Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013

Υπάρχει τρόπος (αναδημοσίευση)




του Γιάννη Μακριδάκη (http://yiannismakridakis.gr/)

Υπάρχει τρόπος να ξεφύγει κανείς από το αδιέξοδο καπιταλιστικό καταναλωτικό και αντιφατικό αυτό σύστημα; 

Υπάρχει τρόπος ένας άνθρωπος να είναι πλάσμα της φύσης και όχι καταναλωτής της; Υπάρχει τρόπος ένας αριστερός πολίτης ή πολιτικός να μην είναι ανακόλουθος, ανήθικος, αναξιοπρεπής;
Υπάρχει τρόπος η Αριστερά να γίνει σύγχρονη, Οικουμενική, να εκφράσει την συνεργασία του Ανθρώπου με το Οικοσύστημα και όχι πια το μένος του για επικυριαρχία;
Υπάρχει τρόπος για να ξεφύγει η ανθρωπότητα από το αδιέξοδο που διαφαίνεται;

Και βέβαια υπάρχει. Είναι η μετάβαση από το υποσύνολο στο σύνολο, η απελευθέρωση από το σύστημα στο οικοσύστημα, η επαφή με τον φυσικό μας εαυτό και κάθε τι φυσικό γύρω μας και η απόρριψη κάθε τεχνητού – συστημικού, η συνειδητοποίηση του ότι τίποτα δεν είναι μοιραίο, για όλα είμαστε εμείς υπεύθυνοι και κυρίως για τον εαυτό μας, για την υγεία και την προσωπική μας διαδρομή και ιστορική πορεία.

Εργαλείο αυτής της προσωπικής μετάβασης του καθενός η φιλοσοφία του τρίπτυχου:
Φυσική ζωή, φυσική διατροφή, φυσική καλλιέργεια.



Όποιοι ενδιαφέρονται να μάθουν και να πράξουν αλλιώς, να βιώσουν την αλλαγή πορείας της διαρκούς επανάστασης των ανθρώπων επί της γης, να απεξαρτηθούν από την παθογένεια, τις αρρώστιες και τις δήθεν γιατρειές του συστήματος, από τον συστημικό δέσμιο και χειραγωγημένο εαυτό τους, το γρανάζι αυτό που σπαταλά τη ζωή του για να κυκλοφορεί το χρήμα και να ζει το σύστημα, μπορούν να απευθυνθούν στο Απλεπιστήμιο και να προγραμματίσουμε και να οργανώσουμε μαζί ημερίδες ή διήμερα φυσικής ζωής, διατροφής και καλλιέργειας στους τόπους τους, να κάνουμε πράξη την Οικουμενική Αριστερά που έχει γεννηθεί και μεγαλώνει όσο το σάπιο σύστημα γίνεται κοπριά στις ρίζες της

Απλεπιστήμιο
Γιάννης Μακριδάκης akridaki@gmail.com

Ματωμένα Χριστούγεννα (αναδημοσίευση)

Στολίδια οι ψυχές


του Πάνου Μουχτερού
από τα ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ (http://kakoskeimena.net)

Η ιστορία που θα σας διηγηθώ μπορεί και να μη σας αρέσει. Μιλάει για τα Χριστούγεννα αλλά όχι με τον τρόπο που έχετε συνηθίσει. Δεν θα σας πω για χαρούμενες οικογένειες που μαζεύονται μέχρι και ένα μήνα πριν γύρω από το δέντρο και το στολίζουν με ανυπομονησία και χουχουλιάρικα χαχανητά. Ούτε για πρωτότυπες συνταγές και ευφάνταστα γλυκά που σερβιρίστηκαν πάνω στα στολισμένα τραπέζια και που τοποθετήθηκαν όλα με τρόπο τέτοιο, ώστε να τα βλέπει μέχρι και ο γείτονας που στέκεται και θαυμάζει, όταν δήθεν κάποιος εντελώς τυχαία ξέχασε να κλείσει την εξώπορτα. Δεν θα σας πω για τις πιο γουστόζικες και πιο μοδάτες μπάλες που αγοράστηκαν μετά από ώρες αναζήτησης και μελετημένης έρευνας στους ατέλειωτους ορόφους από τα παιχνιδομάγαζα αυτού του τόπου και που μετά τάχα φυτρώνουν και κρέμονται από τα ψεύτικα κλαριά ενός ψεύτικου δέντρου αριστοτεχνικά, με ακρίβεια χιλιοστού, για να τονίζεται η λεπτομέρεια της λεπτομέρειας, ειδικά για τις ευαίσθητες εκείνες στιγμές που θα πλακώσουν στο σπίτι συγγενείς και σόγια και ασχοληθούν πρώτα με τα ψεύτικα τα στολίδια και μετά με τους αληθινούς ανθρώπους. Δεν θα περιγράψω τις τόσες πολλές κάλτσες που κρέμονται σαν δεύτερες κουρτίνες μέσα στα σαλόνια των ξεκάλτσωτων ενοίκων, ούτε για τα φωτάκια που δεν χόρτασες να βάλεις μόνο στο δέντρο αλλά αδημονούσες να φτάσουν μέχρι τη βεράντα, ως και στα κεραμίδια ανέβηκες για να συνδέσεις φώτα που θα κάνουν ολόκληρο το σπίτι να αναβοσβήνει, ποντάροντας στο ότι έτσι μπορεί και να το δει ο Άι Βασίλης, που ξέρεις, μπορεί να το βλέπει και να το ζηλεύει μέχρι ο Θεός ο ίδιος. Τα ίδια. Και τα ίδια. Κάθε χρονιά.

