τα οποία κινδυνεύουν να καταστραφούν, για πλειστηριασμούς πλοίων, αεροσκαφών, επαγγελματικών χώρων, βιομηχανικών ή βιοτεχνικών χώρων, ξενοδοχειακών μονάδων, οικοπέδων, αγροτεμαχίων και κινητών πραγμάτων.

Αυτονόητο είναι ότι για ποσό επισπευδόμενης απαίτησης (εγγραφής κατάσχεσης) κάτω από 300.000€, δεν θα διεξάγονται πλειστηριασμοί κατοικιών  οφειλετών (φυσικών προσώπων) με επισπεύδοντες τις Τράπεζες, το Ελληνικό Δημόσιο, τα Ασφαλιστικά Ταμεία και τους ΟΤΑ. Επιπρόσθετα, διαπιστώνουμε ότι, η συνταγματικώς καθορισμένη διαδικασία εκτέλεσης των νομίμως εκδοθεισών δικαστικών αποφάσεων επαφίεται στην υπομονή, την αντοχή και το κουράγιο εκάστου συναδέλφου συμβολαιογράφου. Διεκπεραιώνεται δε, μέσα από την ανοχή έως αδιαφορία όλων των εμπλεκομένων και των επιφορτισμένων  με την τήρηση της τάξης και της εφαρμογής των νόμων οργάνων, καθώς κάθε Τετάρτη γινόμαστε θεατές σκηνών και το χειρότερο δέκτες προσωπικών επιθέσεων που μόνο σε ευνομούμενη Πολιτεία δεν ταιριάζουν.
Με τιμή
Ο Πρόεδρος
, Γεώργιος Ρούσκας

Η σχετική ανακοίνωση του συμβολαιογραφικού συλλόγου βρίθει υποκρισίας και κοινωνικής αναλγησίας. Με απλά λόγια: Ο Συμβολαιογραφικός σύλλογος τα βρήκε με τις τράπεζες και εφεξής θα επιτρέπει πλειστηριασμούς πρώτων κατοικιών, κάτι το οποίο δεν επέτρεπε (μη δίνοντας την άδειά του) μέχρι τώρα. Χάνονταν δουλειές θα σκεφθεί κάποιος. Διότι οι τράπεζες έχοντας βάλει στο μάτι τα ακριβά ακίνητα (οικίες) εμποδίζονταν από την μέχρι τώρα πολιτική των συμβολαιογράφων να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους. Από την άλλη οι ίδιοι οι μεγαλοσυμβολαιογράφοι είχαν απώλειες εσόδων, αρκεί να σκεφθεί κανείς πως η αμοιβή τους αγγίζει το 1,5% πάνω στην αξία του εκπλειστηριάσματος. Για παράδειγμα σπίτι με εγγραφή κατάσχεσης 300.000 ευρώ αποφέρει στον συμβολαιογράφο 45.000 ευρώ αμοιβή. 

Εδώ να διευκρινίσουμε κάτι που ελάχιστη σημασία θα έχει στο εξής: Το ποσό κατάσχεσης είναι ανεξάρτητο του ποσού οφειλής και επίσης του ποσού της εμπορικής αξίας του ακινήτου. Παράδειγμα: Οφειλέτης Φ. οφείλει στην τράπεζα 600.000 ευρώ, το ακίνητο που κατέχει και εκπλειστηριάζεται έχει αξία 350.000 ευρώ, ενώ το ποσό της κατάσχεσης έχει ορισθεί από την τράπεζα στις 300.000 ευρώ. θα μπορούσε το ποσό της κατάσχεσης τα είναι ίσο με την εμπορική αξία ή και με την οφειλή, όμως κατά κανόνα τα τρία αυτά μεγέθη δεν ταυτίζονται.

Το μέγεθος της υποκρισίας του συμβολαιογραφικού κόσμου που εμπλέκεται με τους πλειστηριασμούς προσμετρήθηκε χθες σε απρόσμενη συνάντηση που είχε χθες συλλογικότητα κατά των πλειστηριασμών. Σε ερώτηση αν ο πήχυς των 300.000 ευρώ θα διατηρηθεί και κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών ακούσθηκε δια στόματος του κ. Ρούσκα ένα βροντερό ΟΧΙ.

Η δεύτερη εξέλιξη: Σήμερα επισημοποιήθηκε η διαδικασία που αφορά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών με την επιμέλεια των συμβολαιογράφων και των συλλόγων τους. Ήδη δημιουργείται η κατάλληλη υποδομή προφανώς με συγχρηματοδότηση από κάποιο ΕΣΠΑ. Η απόσβεση της επένδυσης (που δεν είναι και μικρή) πιστεύει ο συμβολαιογραφικός κόσμος θα είναι σύντομη και εν συνεχεία και επικερδέστατη. Όχι μόνο γιατί θα μπορούν να είναι αποτελεσματική η διαδικασία των πλειστηριασμών αλλά και γιατί θα μπορούν να δημιουργηθούν τα περιθώρια για ένα καλό τζογάρισμα πάνω στα εκπλειστηριαζόμενα ακίνητα-φιλέτα. Μια διαδικασία τόσο κλειστή, χωρίς δυνατότητα αποτελεσματικού ελέγχου από κάθε έχοντα έννομο συμφέρον και ειδικά τον οφειλέτη, θα επιτρέπει στους "επενδυτές" όπου γης να "χτυπάνε" ακίνητα σε όποια τιμή και όποια στιγμή επιθυμούν. Η χρηματιστηριοποίηση της διαδικασίας των πλειστηριασμών ακολουθεί την εμπορευματοποίηση του αγαθού της στέγης. Τράπεζες και ξένα founds που έχουν αγοράσει κόκκινα δάνεια με έγγειο εξασφάλιση (προσημείωση, υποθήκη) θα διεθνοποιήσουν την αρπαγή της στέγης, της γής, των υποδομών επιχειρήσεων που βρίσκονται σε δυσμενή οικονομική κατάσταση.

Και ο συμβολαιογραφικός κόσμος δια στόματος του είπε το ΝΑΙ στο να προσφέρει απλόχερα τη συνδρομή του σε αυτή τη λεηλασία. Είπε το ΝΑΙ, καθιστώντας το λειτούργημά του εργαλείο κερδοσκοπίας  και λεηλασίας των ζωών μας.  Ας το ξανασκεφτεί, ποτέ δεν είναι αργά.

απόψεις
θ.α

ΔΙαδικασία διενέργειας των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών


Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1884β/2017 η απόφαση με τις αρχικές οδηγίες για την διενέργεια των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών

Άρθρο 1-Ηλεκτρονικός Πλειστηριασμός
Με την εντολή του άρθρου 927 ΚΠολΔ, ο επισπεύδων την αναγκαστική εκτέλεση δύναται να αιτηθεί τη διενέργεια του πλειστηριασμού με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων (ηλεκτρονικός πλειστηριασμός) σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Άρθρο 2-Ηλεκτρονικά Συστήματα Πλειστηριασμών (ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.)
Η διαδικασία ηλεκτρονικού πλειστηριασμού πραγματοποιείται μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμών («ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.»).

Άρθρο 3-Υπάλληλος Ηλεκτρονικού Πλειστηριασμού 
Υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού είναι συμβολαιογράφος που προηγουμένως έχει πιστοποιηθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ. 1 της παρούσας.

Άρθρο 4-Τόπος Ηλεκτρονικού Πλειστηριασμού
Ο ηλεκτρονικός πλειστηριασμός διενεργείται με επιμέλεια του συμβολαιογράφου της περιφέρειας του τόπου όπου έγινε η κατάσχεση, ο οποίος ορίστηκε για τον πλειστηριασμό. Αρμόδιο για την επίλυση των διαφορών που αναφύονται από τη διενέργεια του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού είναι το δικαστήριο της έδρας του συμβολαιογράφου.