Εκτός από εκείνη τη χρονιά, που ούτε Άι Βασίλης ήρθε, ούτε Θεός. Ήμουν τόσο δα πιτσιρικάς αλλά θυμάμαι πολύ έντονα όσα συνέβησαν, ίσως γιατί όταν είσαι σε τέτοια τρυφερή ηλικία όλα αποτυπώνονται ανεξίτηλα μέσα σου και σ’ ακολουθούν για την υπόλοιπη ζωή σου. Ακόμα και αν στην πορεία οι συνθήκες αλλάξουν εντελώς, ακόμα και αν η χώρα σου γίνει κάποια στιγμή μια εντελώς άλλη χώρα, ακόμα και αν εσύ ο ίδιος γίνεις ένας άλλος από αυτό που κάποτε ήσουν, οι μνήμες από την παιδική σου ηλικία δεν ξεγράφονται ποτέ, είναι λες και κάποιος τις χάραξε με το ισχυρότερο μελάνι που υπάρχει στον κόσμο όλο. Όσο μεγαλώνεις, αναπτύσσεις την ικανότητα να φιλτράρεις τα γεγονότα, η μνήμη γίνεται επιλεκτική, είναι όπως όταν πας να διαλέξεις ποιες μπάλες θα βάλεις στο χριστουγεννιάτικο το δέντρο, μερικές τις αφήνεις να κάθονται καταχωνιασμένες για χρόνια πολλά στα κιβώτια κι ας ξέρεις ότι δεν έχουν εξαφανιστεί από εκεί μέσα, κι ας προσποιείσαι πως ποτέ δεν υπήρξαν. Ναι, μάλλον πρόκειται για εκείνον τον ρημαδιασμένο μηχανισμό που οι επιστήμονες ανέλυσαν και τεκμηρίωσαν, ότι δηλαδή ο άνθρωπος, από κάποια στιγμή και μετά, όχι μόνο διαλέγει τι θέλει να θυμάται αλλά διαγράφει από το μνημονικό του κάθε αρνητική εμπειρία, ως αυτοάμυνα, ως μια υποσυνείδητη τεχνική αυτοεπιβίωσης. Τότε όμως, όταν ήρθαν εκείνα τα Χριστούγεννα τής μεγάλης κρίσης, εγώ δεν είχα αναπτύξει καμιά κρίση, καμιά απολύτως άμυνα, στεκόμουν έκθετος απέναντι στα συμβάντα, σφουγγάρι ήταν η ψυχή μου που ρούφηξε μονομιάς όσα είδαν τα έκπληκτα τα παιδικά μου μάτια και που δυσκολεύτηκαν τα χείλη μου να πούνε. “Να τα πούμε;”

Ακόμα ηχούν στα αυτιά μου σαν αντίλαλος τα λόγια εκείνα που άκουγες στη γειτονιά από τα άγρια χαράματα να βγαίνουν από στόματα παιδιών που ήταν λίγο μεγαλύτερα από εμένα και έτσι τ’ άφηναν οι γονείς τους να βγαίνουν να πουν τα κάλαντα. Ο τρόπος βέβαια που έλεγαν αυτές τις λέξεις δεν ήταν για παιδιά μικρά, οι συλλαβές είχαν μέσα τους τη μελωδία της θλίψης, ακριβώς όπως ηχούν τα λογάκια από ένα παιδί που ζητιανεύει, που παρακαλάει με την παλάμη ανοιχτή για ένα κουλούρι ή ένα νόμισμα το ίδιο στρογγυλό. Θυμάμαι ότι προτού κάνουν την ερώτηση με τον λυπημένο τόνο για το αν θα τα πούνε, χτυπούσαν την πόρτα εντελώς ανεπαίσθητα, ήταν λες και δεν στεκόταν άνθρωπος έξω από το σπίτι αλλά γάτες που γδέρνανε το ξύλο. Με έντονη περιέργεια, άνοιξα, για να δω αν όντως γρατζουνούσαν ή αν απλά δεν μπορούσαν να φτάσουν το κουδούνι, κι ας μη δούλευε αυτό από καιρό. Όπως έκανα να δω προς τα έξω, ένας αέρας πείνας και απλυσιάς ήρθε και κάθισε πάνω στα ρουθούνια και το λαιμό μου, μένοντας να παρατηρώ με απορία εκείνα τα άτυχα παιδιά, που στ’ αλήθεια θυμίζανε γατάκια αδύναμα, με τα μάγουλά τους βαθιά μέσα ρουφηγμένα. Είναι σαν να βλέπω ακόμα την εικόνα από το σάπιο στόμα τους, τόσο που δεν ξεχώριζες αν σάπιζαν πρώτα τα δόντια ή τα χείλη. Τα νύχια στα χέρια τους ήταν τόσο μακριά που βάζω στοίχημα ότι ήταν δύσκολο να χτυπάνε τις πόρτες και προτιμούσαν να τις γδέρνουν για να τους ακούσει ο από μέσα. Το πιο περίεργο από όλα όμως ήταν ότι για αντί για τρίγωνα είχαν στα χέρια κόκαλα από ξεχασμένα αποφάγια και που για ήχο βγάζανε τον κρότο που κάνει το αδειανό στομάχι. “Λιγάκι φαγητό, αν είναι ορισμός σας”.