Άρθρο 5-Ανάρτηση αναγγελίας διενέργειας ηλεκτρονικού πλειστηριασμού
Ο συμβολαιογράφος αναρτά στην ιστοσελίδα των ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. την αναγγελία διενέργειας πλειστηριασμού κατά τα οριζόμενα στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Η αναγγελία περιέχει υποχρεωτικά τα ακόλουθα πεδία: ονοματεπώνυμο και πλήρη στοιχεία επικοινωνίας του συμβολαιογράφου, αντικείμενο, ημερομηνία διενέργειας και τιμή πρώτης προσφοράς του πλειστηριασμού, ποσό εγγύησης, καθώς και τον υπερσύνδεσμο προς την ιστοσελίδα του ΕΤΑΑ-ΤΑΝ όπου έχει αναρτηθεί η περίληψη της κατασχετήριας έκθεσης, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Με την αναγγελία μπορούν να προσαρτώνται φωτογραφίες του αντικειμένου που εκπλειστηριάζεται και κάθε σχετικό έγγραφο που βρίσκεται στην κατοχή του συμβολαιογράφου.

Άρθρο 6-Χρήστες ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.
Οι χρήστες των ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. κατηγοριοποιούνται ως εξής: 
α. «Επισκέπτης»: κάθε φυσικό πρόσωπο που επισκέπτεται την οικεία ιστοσελίδα προκειμένου να ενημερωθεί για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, δίχως ειδικές διαδικασίες εγγραφής, ταυτοποίησης και αναγνώρισης. Ο επισκέπτης έχει πρόσβαση αποκλειστικά και μόνο στον ελεύθερα προσβάσιμο χώρο των ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.
β. «Υπάλληλος Ηλεκτρονικού Πλειστηριασμού»: κάθε πιστοποιημένος στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. συμβολαιογράφος που πραγματοποιεί την ανάρτηση της αναγγελίας πλειστηριασμού και διενεργεί ηλεκτρονικό πλειστηριασμό σύμφωνα με τα δικαιώματα πρόσβασης που ορίζονται στην πολιτική ασφάλειας των συστημάτων. Ο υπάλληλος ηλεκτρονικού πλειστηριασμού έχει ελεγχόμενη πρόσβαση στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ., κατά το μέρος που αφορά τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς που διενεργεί.
γ. «Υποψήφιος Πλειοδότης»: κάθε φυσικό πρόσωπό το οποίο, ενεργώντας για λογαριασμό του ή ως εκπρόσωπος νομικού ή φυσικού προσώπου, συμμετέχει στη διαδικασία ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, υποβάλλοντας πλειοδοτικές προσφορές, αφού προηγουμένως έχει πιστοποιηθεί στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. Ο υποψήφιος πλειοδότης έχει ελεγχόμενη πρόσβαση σε πλειστηριασμούς στους οποίους συμμετέχει.
δ. «Παρατηρητής (Οφειλέτης)»: κάθε φυσικό πρόσωπό το οποίο, ενεργώντας για λογαριασμό του με την ιδιότητα του οφειλέτη ή ως εκπρόσωπος νομικού ή φυσικού προσώπου που έχει την ιδιότητα του οφειλέτη, συμμετέχει ως παρατηρητής στη διαδικασία ηλεκτρονικού πλειστηριασμού που αφορά σε οφειλή του, αφού προηγουμένως έχει πιστοποιηθεί στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. Ο παρατηρητής (οφειλέτης) έχει ελεγχόμενη πρόσβαση σε πλειστηριασμούς που σχετίζονται με οφειλή του.

Άρθρο 7-Εγγραφή Χρηστών στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.
Για την εκχώρηση των αναφερομένων στο άρθρο 6 δικαιωμάτων, οι χρήστες πραγματοποιούν εγγραφή στα συστήματα μέσω της οικείας ιστοσελίδας, σύμφωνα με τις κάτωθι διαδικασίες:

1. Οι υπάλληλοι ηλεκτρονικού πλειστηριασμού υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω της οικείας ιστοσελίδας αίτηση εγγραφής παρέχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες (ονοματεπώνυμο, όνομα πατρός, ΑΦΜ, διεύθυνση έδρας, αριθμό τηλεφώνου, αριθμό μητρώου Συμβολαιογραφικού Συλλόγου στον οποίο υπάγονται, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) και ταυτοποιούνται μέσω των διαπιστευτηρίων τους που τηρούνται στα συστήματα TAXISNet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων. Μετά την ταυτοποίηση, εγκρίνεται η εγγραφή τους στα συστήματα.

2. Οι υποψήφιοι πλειοδότες υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω της οικείας ιστοσελίδας αίτηση εγγραφής παρέχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες (ονοματεπώνυμο, όνομα πατρός, ΑΦΜ, διεύθυνση κατοικίας, αριθμό τηλεφώνου, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και κωδικό αριθμό πλειστηριασμού στον οποίον ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν) και, αποδεχόμενοι πλήρως και ανεπιφύλακτα τους «Όρους και Προϋποθέσεις» χρήσης των συστημάτων και των προσωπικών δεδομένων, ταυτοποιούνται ως εξής:

α) Οι νόμιμοι εκπρόσωποι νομικών προσώπων ή φυσικά πρόσωπα τα οποία διαθέτουν ελληνικό ΑΦΜ ταυτοποιούνται μέσω των διαπιστευτηρίων τους που τηρούνται στα συστήματα TAXISNET της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων. Μετά την ταυτοποίηση, εγκρίνεται η εγγραφή τους στα συστήματα.

β) Οι νόμιμοι εκπρόσωποι νομικών προσώπων ή φυσικά πρόσωπα πολίτες κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αιτούνται την εγγραφή τους συμπληρώνοντας τον αριθμό ταυτότητας ΦΠΑ (VAT Ιdentification Number) και ταυτοποιούνται με χρήση των διαπιστευτηρίων που κατέχουν από τα αντίστοιχα συστήματα. Μετά την ταυτοποίηση, ο αρμόδιος υπάλληλος ηλεκτρονικού πλειστηριασμού εγκρίνει την εγγραφή τους στα συστήματα. Σε περίπτωση κατά την οποία φυσικό πρόσωπο στερείται αριθμού ΦΠΑ εφαρμόζεται η περ. δ, ενώ σε περίπτωση κατά την οποία νομικό πρόσωπο στερείται αριθμού ΦΠΑ εφαρμόζεται η περ. γ.

γ) Οι πολίτες τρίτων κρατών που λειτουργούν ως νόμιμοι εκπρόσωποι νομικών προσώπων υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω της οικείας ιστοσελίδας αίτηση εγγραφής και ταυτοποιούνται καταχωρίζοντας στο σύστημα το έγγραφο παροχής πληρεξουσιότητας με επίσημη μετάφραση στην ελληνική και είτε υπεύθυνη δήλωση σε μορφή αρχείου pdf ψηφιακά υπογεγραμμένη με επίσημη μετάφραση στην ελληνική είτε ένορκη βεβαίωση ή πιστοποιητικό σε μορφή αρχείου pdf με επίσημη μετάφραση στην ελληνική, στα οποία δηλώνεται και με τα οποία αποδεικνύεται η εγγραφή τους σε επαγγελματικό ή εμπορικό μητρώο, προσκομιζόμενα εντός τριών εργάσιμων ημερών και σε έγχαρτη μορφή (πρωτότυπο ή ακριβές αντίγραφο) στο γραφείο του αρμόδιου υπαλλήλου ηλεκτρονικού πλειστηριασμού. Μετά την ταυτοποίηση, ο αρμόδιος υπάλληλος ηλεκτρονικού πλειστηριασμού εγκρίνει την εγγραφή τους στα συστήματα.

δ) Φυσικά πρόσωπα πολίτες τρίτων κρατών υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω της οικείας ιστοσελίδας αίτηση εγγραφής και ταυτοποιούνται, καταχωρίζοντας στο σύστημα αρχείο σε μορφή pdf που περιέχει σαρωμένο αντίγραφο δελτίου ταυτότητας ή διαβατηρίου σε ισχύ με επίσημη μετάφραση στην ελληνική και υπεύθυνη δήλωση σε μορφή αρχείου pdf ψηφιακά υπογεγραμμένη με επίσημη μετάφραση στην ελληνική περί της ορθότητας και εγκυρότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων, προσκομιζόμενα εντός τριών εργάσιμων ημερών και σε έγχαρτη μορφή (πρωτότυπο ή ακριβές αντίγραφο) στο γραφείο του αρμόδιου υπαλλήλου ηλεκτρονικού πλειστηριασμού. Μετά την ταυτοποίηση, ο αρμόδιος υπάλληλος ηλεκτρονικού πλειστηριασμού εγκρίνει την εγγραφή τους στα συστήματα.
Τα ανωτέρω εφαρμόζονται και για την πιστοποίηση των Παρατηρητών (Οφειλετών).

Άρθρο 8-Όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία συμμετοχής στον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό
1. Στον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό λαμβάνουν μέρος μόνο φυσικά πρόσωπα ή εκπρόσωποι νομικών προσώπων που είναι εγγεγραμμένοι ως υποψήφιοι πλειοδότες στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. σύμφωνα με τη διαδικασία του προηγούμενου άρθρου.

2. Ο εγγεγραμμένος στα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. υποψήφιος πλειοδότης που ενδιαφέρεται να συμμετάσχει σε συγκεκριμένο ηλεκτρονικό πλειστηριασμό επιλέγει στην οικεία ιστοσελίδα τον κωδικό αριθμό του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού που τον ενδιαφέρει και αποδεχόμενος τους «Όρους Ηλεκτρονικού Πλειστηριασμού» του κινητού – ακινήτου, δηλώνει τη συμμετοχή του, αφού προηγουμένως έχει καταβάλει την εγγύηση της παρ. 1 του άρθρου 965 ΚΠολΔ και το τέλος χρήσης των συστημάτων, και έχει υποβάλει ηλεκτρονικά το πληρεξούσιο της παρ. 2 του άρθρου 1003 ΚΠολΔ, μέχρι ώρα 15:00, δύο εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα του πλειστηριασμού. Η κατάθεση της εγγύησης, του τέλους χρήσης των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμών και του πλειστηριάσματος γίνεται αποκλειστικά σε ειδικό ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό που διατηρείται σε ελληνικό τραπεζικό ίδρυμα από τον υπάλληλο του πλειστηριασμού. Το τέλος χρήσης συστημάτων ορίζεται στο ποσό των πενήντα (50) ευρώ ανά υποψήφιο πλειοδότη και ανά πλειστηριασμό. Εκ του ποσού αυτού, ποσό δέκα (10) ευρώ καταβάλλεται υπέρ ΤΑ.Χ.ΔΙΚ. από τον εκάστοτε Συμβολαιογραφικό Σύλλογο, σε λογαριασμό του οποίου το μέλος του, υπάλληλος του πλειστηριασμού, καταθέτει το σύνολο του τέλους. Το ποσό αυτό δύναται να αναπροσαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ο υποψήφιος πλειοδότης διορίζει, με δήλωση που γίνεται ηλεκτρονικά, αντίκλητο ο οποίος κατοικεί στην περιφέρεια του πρωτοδικείου του τόπου της εκτέλεσης, μέχρι ώρα 15:00, δύο εργάσιμες ημέρες πριν από την ορισθείσα ημέρα του πλειστηριασμού, διαφορετικά αντίκλητος θεωρείται ο γραμματέας του πρωτοδικείου του τόπου της εκτέλεσης.

3. Οι δικαιούμενοι συμμετοχής υποψήφιοι πλειοδότες ενημερώνονται μέσω των συστημάτων για τη συμμετοχή τους στον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό. Με τον ίδιο τρόπο ενημερώνονται εγκαίρως και οι υποψήφιοι πλειοδότες οι οποίοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής.

4. Μετά το πέρας της προθεσμίας της προηγούμενης παραγράφου, ο υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού ελέγχει τα υποβληθέντα αρχεία, διαπιστώνει με πράξη του μέχρι ώρα 17.00 της προηγούμενης του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού ημέρας την τήρηση των διατυπώσεων που ορίζονται στις προηγούμενες παραγράφους, υποβάλλει στα συστήματα κατάλογο των υποψήφιων πλειοδοτών που δικαιούνται να συμμετάσχουν και ενεργοποιεί στη διαδικτυακή πύλη την πρόσβαση στον πλειστηριασμό για τους υποψήφιους πλειοδότες που πληρούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής.

5. Τα ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. δεν ευθύνονται για τον αποκλεισμό πλειοδότη από πλειστηριασμό σε περίπτωση εκπρόθεσμης παράδοσης των δικαιολογητικών συμμετοχής του στον πλειστηριασμό, για οποιονδήποτε λόγο.

Άρθρο 9-Υποβολή πλειοδοτικών προσφορών
Ο ηλεκτρονικός πλειστηριασμός είναι ανοικτού πλειοδοτικού τύπου κατά τον οποίο υποβάλλονται διαδοχικές προσφορές. Οι συμμετέχοντες υποβάλλουν συνεχώς προσφορά μεγαλύτερη από την εκάστοτε μέγιστη έως τον χρόνο λήξης της υποβολής προσφορών. Στα ηλεκτρονικά συστήματα καταγράφονται όλες οι υποβληθείσες κατά τα ανωτέρω προσφορές

Άρθρο 10-Σειρά Εκπλειστηρίασης Πραγμάτων
Εκείνος κατά του οποίου στρέφεται η εκτέλεση μπορεί με δήλωσή του στον υπάλληλο του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, που εγχειρίζεται το αργότερο πέντε (5) ημέρες πριν τον πλειστηριασμό, να ορίσει τη σειρά με την οποία θα εκπλειστηριάζονται τα κατασχεμένα πράγματα. Η δήλωση αναρτάται στην ιστοσελίδα, στο σχετικό πεδίο που αφορά τις πληροφορίες του συγκεκριμένου ηλεκτρονικού πλειστηριασμού.

Άρθρο 11 Επιστροφή Εγγύησης
Αν υπερθεματιστής αναδείχθηκε άλλος ή αν η κατακύρωση ματαιώθηκε για οποιονδήποτε λόγο, η εγγύηση ή οι εγγυητικές επιστολές επιστρέφονται από τον υπάλληλο του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού σε εκείνον που τις κατέβαλε.

Τρίτη 23 Μαΐου 2017

Εξάρχεια. Απολογισμός και φωτογραφίες από τη γιορτή κατά του Σεξισμού.

Απολογισμός και φωτογραφίες από τη γιορτή κατά του Σεξισμού που οργάνωσε η ΛΑΪΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΕΞΑΡΧΕΙΩΝ και η φεμινιστική συλλογικότητα "Το Μωβ".

Χρειάστηκε πολλή δουλειά για να οργανωθεί. Να ορισθεί το περιεχόμενο της γιορτής, να βρεθούν οι συντελεστές (ομιλητές, καλλιτέχνες, τεχνικοί, εξοπλισμός, εδέματα, ψήστες, ...). Άγχος, αγωνία για το πως θα υποδεχθεί η γειτονιά μια εκδήλωση που ποτέ δεν έχει γίνει ως τώρα σε ανοικτό χώρο, ανατροπές... Και τελικά όλα πήγαν τέλεια, πιο καλά δεν γινόταν... Αφού και όλες οι αναποδιές της τελευταίας στιγμής, οι αλλαγές προγράμματος, τα εμπόδια λειτούργησαν θετικά, κοινώς βγήκαν σε καλό. 

Ομιλίες και σεμνάρια με μεγάλη συμμετοχή και ακροαματικότητα, μουσική που γλύκανε τη βραδυά, εδέσματα, κρασί και ρακή που φούντωναν τη διάθεση όλων.

Μεγάλο το προτζεκτ και το ρίσκο μα όλα ανταποκρίθηκαν στους στόχους : να αγκαλιάσει η γειτονιά την εκδήλωση, να ακούσει ενδιαφέρουσες εισηγήσεις, να αντηχήσουν έως κοντά στα ξημερώματα οι μελωδίες των "κοριτσιών χωρίς κάλτσες", να χορέψουμε...
... και μια μέρα μετά όλοι να περιμένουμε για την επόμενη γιορτή.

Αποδεικνύεται ότι όταν βάζεις τους στόχους, όταν εργάζεσαι σκληρά να πετύχουν, όταν συνεργάζεσαι με τους κατοίκους και τις συλλογικότητες της γειτονιάς, όταν νοιάζεσαι πραγματικά για τα προβλήματά της πάντα πετυχαίνεις.