Ήταν μια εποχή που ακόμα και οι πιο καθιερωμένες συνήθειες, ακόμα και τα αρχαιότερα τραγούδια, όπως τα κάλαντα, άλλαζαν για να προσαρμοστούν στις περιστάσεις και να ακούγονται επίκαιρα. Όλα αυτά συνέβαιναν μάλλον γιατί και οι άνθρωποι είχαν αλλάξει, το κάθε τι έμοιαζε απροσδιόριστο, μπέρδευες τις γάτες με τα παιδιά, τα παιδιά με τις γάτες, ζούσαμε σε καιρούς που οι περισσότεροι κλείνονταν μέσα διαρκώς, λες και φοβόντουσαν να περπατήσουν ελεύθεροι στις πλατείες και τους δρόμους. Ακόμα θυμάμαι τη μάνα μου να μου φωνάζει και να μου λέει να κλειδώνομαι καλά όλη την ημέρα και να μην ανοίγω σε αγνώστους, γιατί τότε ήταν που κυκλοφορούσαν εκείνοι οι περίεργοι, οι κουστουμαρισμένοι τύποι που, κρατώντας σφραγίδες και χαρτιά στα χέρια, ερχόντουσαν ακόμα και μέσα στις βαθιές τις νύχτες και μπαίνανε μέσα στα σπίτια εκείνων που κάνανε το λάθος και νομίζανε τους κλητήρες για παιδιά που λεν τα κάλαντα, λέγοντάς τους ότι έχουν εντολή από το επίσημο το Κράτος να τους πάρουν το σπίτι και όσα έχει μέσα αυτό, καναπέδες, χριστουγεννιάτικες κάλτσες, ακόμα και αυτό το δέντρο με τις ωραίες μπάλες που είχαν αγοραστεί προ κρίσης. Γι’ αυτόν το λόγο συνήθιζα να ανεβαίνω στη σοφίτα και να παρακολουθώ τυχόν ύποπτες κινήσεις έξω στο δρόμο, μήπως και δω κανέναν από δαύτους τους γύπες να έρχεται και προς τη δική μας τη φωλιά. Κι αυτό όμως ήταν δύσκολο γιατί δεν μπορούσες να διακρίνεις εύκολα τότε, ήταν γιατί είχε γεμίσει η ατμόσφαιρα με εκείνη την ομίχλη από τα πολλά καμένα ξύλα. Να δεις πως τη λέγανε, α, ναι, η ομίχλη της φτώχειας. Που έκανε μέχρι και τα τοπία να δείχνουν φτωχά.

Καίγαμε και εμείς ξύλα στην αυτοσχέδια σόμπα μας. Είχανε άλλωστε περάσει κάμποσα χρόνια από την τελευταία φορά που είχε καεί το τελευταίο λίτρο πετρελαίου και τα καλοριφέρ ήταν κυριολεκτικά ξένα σώματα μέσα στο κρύο μας σπίτι. Με τόση φτώχεια και κλεισούρα, το δέντρο μας είχε μείνει να στέκεται γυμνό εκείνα τα Χριστούγεννα. Είχαμε ξεμείνει εντελώς και από στολίδια και μπάλες, μιας και οι περισσότερες είχαν μουχλιάσει σε χίλια κομμάτια από την πολλή υγρασία. Βάζοντας την παιδική μου φαντασία να δουλέψει, βρήκα μερικές εφημερίδες από εκείνες που βάζαμε στα τζάμια για να φαίνεται δήθεν το σπίτι εγκαταλελειμμένο. Πήρα μερικά πρωτοσέλιδα ποτισμένα με βαθύ μελάνι και αφού τα δίπλωσα με τις χούφτες μου, τα έκανα αυτοσχέδιες, χάρτινες μπάλες. Τις κρέμασα με υπομονή από τα σκονισμένα κλαριά του δέντρου και έμεινα να τις παρατηρώ για ώρες, θαυμάζοντας την υπέροχη ιδέα που είχα σκαρφιστεί. Θυμάμαι ότι σταδιακά άνοιγαν προς τα έξω σαν καρδιά από τριαντάφυλλο που σκάει, καθώς μεγαλώνει. Πάνω στο χαρτί, όπως αυτό τεντωνόταν, διέκρινα διάφορες ανθρώπινες φιγούρες από τις ειδήσεις εκείνης της εποχής, άνθρωποι που αλλού φαινόντουσαν κρεμασμένοι, αλλού καμένοι, αλλού με τα χέρια τους να γδέρνουνε τα πρόσωπά τους. Έβαλα γύρω-γύρω τα φωτάκια και, μολονότι δεν είχαμε ρεύμα συνδεδεμένο, έκανα να τα συνδέσω στην πρίζα, μήπως και είχε ξεμείνει καμιά στάλα ενέργειας. Κι ένα περίεργο πράγμα, τα λαμπάκια αναβόσβησαν για δευτερόλεπτα μερικά. Και φώτισαν τις μπάλες που είχαν πάνω εικόνες με αίματα πολλά. Τόσο που ήτανε λες και στάζανε αίμα πραγματικά. “Μαμά, μαμά!”.

Πήρε το δέντρο μας φωτιά.

Το ασίγαστο πάθος της αναζήτησης (αναδημοσίευση)

του Κώστα Χαριτάκη
εφημερίδα Δράση (http://efimeridadrasi.blogspot.gr)

Αποτιμώντας το έργο του Κοστάντσο Πρέβε

Ήταν δεκαετία του 1990, η δεκαετία της “έκλειψης του κομμουνισμού”, όταν ο Κοστάντσο Πρέβε αποφάσισε να αναμετρηθεί με τη “μελαγχολία της κατάρρευσης” ανοίγοντας τους ασκούς της αναζήτησης με μια ριζική φιλοσοφική και πολιτική επανεκτίμηση του μαρξισμού και του κομμουνιστικού κινήματος. Άκρως τολμηρό εγχείρημα, αν αναλογιστεί κανείς ότι κυρίαρχες στάσεις της εποχής ήταν η συμφιλίωση με τον επελαύνοντα καπιταλισμό και η υποταγή στο “τέλος της ιστορίας”, αλλά και τα απονενοημένα διαβήματα άμυνας με ακόμη πιο δογματικό κλείσιμο στις “γραφές” και πεισματώδη επιστροφή στις “παραδόσεις”.

Αν και μαρξιστής φιλόσοφος, δεν υπέκυψε στην ευκολία τού να φορτώσει τα δεινά του ιστορικού κομμουνισμού στην “κακή εφαρμογή του μαρξισμού από τους επιγόνους”, αλλά προσπάθησε να εντοπίσει τις “γκρίζες ζώνες” μέσα στο ίδιο το σώμα του μαρξισμού που επέτρεψαν (ή εξέθρεψαν) τις συγκεκριμένες ιστορικές πραγματώσεις του, τις αντιφάσεις, τα προβλήματα και τα όρια της ίδιας της μαρξικής θεωρίας, η υπέρβαση των οποίων αποτελεί προϋπόθεση για τη σύγχρονη επανεκκίνηση της χειραφετικής περιπέτειας.