Περιμένουμε λοιπόν την επόμενη γιορτή...ακόμη πιο ζεστά, ακόμη πιο γενναιόδωρα...

Συγχαρητήρια σε όσους βοήθησαν, όσους συμμετείχαν, όσους δούλεψαν πριν και κατά τη γιορτή....

φωτό από τη γιορτή και κατά σειρά: από την προετοιμασία, τα σεμινάρια, το χώρο, το γλέντι)














Σάββατο 13 Μαΐου 2017

αντι-Σεξιστική γιορτή στην πλατεία Εξαρχείων


Η Λαϊκή Συνέλευση Εξαρχείων, σε συνεργασία με τη Φεμινιστική Συλλογικότητα ΤΟ ΜΩΒ και με τη συμμετοχή και συμπαράσταση ατόμων και συλλογικοτήτων, εντός και εκτός Εξαρχείων και από την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, σας καλούν στην πρώτη διοργάνωση γιορτής κατά του σεξισμού με τίτλο:
«ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΣΕΞΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΜΦΥΛΗ ΒΙΑ 
ΣΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ».

Η εκδήλωση θα γίνει στην πλατεία Εξαρχείων το Σάββατο 20 Μάη από το απόγευμα και μετά και θα περιλαμβάνει:
- έκθεση - αφιέρωμα στην Εσπερινή Επαγγελματική Σχολή Γυναικών Υπαλλήλων και στον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη
- ομιλίες, τοποθετήσεις, συζητήσεις
- σεμινάριο αυτοάμυνας από την Άντα Τσαρέα, δασκάλα της Γυναικείας Ομάδας Αυτοάμυνας
- σεμινάριο ορολογίας για ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας "πώς να κάνουμε πιο κουίρ την (ετερο)κανονικότητα" από Τζώρτζ Κουνάνης, με παράλληλη διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα
- προβολή ντοκιμαντέρ του BBC "Ο αιώνας των λαών Γυναικείο Κίνημα"
- έθνικ κουζίνα από την Οργάνωση Ενωμένων Γυναικών της Αφρικής και από τις γυναίκες του Συλλόγου Εργαζομένων του Μπαγκλαντές, ελληνική κουζίνα και ποτό
- σύντομο ζωντανό μουσικό πρόγραμμα από μέλη του Συλλόγου Εργαζομένων του Μπαγκλαντές
- ρεμπέτικο γλέντι με το συγκρότημα "Κορίτσια χωρίς κάλτσες"

Σας καλούμε να στηρίξετε και να αγκαλιάσετε αυτή μας την προσπάθεια με σκοπό να δώσουμε ένα ενωτικό και ηχηρό μήνυμα:
«δεν θα επιτρέψουμε κανενός είδους σεξισμό, έμφυλη βία, ομοφοβία – τρανσφοβία, ρατσισμό, εις βάρος κανενός συνανθρώπου μας».

Βρείτε μας στο fb group: «Γιορτή κατά του Σεξισμού».
Κάθε βοήθεια – συμμετοχή θα είναι πολύτιμη.

ΛΑΪΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΕΞΑΡΧΕΙΩΝ
ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟ ΜΩΒ

Τετάρτη 3 Μαΐου 2017

Προσοχή ! "Τοξικές" ρυθμίσεις δανείων από τις τράπεζες

πηγή: http://www.sofokleousin.gr/archives/340754.html

 
Προτάσεις από τράπεζες που οδηγούν τους δανειολήπτες σε... βέβαιη καταστροφή. Χαρακτηριστικά παραδείγματα από το Συνήγορο του Καταναλωτή.

Σοβαρές στρεβλώσεις στην εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας (ν. 4224/2013) για τη ρύθμιση οφειλών δημιουργούν «τοξικές» προτάσεις που απευθύνουν οι τράπεζες στους δανειολήπτες και συχνά μεταθέτουν το πρόβλημα στο μέλλον, αυξάνοντας το βαθμό υπερχρέωσης του πελάτη.

Οι καταγγελίες στο Συνήγορο του Καταναλωτή έφεραν και το 2016 το χρηματοπιστωτικό τομέα μεταξύ των κορυφαίων σε παράπονα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΣτΚ. Στην έκθεση αναφέρονται ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα καταγγελιών για τις ρυθμίσεις που προτείνουν τράπεζες σε δανειολήπτες, κοινός παρονομαστής των οποίων είναι η στρεβλή εφαρμογή των κανόνων του Κώδικα Δεοντολογίας.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση δανειολήπτριας, η οποία αρχικά δεν κατάφερε να ρυθμίσει το χρέος της, επειδή η τράπεζα πρότεινε ένα σχέδιο που αύξανε υπέρμετρα την επιβάρυνση σε βάθος χρόνου, αλλά τελικά, με την παρέμβαση του Συνηγόρου, πέτυχε μια ρύθμιση που θυμίζει νόμο Κατσέλη (μικρές καταβολές για 20 χρόνια).

Η πρόταση της τράπεζας, σημειώνει ο ΣτΚ, αν και ήταν εύλογη για τα πρώτα τρία (3) χρόνια, δεν ήταν εφαρμόσιμη σε βάθος χρόνου, καθώς πέραν της τριετίας προέβλεπε σημαντική αύξηση στις μηνιαίες καταβολές. Την ίδια στιγμή, η ικανότητα αποπληρωμής της δανειολήπτριας, σύμφωνα με τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, ήταν ιδιαιτέρως περιορισμένη σε σχέση με το ύψος της οφειλής της.

Η Αρχή έκρινε ότι η πρόταση της τράπεζας δεν ήταν βιώσιμη με βάση ρεαλιστικές εκτιμήσεις, μετέφερε ουσιαστικά για το μέλλον την οριστική διευθέτηση της οφειλής, συγκαλύπτοντας, παράλληλα, τα πραγματικά επίπεδα κινδύνου της συγκεκριμένης χρηματοδότησης.

Κατόπιν τούτων, ο Συνήγορος του Καταναλωτή απηύθυνε Σύσταση στο τραπεζικό ίδρυμα να προχωρήσει: (α) σε οριστική διευθέτηση της οφειλής της δανειολήπτριας σε βάθος εικοσαετίας, με καταβολές που θα λάμβαναν υπόψη την ικανότητά της για αποπληρωμή, σε συνδυασμό με τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, (β) σε επανεξέταση του καταβαλλόμενου ποσού ανά τριετία, (γ) σε διαγραφή του εναπομείναντος, μετά το πέρας της ως άνω περιόδου, υπολοίπου.

Σε άλλη περίπτωση, η Αρχή κάλεσε την εμπλεκόμενη τράπεζα σε συνάντηση για διεξοδικότερη συζήτηση της υπόθεσης, στην οποία, ωστόσο, η τελευταία αρνήθηκε να παραστεί. Αντ’ αυτού, περιορίστηκε στην επανάληψη παλαιότερης πρότασής της προς τον οφειλέτη, χωρίς καμία αλλαγή ή βελτίωση.

Διερευνώντας την εν λόγω υπόθεση, ο Συνήγορος του Καταναλωτή διαπίστωσε τα εξής:

1. Ο αναφέρων πληρούσε τις προϋποθέσεις του συνεργάσιμου δανειολήπτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας.
2. Η πρόταση της τράπεζας δεν λάμβανε υπόψη τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης του δανειολήπτη, τον οδηγούσε σε μεγαλύτερη υπερχρέωση, ενώ δεν συνεκτιμούσε ούτε την τρέχουσα ούτε την, επί τη βάσει συντηρητικών και αξιόπιστων παραδοχών, εκτιμώμενη μελλοντική ικανότητά του για αποπληρωμή.

Η Αρχή διαβίβασε την παραπάνω υπόθεση και τις συνοδευτικές διαπιστώσεις της στην Τράπεζα της Ελλάδας για τις δικές της, κατά νόμο και αρμοδιότητα, ενέργειες, με έμφαση στον έλεγχο του βαθμού συμμόρφωσης του πιστωτικού φορέα προς τις υποχρεώσεις του Κώδικα Δεοντολογίας.