Στο κέντρο του προβλήματος ο Πρέβε τοποθετεί το κόκκινο νήμα που συνδέει το κομμουνιστικό πρόγραμμα του Μαρξ με τον μοντέρνο μηδενισμό. Εννοώντας τον κομμουνισμό ως μια κοινότητα βασισμένη στην αλήθεια και τον μηδενισμό ως το φιλοσοφικό χώρο μιας ταλάντευσης ανάμεσα στην αλήθεια χωρίς κοινότητα και στην κοινότητα χωρίς αλήθεια, θεωρεί ότι ο ιστορικός κομμουνισμός κατέληξε να είναι μια κοινότητα χωρίς αλήθεια, μια απατηλή κοινότητα, που μπορεί να αναπαράγεται μόνο αναπαράγοντας ψεύδη και αυταπάτες, προορισμένη αργά ή γρήγορα για μια θλιβερή διάλυση.

Οι ρίζες αυτής της εξέλιξης βρίσκονται κατά τον Πρέβε στην αποδοχή από τους μαρξιστές μιας θετικιστικής και εμπειρικιστικής έννοιας της επιστήμης, προερχόμενης από την αγγλο-γαλλική αστική παράδοση, και στην πεποίθησή τους ότι μπορούσαν να “εξευγενίσουν” τη διδασκαλία τους με τον τίτλο της “επιστήμης”. Μα, όπως επισημαίνει ο Πρέβε, “δεν υπάρχει μια δυνατότητα επιστημονικής πρόβλεψης της ανθρώπινης ικανότητας να εγκαθιδρύσει έναν κοινωνικό δεσμό εναλλακτικό προς τον καπιταλισμό. Αυτός ο εναλλακτικός και ‘μελλοντικός’ κοινωνικός δεσμός δεν μπορεί να αποδειχτεί επιστημονικά. Η απόδειξή του δεν μπορεί να κάνει τίποτα άλλο παρά να οδηγήσει σε μια ψευδο-επιστήμη”. Κι ακόμη: “Δεν μπορούμε πράγματι να αποδείξουμε επιστημονικά την ικανότητα της εργατικής τάξης να δημιουργήσει ένα νέο κομμουνιστικό δεσμό, και έτσι αυτή η ικανότητα προϋποτίθεται μεταφυσικά… Αυτό, όμως, είναι μόνο μια ψευδο-επιστήμη, δηλαδή μια οιωνεί θρησκεία”.

Το δίπολο ψευδο-επιστήμης και οιωνεί-θρησκείας βασίζεται σε τρεις προϋποθέσεις:
1. Η αντίθεση ανάμεσα στις παραγωγικές δυνάμεις και τις καπιταλιστικές κοινωνικές παραγωγικές σχέσεις ακολουθεί επιστημονικούς νόμους του τύπου των “φυσικών επιστημών”, προετοιμάζοντας αντικειμενικά τους όρους για μια κομμουνιστική λύση αυτής της αντίθεσης.
2. Η εργατική τάξη δεν είναι μόνο ένα υποκείμενο ικανό για αντίσταση ενάντια στην εκμετάλλευση, αλλά είναι ένα δια-τροπικό ιστορικό υποκείμενο, ο μηχανισμός της μετάβασης ανάμεσα σε τρόπους παραγωγής.
3. Το πολιτικό κόμμα κομμουνιστικού τύπου, εφοδιασμένο με μια σωστή πολιτική γραμμή και ωθούμενο από τη γεμάτη αυταπάρνηση δράση των οπαδών του, αντιπροσωπεύει μια νησίδα μιας κομμουνιστικής προαπεικόνισης μέσα στην καπιταλιστική κοινωνία.

Η πτώση αυτών των τριών προϋποθέσεων, η διάψευσή τους, αντιστοιχεί ακριβώς στο “Ο Θεός είναι νεκρός!” του Νίτσε, διακηρύσσει ο Πρέβε. Δεν μπορούμε πλέον να προσποιούμαστε ότι ο Θεός (του κομμουνισμού) εξακολουθεί να υπάρχει…

Μπορούμε να διερωτηθούμε εάν ο Μαρξ ήξερε να απαντήσει στο γεγονός του θανάτου του Θεού ή έμεινε πίσω από αυτό το γεγονός. Ο Πρέβε δεν διστάζει να απαντήσει: “Ο φιλοσοφικός ουμανισμός του νεαρού Μαρξ καθόλου δεν εγκαταλείπεται με τον καιρό (όπως υποστηρίζει ο Αλτουσέρ), απεναντίας με τον καιρό όλο και περισσότερο συγκεκριμενοποιείται και καθορίζεται ως ιστορικισμός και ως κοινωνιολογισμός. Ως ιστορικισμός γίνεται μια θεωρία της έλευσης του κομμουνισμού συνδεδεμένης με τη ροή προς τα εμπρός του ‘προοδευτικού’ ιστορικού χρόνου του κεφαλαίου και της ανάπτυξης των κοινωνικών παραγωγικών δυνάμεων. Ως κοινωνιολογισμός γίνεται μια θεωρία σύμφωνα με την οποία μια κοινωνική ομάδα είναι τιτλούχος και προνομιακός εμπειρικός φορέας του κομμουνισμού.” Πρόκειται για αυτό που ο Μπάουμαν ονόμασε “οικονομικοποίηση της ταξικής σύγκρουσης”, η οποία, μαζί με την οικονομικοποίηση της λεγόμενης “οικοδόμησης του σοσιαλισμού”, είναι η ειδική μορφή που παίρνει ο μοντέρνος μηδενισμός μέσα στο θεωρητικό μαρξικό παράδειγμα και το πρακτικό μαρξιστικό κίνημα.

Μέσα σε αυτό το θεωρητικό πλαίσιο, ο Πρέβε θεωρεί ότι “η ‘αριστερά’ είναι μια ιστορική αποτυχία του 20ού αιώνα που αξίζει να διερευνηθεί χωρίς προκαταλήψεις”. Η αριστερά ήταν μια οργανική συνιστώσα του εκσυγχρονισμού του παλιού αστικού φιλελεύθερου καπιταλισμού και του μετασχηματισμού του σε κοινωνία της μαζικής κατανάλωσης. Μάλιστα, η αριστερά είναι ο προνομιακός τόπος του μηδενισμού “ακριβώς επειδή γι’ αυτήν ο χρόνος ταλαντεύεται ανάμεσα στην ακινησία της ανάμνησης και την επιτάχυνση της πρωτοπορίας. Συντηρητισμός και πρωτοπορία είναι ακριβώς οι δύο μηδενιστικές στήλες του πολιτιστικού κώδικα της αριστεράς”.

Πραγματική καθολικότητα και ελεύθερη ατομικότητα
Μετά το μηδενισμό, λοιπόν, τι; Ο Πρέβε δεν προτείνει μια “τελική λύση”, αλλά μονάχα τις πρώτες κινήσεις, όπως τα “ανοίγματα” στο σκάκι, μιας ανεξερεύνητης παρτίδας. “Οι δύο κινήσεις, που ακολουθούν αναγκαστικά το ‘άνοιγμα’ που πραγματοποιείται με την υπέρβαση του μηδενισμού, είναι, τώρα, κατά πρώτο, η επιβεβαίωση της κοινωνικής και πολιτικής φύσης ενός πραγματικού ουνιβερσαλισμού, μιας πραγματικής καθολικότητας, και κατά δεύτερο, η επιβεβαίωση της κοινωνικής και πολιτικής φύσης μιας κομμουνιστικής ελεύθερης ατομικότητας.” Επισημαίνει, όμως, ότι αυτά τα δύο δεν μπορούν να διαχωριστούν “από τη στιγμή που η μοναδική πραγματική καθολικότητα είναι η συγκεκριμένη ελεύθερη ατομικότητα”.

Ο Πρέβε υποστηρίζει ότι δεν έχει νόημα σήμερα η επαναπροβολή των δύο παραδοσιακών μορφών της κομμουνιστικής καθολικότητας, της Τάξης και του Κόμματος, οι οποίες εν πολλοίς έχουν ξεπεραστεί από την ίδια την εξέλιξη των καπιταλιστικών κοινωνικών σχέσεων. Η υπέρβασή τους, ωστόσο, δεν μπορεί να επιτελεστεί μέσω του ουμανισμού, μιας αφηρημένης καθολικότητας του Ανθρώπου. Όπως επισημαίνει, ο Άνθρωπος, ο Homo, είναι μια ταξική αφαίρεση, μια διαταξική μορφή που αποκρύπτει με ιδεολογικό τρόπο τα ταξικά περιεχόμενα και τις διαφορές. Αυτό μας οδηγεί στο πρόβλημα της μοντέρνας ατομικότητας. “Ο καπιταλισμός πράγματι από τη μια πλευρά ‘ελευθερώνει’ τον ενικό, τον μεμονωμένο άνθρωπο από τις υποχρεωτικές προκαπιταλιστικές εντάξεις, ενώ από την άλλη καθιστά το ίδιο το άτομο ‘αδιάφορο’, δηλαδή αφηρημένο, ακριβώς για να μπορεί να γίνει ο φορέας μιας εναλλάξιμης εργατικής δύναμης. Ο σκοπός της απελευθέρωσης φαίνεται να είναι μόνο το αντίθετό της, η αδιαφορία. Με αυτόν τον τρόπο, στον Μαρξ δεν φαίνεται να υπάρχει κανένας χώρος για μια άσκηση της ελευθερίας και της ατομικότητας μέσα στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής, στο εσωτερικό του οποίου δεν μπορεί να υπάρχει παρά ένα μοιραίο πεπρωμένο ‘αλλοτρίωσης’”.

Η θεωρία της ατομικότητας στον ιστορικό μαρξισμό του 20ού αιώνα υπήρξε τουλάχιστον ανεπαρκής. “Το γεγονός της αναγωγής της ‘δομής’ της κοινωνίας στη σχέση ανάμεσα στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων και των κοινωνικών παραγωγικών σχέσεων εννοούμενων ως σχέσεων ανάμεσα σε βασικές τάξεις καταλήγει αναπόφευκτα να μην αφήνει κανένα πραγματικό χώρο για μια θεωρία της μοντέρνας ατομικότητας”. Ο Πρέβε επισημαίνει ότι η δομή ενός τρόπου παραγωγής είναι ένας σύνθετος κοινωνικός δεσμός και αυτό που υπάρχει σε αυτόν είναι κυρίως “η συγκεκριμένη ικανότητα της παραγωγής νέων κοινωνικών σχέσεων”.

Παραπέρα, ο μαρξισμός πρέπει να εγκαταλείψει ολοκληρωτικά την παραδοσιακή του θέση σε σχέση με τη ανθρώπινη φύση, που ορίζεται συνήθως ως το ιστορικό σύνολο των κοινωνικών παραγωγικών σχέσεων. Αν ίσχυε αυτό, υποστηρίζει ο Πρέβε, “κάθε υπέρβαση του καπιταλισμού θα ήταν αδύνατη, από τη στιγμή που ο καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής δεν κοινωνικοποιεί καπιταλιστικά μόνο τις παραγωγικές δυνάμεις και τις παραγωγικές σχέσεις, αλλά και τις ατομικές προσωπικότητες. Στην πραγματικότητα, η ανθρώπινη φύση είναι κατά πρώτον μια ανθρωπολογική αρχή διαφοράς και αντίστασης σε σχέση με την απλή αναπαραγωγή των κοινωνικών παραγωγικών σχέσεων, και είναι γι’ αυτό που είναι η ανθρώπινη φύση, και όχι η εργατική τάξη ή το πολιτικό κόμμα, ο κύριος ιστορικός συντελεστής της πιθανής μετάβασης πέραν του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής.” Η πρόκληση του μέλλοντος, συμπεραίνει ο Πρέβε, δεν είναι λοιπόν τόσο μια άμεση πρόκληση ανάμεσα σε τάξεις όσο μια πρόκληση για τα ιστορικά πεπρωμένα της μοντέρνας ατομικότητας.