Τέλος, όπως σημειώνεται στην έκθεση, σε άλλη ανάλογη περίπτωση, η Αρχή δέχτηκε την αναφορά δανειολήπτη, τον οποίο η τράπεζα είχε χαρακτηρίσει ως μη συνεργάσιμο, παρότι εκείνος είχε ανταποκριθεί εμπρόθεσμα στην προσκόμιση όλων των στοιχείων που του είχαν ζητηθεί.

Μετά τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, η τράπεζα αναθεώρησε τον παραπάνω χαρακτηρισμό, προτείνοντας παράλληλα μερική διαγραφή της οφειλής κατά 60% (που αντιστοιχούσε σε ποσό ύψους 13.200 ευρώ), παρά το ότι διέθετε ακίνητη περιουσία.

Σάββατο 22 Απριλίου 2017

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου:Δικαίωμα στη στέγη - για μια πολιτική προστασίας της κύριας κατοικίας και όχι πλειστηριασμών


Μετά την πλήρη κατάργηση των ρυθμίσεων για αναστολή των πλειστηριασμών χιλιάδες πλέον νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με την απειλή της απώλειας της κατοικίας τους. Οι προσδοκίες για μία ρύθμιση των οφειλών που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές δυνατότητες των καταναλωτών και θα έδινε διέξοδο στην υπερχρέωσή τους διαψεύδονται. Η επιλογή της ανάθεσης της αντιμετώπισης του προβλήματος στα ίδια τα πιστωτικά ιδρύματα δεν αποδίδει τους επιθυμητούς καρπούς. Οι πολίτες που ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις των τραπεζών, χορηγώντας τις πληροφορίες που τους ζητούνται, σε ελάχιστες περιπτώσεις λαμβάνουν μία πρόταση για ρεαλιστική και βιώσιμη ρύθμιση. Ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τραπέζης της Ελλάδος τείνει να μετατραπεί από τις τράπεζες σε ένα εργαλείο συλλογής στοιχείων και πληροφοριών για την κατηγοριοποίηση των δανείων ενόψει της επικείμενης πώλησής τους ή της καταναγκαστικής δίωξης των οφειλετών. Σε αυτή τη συγκυρία οι πλειστηριασμοί γίνονται το μέσον για την αύξηση της αξίας των προς πώληση δανείων, καθώς υπόσχονται σε εκείνον που θα τα αποκτήσει την εξουθενωτική πίεση και τον στραγγαλισμό των δανειοληπτών.

Είναι σχεδόν βέβαιο, ότι αν δεν ληφθούν άμεσα και ουσιαστικά μέτρα για τη ρύθμιση των οφειλών με βάση τις πραγματικές δυνατότητες των πολιτών και τη στήριξη των αδύναμων καταναλωτών, οι πλειστηριασμοί θα προσλάβουν τα αμέσως επόμενα έτη εκρηκτικές για την κοινωνία διαστάσεις. Χιλιάδες νοικοκυριά θα οδηγηθούν στην απόγνωση, περιθωριοποίηση και εξαθλίωση, ενώ οι κοινωνικές συγκρούσεις θα κορυφωθούν, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την οικονομική και κοινωνική ζωή. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, η Πολιτεία δεν έχει προάγει αποτελεσματικές πολιτικές για τη διευθέτηση των κόκκινων στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων, ενώ ανεπαρκείς, αν γενικά εξακολουθούν να υπάρχουν, παραμένουν πολιτικές που να καλύπτουν ανάγκες πρόνοιας και στέγασης των αδυνάτων που αυξάνονται μέσα στην παρατεταμένη οικονομική κρίση έχουν δημιουργηθεί.

Χρειάζεται σήμερα μία δίκαιη και ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος της υπερχρέωσης. Η λύση δεν είναι η ηλεκτρονική διεξαγωγή των πλειστηριασμών, με αδιαφάνεια, μακριά και κρυφά από την κοινωνία. Δίκαιη αντιμετώπιση μπορεί να είναι μόνο εκείνη που λαμβάνει υπόψη τα αίτια που οδήγησαν στο πρόβλημα. Επισημαίνουμε ενδεικτικά τρία στοιχεία:

α) Η υπερχρέωση των καταναλωτών είναι αποτέλεσμα μίας επιθετικής και χωρίς προηγούμενο πολιτικής πιστωτικής επέκτασης την δεκαετία του 2000 που ακολούθησαν οι τράπεζες και ενθάρρυνε και το ίδιο κράτος, παραμελώντας τους κανόνες του υπεύθυνου δανεισμού (αρκεί να αναλογισθεί κανείς ότι το υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων από 11 δις το 2000 ανήλθε σε 77 δις. το 2008).

β) Τα νοικοκυριά συμμετείχαν στην πιστωτική επέκταση, ρευστοποιώντας τα – δικαιολογημένα προσδοκώμενα με τα δεδομένα της εποχής – μελλοντικά εισοδήματα, προκειμένου να αποκτήσουν τη δική τους κατοικία. Ωστόσο, τα εισοδήματα αυτά δεν υπήρξαν στη δεκαετία που διανύουμε και πιθανότατα δεν θα υπάρξουν στον χρονικό ορίζοντα αποπληρωμής των δανείων αυτών.

γ) Τα νοικοκυριά επένδυσαν τα δάνειά τους σε υπερτιμημένες αξίες. Οι αξίες ήταν υπερτιμημένες, καθώς εξαιτίας της ραγδαίας πιστωτικής επέκτασης, η αξία των ακινήτων δεν διαμορφωνόταν από τον κόσμο της εργασίας αλλά από την ευκολία πρόσβασης στο δανεισμό. Οι αξίες, στις οποίες επένδυσαν τις πιστώσεις, κρίνονται, με τα σημερινά δεδομένα, υπερτιμημένες. Στην υπερτίμηση δε αυτή συνεισέφερε κατεξοχήν η ευκολία της πρόσβασης στο δανεισμό (ας θυμηθούμε τα στεγαστικά δάνεια στο 100-110% της πραγματικής αξίας της κατοικίας).

Η οικονομική κρίση έχει, λοιπόν, δημιουργήσει ένα αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στην εποχή της αμέριμνης πιστωτικής επέκτασης και στη νέα πραγματικότητα που βιώνουν τα νοικοκυριά και καλούνται να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους. Οι τελευταίοι, που ευθύνονται για τα σημερινά αδιέξοδα, είναι οι ίδιοι δανειολήπτες. Τα πιστωτικά ιδρύματα δεν μπορούν να αποφύγουν τις ευθύνες τους, πωλώντας τα δάνεια αυτά σε τρίτους, αποκόβοντας τους δανειολήπτες από εκείνους με τους οποίους επέλεξαν να συναλλαχθούν Αντιθέτως, οφείλουν να αναγνωρίσουν τις ευθύνες τους στην πρόκληση του προβλήματος και να επιδιώξουν, στο πλαίσιο αμοιβαίως επωφελών και ισορροπημένων λύσεων, δηλαδή με βάση την πραγματική αξία των απαιτήσεών τους, τη διευθέτησή του. Εκείνο το οποίο σήμερα χρειάζεται είναι, επομένως, όχι μία πολιτική πλειστηριασμών αλλά μία πολιτική αναπροσαρμογής των δανειακών υποχρεώσεων στα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί. Στο πλαίσιο αυτό η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου προτείνει:

α) Την ενίσχυση της εφαρμογής του ν. 3869/2010, με την απλοποίηση των διαδικασιών ρύθμισης, όσον αφορά ιδίως την προστασία της κύριας κατοικίας. Σε αυτά περιλαμβάνεται η κατάργηση της λήξης της προστασίας της κυρίας κατοικίας στο τέλος του 2018.

β) Την ανασύνταξη του Κώδικα Δεοντολογίας της Τραπέζης της Ελλάδος, ώστε να αμβλυνθεί η ανισορροπία που διακρίνει σήμερα την εφαρμογή του και να υποχρεωθούν οι τράπεζες να προβαίνουν σε αιτιολογημένες προτάσεις διευθέτησης των οφειλών που θα ελέγχονται από ανεξάρτητες και αποτελεσματικές βαθμίδες.

γ) Την υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων πριν τη διενέργεια οποιουδήποτε πλειστηριασμού να επιδιώκουν, κατά το πρότυπο του (προς ανασύνταξη) Κώδικα Δεοντολογίας, μία βιώσιμη ρύθμιση της οφειλής, με τη χορήγηση περιόδου χάριτος μέχρι δύο ετών, όπου υπάρχει αποδεδειγμένη αδυναμία.