Οι γραμμές αυτές δεν εξαντλούν προφανώς τον πλούτο, το εύρος και το βάθος, του έργου και της συμβολής του Πρέβε στη σύγχρονη κριτική θεωρία. Αναδεικνύουν ωστόσο έναν τύπο στοχασμού εξαιρετικά αναγκαίο στην εποχή μας, τόσο μακρινό από το συνήθη κομφορμισμό και την τυποποίηση της μαρξιστικής σκέψης, που διακρίνεται για την ασεβή τόλμη του να διανοίγει τα φράγματα των “ιερών και οσίων” και να ξεπερνά τα σύνορα των κυρίαρχων ακαδημαϊκών, επιστημονικών, ή πολιτικών οριοθετήσεων. Όπως συνήθιζε να λέει και ο ίδιος, το πρόβλημα με την κριτική είναι ότι συνήθως “μένει στα μισά του δρόμου”, καταλήγοντας έτσι είτε να επιστρέφει στην “ορθοδοξία” που κριτίκαρε, είτε να δημιουργεί σεχταριστικές “αιρέσεις” που αυτοεγκλωβίζονται στη διαφοροποίησή τους από τα ρεύματα από τα οποία προέρχονται. Η “παρτίδα σκάκι” που ξεκίνησε περιμένει τις επόμενες κινήσεις.

Όλα τα αποσπάσματα προέρχονται από το βιβλίο του Κοστάντσο Πρέβε “Το λυκόφως των κοινωνικών θεών – Μαρξισμός, μηδενισμός & επαναστατική προοπτική”, μετάφραση: Πάολα Καενάτσο, εκδόσεις Στάχυ, 1994

Των οικιών ημών εκπλειστηριαζομένων, άδομεν...


άσματα κάπηλα

Αγρόν ηγόρασα και έχω ανάγκην εξελθείν και ιδείν αυτόν. 
Ερωτώ σε, έχε με παρητημένον. Και έτερος είπε. 
Ζεύγη βοών ηγόρασα πέντε, και πορεύομαι δοκιμάσαι αυτά. 
Ερωτώ σε, έχε με παρητημένον. 
Και έτερος είπε. Γυναίκα έγημα, και δια τούτο ου δύνομαι ελθείν.
από την παραβολή του Μεγάλου Δείπνου 

Κάπως έτσι χάθηκε και ολοκληρωτικά ο πόλεμος, αφού ήδη χάνονταν η μια μετά την άλλη όλες οι μάχες, ελλείψει μαχητών.

Τώρα ας απολαύσουμε το επέκεινα της ήττας και τα ασυγχώρητα της μωρίας και του φιλοαυτισμού μας. Ας εισπράξουμε τοις μετρητοίς τη μεγαλύτερη ήττα των τεσσάρων τελευταίων ετών. Γιατί δεν καταλάβαμε ότι στις μέρες αυτές νομοθετήθηκε ό,τι πιο επώδυνο στη διάρκεια της μνημονιακής τετραετίας. Και κάνει ακόμη πιο επαίσχυντη την ήττα μας το γεγονός ότι χάσαμε από τα δικά μας λάθη, τη δική μας ανικανότητα ή οποιοδήποτε άλλο "χάρισμά" μας.

Τα δύο νομοθετήματα που ψηφίσθηκαν χθές από τη Βουλή είναι η οριστική ταφόπλακα της υπόστασής μας, είναι το θανατηφόρο χτύπημα στις ζωές μας. Κανένα άλλο νομοθέτημα της τετραετίας αυτής δεν προέβλεπε τέτοιας ληστρικότητας μέτρα. Και όμως... άδομεν.

Ο φορολογικός νόμος, εκτός της θεσμοθέτησης ενός σχεδίου σταδιακής απαλλοτρίωσης της ακίνητης περιουσίας όλων των ελλήνων μέσω της υπερφορολόγησης, εκτός της θεσμοθέτησης ενός σχεδίου διευκόλυνσης της συγκέντρωσης αυτής της περιουσίας σε χέρια ολίγων μέσω της μείωσης της φορολογίας των μεταβιβάσεων, προβλέπει έκτακτες νομοθετικές και εκτελεστικές εξουσίες στο οπλοστάσιο του φοροελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού, εξουσίες που καταπατούν και ευτελίζουν το Σύνταγμα και αφοπλίζουν εκ προοιμίου  κάθε πολίτη να αντιταχθεί με νόμιμα μέσα στην επιχειρούμενη υφαρπαγή κάθε εναπομείναντος περιουσιακού του στοιχείου. 

Και δεν είναι παρηγοριά η διαγραφή του Πολύδωρα που μας πρόσφερε ο Αντωνάκις ομού με τον διαγραφέντα. Γιατί ακούω και βλέπω ότι οι πάντες χθές και σήμερα ασχολούμεθα με τη διαγραφή του Πολύδωρα, θεωρώντας πως πια η κυβέρνηση πνέει τα λοίσθια και πως πλησιάζει το τέλος της. Ξεχνάμε πως με μερικά εκατομμύρια ευρώ η κυβέρνηση μπορεί να βγάλει μερικές δεκαετίες ακόμη. Όπως ξεχάσαμε ότι ο Βύρωνας ήταν ανέκαθεν ένας από τους λαγούς της δεξιάς που έχουν αναλάβει να επανασυνδέσουν την "εθνιική παράταξη", κάτι σαν τους άλλους λαγούς που κινούνται στην αριστερά.

Να ευχαριστήσουμε λοιπόν την κυβέρνηση που δεν μας άφησε το Σαββατο-Κύριακο χωρίς δουλειά. Όπως δεν μας αφήνει εδώ και τέσσερα χρόνια τώρα, βάζοντάς μας την καθημερινή ατζέντα μαζί με τη χρυσή αυγή.

Άντε να δούμε σε ποιά κλουβιά θα άδουμε, νοιώθοντας και λεύτεροι από πάνω.
Άντε να δούμε χωρίς στέγη και χωρίς νού σε ποιούς θα "τραγουδάμε". 

Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Γράμμα στο γιο μου (αναδημοσίευση)


από Contra Info (http://gr.contrainfo.espiv.net)

Χελιδονόπουλο και χουλιγκανόπουλο
σου γράφω τούτες τις αράδες
από τη χώρα του μαύρου μεροκάματου
χρόνια φωτός
και το υγρόμετρο βαράει κόκκινο
εσύ είσαι το μέλλον και η νιότη του κόσμου
σήκωσε τα μανίκια, βάλ’ τα χέρια στο χώμα
σκάψε μια τρύπα και χώσε μέσα
τ’ ανθρώπινα απομεινάρια
παρακαταθήκη για τον αρχαιολόγο της νέας χιλιετίας
και να θυμάσαι πάντα. πατρίδα έχουν μόνο οι δειλοί
να μην ξεχνάς ποτέ να είσαι σκύλος μαύρος
και αλήτης

Νετσαγεφικούς χαιρετισμούς και τούτα τα χριστούγεννα
Ο γέρος σου

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Η ΒΙΟΜΕ ανοίγει το δρόμο για την αυτοδιαχείριση: Βίντεο από την εκδήλωση στις 16/12 στο Πολυτεχνείο


Από την εκδήλωση-συζήτηση με θέμα "Η ΒΙΟΜΕ ανοίγει το δρόμο για την αυτοδιαχείριση", που διοργάνωσε η Ανοιχτή Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης (Αθήνας) στον αγώνα των εργατών της ΒΙΟΜΕ, στις 16/12/2013 στο Πολυτεχνείο. 

Οι τοποθετήσεις του Αλέκου Σιδερίδη από το Σωματείο Εργαζομένων στη ΒΙΟΜΕ και του Κώστα Χαριτάκη από την Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης (Αθήνας).

τα 2 βίντεο εδώ

Άρση των πλειστηριασμών: Θα ψηφισθεί με νόμο ή με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Π.Ν.Π)


Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες που δημοσιεύονται στην εφημερίδα Αυγή, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο να φέρει στη Βουλή την ψήφιση της "μερικής" άρσης των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας. Διαβάστε το κείμενο της εφημερίδας με τίτλο "Τρέμουν ατύχημα, η Βουλή να έχει λόγο".

Σαμαράς και Βενιζέλος σύρονται στη Βουλή για τους πλειστηριασμούς μετά τις αντιδράσεις, αλλά και τη στάση του Προέδρου της Δημοκρατίας στη μεθόδευση για Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

Οι κυβερνητικοί βουλευτές μπροστά στο δίλημμα: Καταψήφιση ή ανυποληψία

Σε μεγάλη δοκιμασία εισέρχεται από σήμερα και για τέσσερις ημέρες η συγκυβέρνηση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, τόσο όσον αφορά τις σχέσεις των κομμάτων που την απαρτίζουν όσο και ως προς τα όρια της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας της.

Σήμερα συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή για τη σκανδαλώδη υπόθεση των υποβρυχίων που σκουριάζουν στον Σκαραμαγκά, με τον Αντ. Σαμαρά και τους βουλευτές της Ν.Δ. να καλούνται να πάρουν θέση για το αν θα καλύψουν τον κυβερνητικό εταίρο τους ή θα ζητήσουν να ριχτεί φως στο "σκάνδαλο", όπως το χαρακτήριζαν, των υποβρυχίων. 

Πέμπτη και Παρασκευή συζητείται στην Ολομέλεια ο φόρος ακινήτων που μονιμοποιεί και επεκτείνει το γνωστό "χαράτσι" στα ακίνητα. Την Πέμπτη θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των πλειστηριασμών, το οποίο θα συζητηθεί ως "κατεπείγον" την Παρασκευή στην Επιτροπή και το Σάββατο στην Ολομέλεια.

Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να ακολουθήσει τον δρόμο της Βουλής, παρατείνοντας τις εργασίες της κατά μία ημέρα, μετά τον σάλο που προκάλεσαν τα σχέδιά της για θεσμοθέτηση μέσω ΠΝΠ, αλλά και την απροθυμία του Προέδρου της Δημοκρατίας να εμφανιστεί συμμέτοχος σε μια τέτοια μεθόδευση.

Η Βουλή να έχει λόγο
Παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας, ώστε να αποφευχθεί "άλλη μια εκτροπή", να θεσμοθετηθεί δηλαδή η απελευθέρωση των πλειστηριασμών και των ομαδικών απολύσεων με ΠΝΠ, και παρέμβαση της Βουλής, ζήτησε ο Αλ. Τσίπρας από τον Κ. Παπούλια.

"Η ελληνική Βουλή είναι αυτή που πρέπει να νομοθετήσει" τόνισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κάρολο Παπούλια, στην οποία ζήτησε από τον ανώτατο πολιτειακό παράγοντα την παρέμβασή του, ώστε το ζήτημα της άρσης της προστασίας των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας να μην έλθει στη Βουλή με τη μορφή Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Για το επίμαχο αυτό θέμα, κύκλοι του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσαν πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έδειξε να είναι αντίθετος στη χρήση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Στο ίδιο πλαίσιο, ο Αλ. Τσίπρας έθεσε στον Κ. Παπούλια το θέμα της απελευθέρωσης των απολύσεων, υπογραμμίζοντας πως αποτελεί εξίσου πολύ σημαντικό θέμα για να περάσει με ΠΝΠ.



παρατηρήσεις: ξέφυγε μια λεπτομέρεια από το συντάκτη της "Αυγής" αλλά και από πολλούς άλλους. Έχει κανείς σκεφθεί γιατί άφησε η κυβέρνηση τελευταία στιγμή να "ασχοληθεί" με το θέμα ;  Μήπως για να φέρει όχι μόνο τους 153 βουλευτές αλλά και τους 300 ενώπιον του ενδεχόμενου μη-ψήφισης ή καταψήφισης του όποιου νόμου φέρει ; Γιατί εκτιμώ πως θα φέρει νόμο αλλά θα προχωρήσουν στη συζήτησή του και στην ψήφισή του την τελευταία στιγμή. Και ένας τέτοιος νόμος δεν θα παρέχει παρά ελάχιστη προστασία της πρώτης κατοικίας. Και ο εκβιασμός προς τους 300 θα είναι: Αν τολμάτε καταψηφίστε τον !
Διότι ένας νόμος σε κάθε περίπτωση θα είναι καλύτερος από έναν μη-νόμο. 