δ) Την παροχή της δυνατότητας στους καταναλωτές να αγοράζουν, πριν την πώληση σε Εταιρείες εκμετάλλευσης των δανείων, οι ίδιοι το δάνειό τους, έστω και σε εύλογα προσαυξημένη τιμή, με το δικαίωμα της έντοκης αποπληρωμής του.

ε) Την παροχή του δικαιώματος στον οφειλέτη, όταν η αξία της κατοικίας υπερβαίνει τις εύλογες ανάγκες του ή τις δυνατότητες αποπληρωμής, να πωλήσει την κατοικία του, αγοράζοντας μία χαμηλότερου κόστους, μέχρι την αξία της οποίας θα μπορούν να μεταφέρονται σε αυτή οι εξασφαλίσεις των πιστωτών

στ) Τον περιορισμό της ευθύνης του οφειλέτη μέχρι την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου, όταν αποδεδειγμένα οι πιστωτές απέβλεπαν στην εξασφάλιση αυτή για τη χορήγηση του δανείου.

Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου καλεί την Πολιτεία να στηρίξει άμεσα πολιτικές και μέτρα ρύθμισης των χρεών με βάση τις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής, προστασίας της στέγης και ανακούφισης και βοήθειας των αδυνάτων.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Δευτέρα 10 Απριλίου 2017

Το Νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό

...σανίδα σωτηρίας ή ληξιαρχική πράξη θανάτου για δεκάδες χιλιάδες μικροεπιχειρήσεις ;

Κατατέθηκε και συζητείται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το Νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό επιχειρήσεων αλλά και όλων των κλάδων των αυτοτελώς απασχολουμένων (ελεύθεροι επαγγελματίες, προσωπικές επιχειρήσεις, γεωργούς, κ.λπ).

Στο νομοσχέδιο οι κυριώτερες προβλέψεις είναι:

1. Κούρεμα/διακανονισμός του χρέους σε τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εφορίες, λοιπούς τρίτους πιστωτές. Δηλαδή καλύπτει όλα τα χρέη ενός οφειλέτη, εκτός από χρέη σε μισθωτούς/εργάτες, μικροέμπορους.

2. Εξαιρούνται από τη ρύθμιση τραπεζικών, ασφαλιστικών και κεφαλαιουχικών δραστηριοτήτων εταιρείες.

3. Ο διακανονισμός αποβλέπει στην αναδιάρθωση της επιχείρησης και δεν καλύπτει περιπτώσεις που δεν κριθούν "βιώσιμες".

4. Καλύπτονται πάσης φύσεως δάνεια και οφειλές των ως άνω κατηγοριών (εμπορικά, καταναλωτικά, στεγαστικά) ακόμη και αν το δάνειο ελήφθη για στεγαστικές ανάγκες του οφειλέτη. Με αυτό τον τρόπο προστατεύονται όλα τα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη και φυσικά η πρώτη κατοικία κάτι που δεν καλύπτονταν από το νόμο Κατσέλη.

Μετά από 7 χρόνια επιδείνωσης της οικονομίας  νομοθετείται μια ελπίδα σωτηρίας για κάποιους όχι όμως για την μεγάλη και σιωπηλή πλειοψηφία των μικροεπειχειρηματιών/ελεύθερων επαγγελματιών που έκλεισαν ή ανέστειλαν ή ακόμη υπολειτουργούν τις επιχειρήσεις τους και δεν προβλέπεται να κριθούν "βιώσιμες" με βάση το νέο νομοσχέδιο.

Υπάρχει και ένα άλλο σκοτεινό σημείο: με ποιά κριτήρια θα αξιολογούνται ως βιώσιμες αυτές οι οικονομικές μονάδες ; Μήπως τελικά το νομοσχέδιο θα αποτελέσει τον "καιάδα" για δεκάδες χιλιάδες μικροεπιχειρήσεις που αποτέλειωσε η παρατεταμένη κρίση προκειμένου να καθαρίσει το "τοπίο" και να απομείνουν στην αγορά οι λίγοι και οι εκλεκτοί ;

Αυτά εν περιλήψει και θα επανέλθουμε.


Πέμπτη 30 Μαρτίου 2017

Μεγάλη γιορτή στο πάρκο Ναυαρίνου.


Παρασκευή 31 Μαρτίου από τις 21:00
Μεγάλη γιορτή στο πάρκο Ναυαρίνου.
Με μουσικές, μοχίτο και μια μεγάλη γιορτή, αποχαιρετάμε τον BLU και καλωσορίζουμε την υπέροχη τοιχογραφία του στο Αυτοδιαχειριζόμενο Πάρκο Ναυαρίνου.

Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

Κοινωνική & Αλληλέγγυα Οικονομία: Η ευθύνη των εταίρων, για χρέη ΚΟΙΝΣΕΠ ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων



Κοινωνική & Αλληλέγγυα Οικονομία: Η ευθύνη των εταίρων,  για χρέη ΚΟΙΝΣΕΠ ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων

Με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διέπει την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία (ΚΑΛΟ) με τον νόμο 4430/2016 υπεισέρχονται μία σειρά αλλαγών σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο (4019 /2011). Αλλαγές για υφιστάμενες αλλά και νέες επιχειρήσεις που αν και είναι σημαντικές, καμιά φορά τις παραβλέπουν όσοι δραστηριοποιούνται στο χώρο της ΚΑΛΟ.
Μία από αυτές τις σημαντικές αλλαγές είναι η ευθύνη των εταίρων,  για χρέη της ΚΟΙΝΣΕΠ ή  του Συνεταιρισμού Εργαζομένων  (Συν.Εργ.) προς το δημόσιο.
Με τον νόμο 4430 η ευθύνη αμοιβαιοποιείται σε όλα τα μέλη και όχι μόνο σε ένα άτομο. Παύει έτσι ο νόμιμος εκπρόσωπος να είναι ο μοναδικός υπόλογος και όλα τα υπόλοιπα μέλη να μην έχουν καμία ευθύνη για τα χρέη που δημιουργεί ο συνεταιρισμός (Άρθρο 16 παρ.5).
Ο νόμιμος εκπρόσωπος μπορεί να εναχθεί (συρθεί) στα δικαστήρια, και αυτός είναι ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής ή ο διαχειριστής, αναλόγως. Έχει το δικαίωμα να ζητήσει από τα μέλη τις οφειλές που του χρεώθηκαν ως νόμιμου εκπροσώπου,  αφού τα μέλη «ευθύνονται έναντί του απεριόριστα και εις ολόκληρον»
Απεριόριστα και εις ολόκληρον σημαίνει πως κάθε μέλος έχει προσωπική ευθύνη για ΟΛΟ το ποσό του χρέους του συνεταιρισμού. Ο νόμιμος εκπρόσωπος έχει επίσης τη δυνατότητα να ζητήσει το σύνολο του ποσού ακόμα και από ένα μόνο μέλος.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πώς αν πχ μία ΚΟΙΝΣΕΠ 10 μελών αποκτήσει χρέος προς το Δημόσιο 10.000 ευρώ, αυτό αρχικά θα ζητηθεί από το νόμιμο εκπρόσωπο. Στην συνέχεια ο νόμιμος εκπρόσωπος έχει δικαίωμα να απαιτήσει τα 10.000 από κάθε μέλος της ΚΟΙΝΣΕΠ. 
Αυτό μπορεί να γίνει είτε σε ίσα μερίδια των 1.000 ευρώ είτε  τα μέλη να συνεννοηθούν μεταξύ τους για να ευνοηθούν πχ με χαμηλότερη εισφορά όσοι αδυνατούν και να συνεισφέρουν περισσότερα όσοι δύναται ή ανάλογα με την αποζημίωση της εργασίας τους που έλαβαν από την ΚΟΙΝΣΕΠ κοκ.
Επειδή όμως η «φτώχεια φέρνει γκρίνια», δεν είναι απαραίτητο ότι τα  μέλη της παραπάνω ΚΟΙΝΣΕΠ θα συνεννοηθούν μεταξύ τους, οπότε ο νόμιμος εκπρόσωπος έχει τη δυνατότητα να στραφεί νομικά εναντίον των μελών ή κάποιων μελών της ΚΟΙΝΣΕΠ. 
Έχοντας οι ΚΟΝ.ΣΕΠ και οι Συν.εργ την εμπορική ιδιότητα, σημαίνει ότι αντιμετωπίζονται από το κράτος σαν οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση. Μέχρι λοιπόν να βγει η απόφαση του δικαστηρίου, αν φτάσουν εκεί τα πράγματα, τα μέλη μπορούν να βγάλουν φορολογική ενημερότητα. Που σημαίνει ότι δε χρωστάνε στο κράτος. 
Όχι όμως και ο νόμιμος εκπρόσωπος, ο οποίος καταβάλει κανονικά όλο το ποσό και μετά στρέφεται κατά των εταίρων.
Προέκταση της αμοιβαιοποίησης  της ευθύνης των εταίρων, είναι ότι οι αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα. Το κόστος των αποφάσεων βαραίνει όλα τα μέλη και όχι μόνο τον πρόεδρο ή τον διαχειριστή, αφού έχουν εκτελεστικό ρόλο.
Ικανοποιείται έτσι ένα πάγιο αίτημα του πεδίου για ίσα δικαιώματα και ίσες υποχρεώσεις μελών. Κατ’ αυτήν την άποψη, θα ήταν πολύ άδικο άλλο σώμα να έπαιρνε τις αποφάσεις και άλλοι να πλήρωναν το κόστος της αποτυχίας τους. Παράλληλα, περιορίζεται και η εξουσία του νόμιμου εκπροσώπου. Αφού οι αυξημένες ευθύνες, του προσέδιδαν βαρύνοντα λόγο.
Με το νέο νόμο παραμένει όμως η ιδιότητα του «νόμιμου εκπροσώπου», αφού το κράτος θέλει να έχει απέναντί του ένα φυσικό πρόσωπο.
Στην περίπτωση δόλου των διαχειριστών τα μέλη εξασφαλίζονται επαρκώς από το αστικό, το εμπορικό και το ποινικό δίκαιο.
Για χρέη προς ιδιώτες εξακολουθεί η ευθύνη του εταίρου να περιορίζεται στη συνεταιριστική του μερίδα. Όπως και του νόμιμου εκπροσώπου (πρόεδρος ή διαχειριστής). 
Αυτό έχει διπλή ανάγνωση. Από τη μία διευκολύνεται η συμμετοχή στη ΚΟΙΝΣΕΠ ή Συν.Εργ αφού η πιθανή ζημία ενός μέλους είναι ελάχιστη. Από την άλλη αποτρέπει ή αυξάνει το κόστος της  πίστωσης (από τράπεζες, προμηθευτές) αφού στην ουσία δεν υπάρχει καμία εξασφάλιση. Εκτός αν συμφωνηθεί κάτι άλλο με τους πιστωτές (πχ προσωπικές εγγυήσεις). 

Για την πληρέστερη  κατανόηση των παραπάνω παραθέτουμε το εδάφιο του νόμου 4430 με τις παραπομπές.
Ν. 4430 \20016 άρθρο 16 παρ 5
Για τις εταιρικές υποχρεώσεις ευθύνεται μόνο η Κοιν.Σ.Επ. με την περιουσία της. Ειδικά, για τις υποχρεώσεις προς το Δημόσιο ο διαχειριστής ή ο πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής της ευθύνεται αλληλεγγύως και εις ολοκλήρον με την Κοιν.Σ.Επ. για τις οφειλές της προς το Δημόσιο, σύμφωνα με το άρθρο 31 του Ν. 4321/2015 (Α' 32), το άρθρο 115 του Ν. 2238/1994 (Α'151) και το άρθρο 4 του Ν. 2556/1997 (Α' 270) και διατηρεί δικαίωμα αναγωγής κατά των λοιπών μελών της Κοιν.Σ.Επ. Γ ια τις οφειλές προς το Δημόσιο διατηρεί δικαίωμα αναγωγής κατά των λοιπών μελών της Κοιν.Σ.Επ., τα οποία για τις οφειλές του προηγούμενου εδαφίου, ευθύνονται έναντί του απεριόριστα και εις ολόκληρον.
άρθρο 31 του Ν. 4321/2015 (Α' 32)
Αλληλέγγυα ευθύνη
1.Τα πρόσωπα που είναι νόμιμοι εκπρόσωποι, πρόεδροι, διαχειριστές, διευθύνοντες σύμβουλοι, εντεταλμένοι στη διοίκηση και εκκαθαριστές των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, όπως αυτές προσδιορίζονται στο άρθρο 3 του ν. 4174/2013, Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας (Α' 170), κατά το χρόνο της διάλυσης ή συγχώνευσής τους, ευθύνονται προσωπικά και αλληλέγγυα και εις ολόκληρον για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών, πρόσθετων τελών, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων που οφείλονται από αυτά τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσής τους. Στα νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που συγχωνεύονται, ευθύνεται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον μαζί με τα πιο πάνω πρόσωπα, για την πληρωμή των κατά το προηγούμενο εδάφιο οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών του διαλυόμενου νομικού προσώπου και εκείνο ή εκείνη η νομική οντότητα που το απορρόφησε ή το νέο νομικό πρόσωπο ή η νέα νομική οντότητα που συστήθηκε, ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσής τους. Η προσωπική και αλληλέγγυα ευθύνη των προσώπων που έχουν τις παραπάνω ιδιότητες για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών, πρόσθετων τελών, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων που οφείλονται από τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες υπάρχει και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που εκπροσωπούν.
2….
3.Τα πρόσωπα που κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου ευθύνονται προσωπικά και αλληλέγγυα για τις οφειλές νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας προς Φ.Κ.Α., κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατό να εξοφλήσουν αυτοτελώς τις οφειλές του νομικού προσώπου προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.), που υπήρχαν κατά την ανάληψη των καθηκόντων τους, καθώς και αυτές που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσής τους. Στην περίπτωση αυτή αναστέλλεται η λήψη ή η εκτέλεση κάθε αναγκαστικού μέτρου σε βάρος τους και χορηγείται σε αυτούς αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας για κάθε χρήση.
4.Πρόσωπα ευθυνόμενα για την καταβολή ασφαλιστικών οφειλών εκ μέρους του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, σύμφωνα με το παρόν άρθρο, δύνανται να ασκήσουν έναντι των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, παράλληλα με το νομικό πρόσωπο ή τη νομική οντότητα, οποιοδήποτε δικαίωμα θα είχε στη διάθεσή του το νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα.
5.Το άρθρο αυτό ισχύει από την ημερομηνία κατάργησης του άρθρου 115 του ν. 2238/1994 για τα πρόσωπα που ήταν υπεύθυνα με βάση τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 2556/1997 (Α'270), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 2676/1999 (Α' 1). Για τα υπόλοιπα πρόσωπα ισχύει από την ψήφιση του παρόντος.

το άρθρο 115 του Ν. 2238/1994 (Α'151)
Ευθύνη διοικούντων νομικά πρόσωπα
1 Τα πρόσωπα που είναι διευθυντές, διαχειριστές ή διευθύνοντες σύμβουλοι και εκκαθαριστές των ημεδαπών ανώνυμων εταιριών ή συνεταιρισμών κατά το χρόνο της διάλυσης ή συγχώνευσης τους ευθύνονται προσωπικώς και αλληλεγγύως για την πληρωμή του φόρου που οφείλεται από αυτά τα νομικά πρόσωπα σύμφωνα με τον παρόντα, καθώς και του φόρου που παρακρατείται ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσης τους …..  Τα πρόσωπα που αναφέρονται πιο πάνω έχουν δικαίωμα αναγωγής κατά των προσώπων που διατέλεσαν σύμβουλοι. καθώς και μέλη ή μέτοχοι του νομικού Προσώπου κατά το χρόνο της διάλυσης του ως προς τους φόρους που αφορούν σε χρήσεις προγενέστερες από την έναρξη της εκκαθάρισης ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσής τους.

2 Τα πρόσωπα που είναι διευθυντές, διαχειριστές και γενικά εντεταλμένοι στη διοίκηση του νομικού προσώπου. κατά το χρόνο της διάλυσης των λοιπών νομικών προσώπων του άρθρου 101. ευθύνονται προσωπικώς και αλληλεγγύως για την πληρωμή του φόρου που οφείλεται από αυτά το νομικά πρόσωπα σύμφωνα με τον παρόντα, καθώς και των φορών που παρακρατούνται, ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσης τους

άρθρο 4 του Ν. 2556/1997 (Α' 270)
Έσοδα Ι.Κ.Α.
4.Οι διατάξεις του άρθρου 115 του ν. 2238/1994 (ΦΕΚ 151 Α ) 'Περί κύρωσης του Κώδικα φορολογίας εισοδήματος', που αναφέρονται στην ευθύνη διοικούντων νομικά πρόσωπα, για την καταβολή των φόρων που οφείλουν στο Δημόσιό τα πρόσωπα αυτά, κατά το χρόνο διάλυσης ή συγχώνευσης τους. εφαρμόζονται κατ αναλογία και για την καταβολή των οφειλόμενων στο Ι.Κ.Α. ασφαλιστικών εισφορών.

Το DOCK αποτελείται από  ενεργά μέλη του χώρου της Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας με συμμετοχή σε συνεταιριστικά εγχειρήματα, κινηματικές δράσεις και δικτυώσεις για την προώθηση της Κ.ΑΛ.Ο.

Δευτέρα 20 Μαρτίου 2017

Στοιχεία για τη δεκαετία του ’80 (αναδημοσίευση)

από Δύτης των νιπτήρων

Ή αλλιώς «η μανία με τα έιτιζ», για να παραφράσω ένα παλιό (εκείνης της εποχής δηλαδή πάνω-κάτω) αστυνομικό που έχει κάποια σχέση με αυτό που θέλω να γράψω: cui bono, ποιον ωφελεί ή τέλος πάντων τι έχουν πάθει όλοι και ασχολούνται με αυτή τη δεκαετία. Υπάρχουν λοιπόν αυτοί που νοσταλγούν την παιδική τους ηλικία, από τη μια, η οποία (όπως συνέβη και στην περίπτωσή μου) συνέπεσε με το ’80: αν το σκεφτεί κανείς και μόνο με όρους σινεμά, η δεκαετία του ’80 νοσταλγούσε εκείνη του ’50 (βλ. π.χ. το Νικολαΐδη), εκείνη του ’90 το ’60 (Τέλος εποχής, Πέπερμιντ και άλλα πολλά που δεν θυμάμαι), του 2000 το ’70 (οι αποχρωματισμένες σκηνές στη Χώρα προέλευσης), ε, τώρα ήρθε η σειρά του ’80. Κολακεύομαι να σκέφτομαι ότι το συμπέρασμα είναι πως οι σαραντάρηδες ή σαρανταφεύγα είμαστε η πιο δημιουργική ηλικία, αλλά στο θέμα μας η ουσία είναι ότι υπάρχει αυτή η νοσταλγική αναδρομή σε μια ηλικία της αθωότητας και μας αρέσει να κοιτάμε τις παλιές φωτογραφίες με τις αλάνες, τα κοντά παντελονάκια και τα ποδήλατα, τις ασπρόμαυρες τηλεοράσεις και τις τώρα γερασμένες θείες και θείους εν πλήρη ακμή. Να θυμόμαστε τη ντίσκο και τις βιντεοταινίες (αλλά όχι την Πλάτωνος, ούτε καν τους Κατσιμιχαίους), λες και η αθωότητα κάθε παιδικής ηλικίας έχει δεκαετία (είναι τυχαία η μανία με τα ρετρό κινούμενα σχέδια ή τις διαφημίσεις του ’80, ενώ κανείς δεν θυμάται πόσες ωραίες ταινίες προλόγιζε ο Μπακογιαννόπουλος τα Σάββατα;). Να ξεχνάμε αντίστοιχα διάφορα μη-αθώα πράγματα που ίσως θυμούνται οι μεγαλύτεροι: τι μπορεί να σήμαινε η Αθήνα του ’80, πόσο μπορεί να ήταν (έγραφα παλιά) μια εχθρική Αθήνα, γεμάτη ψυχιατρεία φυλακές και ζόμπι, γουρούνια του σαμπουάν και το τραίνο, το λένε χάπιεντ εξπρές για καμουφλάζ… Όσο για την επαρχία της ίδιας εποχής, από παρόμοιες απόψεις άσε καλύτερα. (Και κανέναν (σχεδόν) δεν είδα να νοσταλγεί την μαθητική πολιτικοποίηση που εγώ θυμάμαι τόσο ευχάριστα).

Εδώ λοιπόν παρεμβαίνουν οι φωτογραφίες με τις τρυφερές πόζες σε μπαλκόνια με σημαίες του ΠΑΣΟΚ, και εδώ πάμε στη δεύτερη ομάδα που μας ζαλίζει με τη δεκαετία του ’80. Υποτίθεται λοιπόν ότι είναι η δεκαετία όπου ξεκίνησε η κατρακύλα: οι σχολιαστές αυτοί φρίττουν με τα δασύτριχα ανοιχτά πουκάμισα, τους μουστακαλήδες τσιφτετέλληνες, τα σκυλάδικα και όλα όσα σηματοδοτούν μια εποχή που αρχίσαμε να καταναλώνουμε περισσότερα απ’ όσα παράγουμε. Γνωστά πράγματα, δηλαδή, που έχουμε φάει με το κουτάλι τα τελευταία χρόνια. Αυτό που ξεχνάνε τέτοιοι κατήγοροι μέσα σε κάτι σαν σουσουδισμό χωρίς καμία αθωότητα είναι δύο πράγματα: το πρώτο, ότι σε οποιοδήποτε τομέα της πολιτικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής η δεκαετία του ’80 ήταν δραματικά καλύτερη από εκείνη που προηγήθηκε (προκαλώ οποιονδήποτε να αποδείξει ή έστω να υποδείξει το αντίθετο): ο Καραμανλής τους μπορεί να έπινε καφέ με τον Χατζιδάκι, μετρά όμως και δυο νεκρούς σε διαδήλωση. Και το δεύτερο, ότι οι εικόνες συλλογικού πλούτου και ανέμελης ευμάρειας που τα κακομαθημένα αυτά παιδιά ταυτίζουν με τη δεκαετία του ’80 ανήκουν, στην πραγματικότητα, στην επόμενη και μεθεπόμενη δεκαετία, στον διαβόητο εκσυγχρονισμό που μας τα έπρηξε με τους (και καλά όχι νεόπλουτους αλλά) νεοαστούς, δυναμικούς και μορφωμένους αλλά και ακομπλεξάριστους (μια και τα σπάγανε στη Βίσση και όχι στη Σακελλαρίου), και με το ευρωπαϊκό όραμα που ταυτίστηκε (για να χρησιμοποιήσω την αφελέστατη διατύπωση ενός γνωστού, ας πούμε, διανοητή) με το Σαββατοκύριακο στη Νέα Υόρκη για ψώνια — άσχετα αν κανείς μας δεν γνώρισε αυτούς τους μυθικούς τύπους.

Συμφέρει όμως να αποδίδεις την ανέμελη ευμάρεια όχι στην εποχή της επιχειρηματικότητας, του εκσυγχρονισμού και του ευρωπαϊσμού αλλά σε εκείνη που έκανε την πλέμπα να πιστέψει ότι έχει δικαίωμα στην καλοπέραση (και λόγο στις αποφάσεις). Αν η νοσταλγική εξιδανίκευση της παιδικής ηλικίας από τους σημερινούς σαραντάρηδες έχει κάποιο άλλοθι, το κατηγορώ των πολιτισμένων μη-μου-άπτου δεν έχει κανένα. Απ’ την άλλη, τα δυο άκρα κάπως συναντιώνται, μια και το ηθικό δίδαγμα από την πτωχή πλην τιμία δεκαετία είναι τελικά ότι η Ελλάς πρέπει να παραμείνει πτωχή για να είναι τιμία. (Κάτι που ενδεχομένως ισχύει, αλλά τότε ισχύει για όλους: η πλουσία Ευρώπη έχει τόσο λερωμένη τη φωλιά της που μόνο τίμια δεν θα την πεις).