Συντρόφια της Αυγής και λοιπή αριστεροί φωστήρες μου μας κρέμασαν κουδούνια ! Μπέεεεε... 

Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2013

Εφιάλτης από το μέλλον τα σχέδια του κράτους και των τραπεζών για τους πλειστηριασμούς


Άρχισαν τελικά να διαρρέουν τα σχέδια των τραπεζών και της κυβέρνησης για το θέμα των πλειστηριασμών. Η προθεσμία που είχε δώσει η τρόϊκα σε κυβέρνηση-ελληνικές τράπεζες τελειώνει και όλα δείχνουν πως τα τελικά σχέδια για τα προβληματικά στεγαστικά δάνεια είναι ήδη έτοιμα προς ανακοίνωση. Για τα υπόλοιπα δάνεια (καταναλωτικά, επιχειρηματικά) δεν έχει ακόμη τίποτα διαρρεύσει. Σύμφωνα με όσα γράφονται στο http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1163353/protash-anasa-gia-ta-kokkina-stegastika.html αυτή τη στιγμή τα προβληματικά στεγαστικά δάνεια ξεπερνούν τις 350.000 επί συνόλου ενός εκατομμυρίου (αν και άλλες εκτιμήσεις θεωρούν και τα δύο αυτά νούμερα υπερεκτιμημένα). Από τα 350.000 προβληματικά δάνεια τα 110.000 είναι κόκκινα, δηλαδή παρουσιάζουν καθυστέρηση εξυπηρέτησης μεγαλύτερη των τριών μηνών. 

Οι τραπεζίτες επισκέφθηκαν την Δευτέρα 9 Δεκέμβρη τον διοικητή της Τράπεζας Ελλάδος (Προβόπουλο) και του υπέβαλαν τις τελικές προτάσεις τους οι οποίες έχουν την έγκριση της κυβέρνησης και κινούνται στο πνεύμα της απόφασης Χατζηδάκη.


Η πρόταση των τραπεζών χωρίζει σε δύο κατηγορίες τα προβληματικά στεγαστικά δάνεια. Σ' αυτά που μετά βίας εξυπηρετούνται και στα κόκκινα. 




Για τα πρώτα προβλέπεται σύναψη νέας σύμβασης στα πλαίσια του σχεδίου Χατζηδάκη που θα υποχρεώνει τον δανειολήπτη στην δεκαετή εξόφληση του 70% του δανείου (όπου βάσει των δεσμεύσεων της νέας σύμβασης θα πρέπει να είναι συνεπής άλλως κινδυνεύει με συνοπτικές διαδικασίες να χάσει οριστικά το σπίτι του). Το υπόλοιπο της οφειλής (τόκοι+κεφάλαιο) θα παγώσει χωρίς να ανατοκίζεται με την υποσχετική της οριστικής διαγραφής αν ο δανειολήπτης είναι συνεπής. Εδώ υπάρχει ένα σκοτεινό σημείο: με ποιό επιτόκιο θα συναφθεί η νέα σύμβαση ; Μήπως αυτό το επιτόκιο θα καλύψει μερικώς την απώλεια των τραπεζών από το κούρεμα κατά 30% του δανείου ; Το άλλο αδιευκρίνιστο σημείο είναι τί θα γίνει αν ο δανειολήπτης κάποιες φορές βρεθεί σε αδυναμία εμπρόθεσμης εξόφλησης της δόσης του δανείου: θα τύχει του πλεονεκτήματος της διαγραφής του 30% ;

Οι τράπεζες έχουν κάθε λόγο να εντάξουν σε αυτή την υπό διαμόρφωση κατηγορία δανειοληπτών όσο περισσότερους μπορούν. Πρώτον γιατί θα βελτιώσουν την εικόνα του χαρτοφυλακείου των δανείων τους και δεύτερον γιατί θα έχουν σχεδόν εξασφαλίσει με την απειλή του άμεσου πλειστηριασμού ή την απώλεια του βοnus της διαγραφής του 30% την "άμεμπτη" εξυπηρέτηση του δανείου. Να θυμίσουμε ότι όταν εξαγγέλθηκε η πρόταση Χατζηδάκη μόνο 850 περίπου δανειολήπτες προσήλθαν και υπέγραψαν νέα σύμβαση (οι περισσότεροι έχουν μετανοιώσει ήδη) αντί των 150.000 που ήταν στις προβλέψεις της κυβέρνησης.

Για τη δεύτερη κατηγορία των προβληματικών στεγαστικών δανείων (κόκκινα) το σχέδιο-πρόταση προβλέπει τη μεταβίβαση (οριστική κατάσχεση) του ακινήτου σύμφωνα με τις τρέχουσες εμπορικές αξίες στην τράπεζα και την ενοικίαση της κατοικίας από τον πρώην ιδιοκτήτη. Η κυβέρνηση εκτιμά πως έτσι θα ανακόψει το όποιο κύμα οργής, μην αφήνοντας στο δρόμο 110.000 οικογένειες.

Για να προχωρήσει όμως η εφαρμογή της, πρέπει να μειωθεί ο φόρος μεταβίβασης στην αγοραπωλησία ακινήτων, κάτι που αναμένεται να γίνει στην οριστική διαμόρφωση του νέου φορολογικού νομοσχεδίου (πληροφορίες αναφέρουν ότι θα μειωθεί στο 3% από 10% σήμερα).

Το ενοίκιο που θα καταβάλλεται θα είναι μειωμένο κατά 20% από τα εμπορικά δεδομένα της αγοράς. Η "χάρη" αυτή θα ισχύσει για 5 έτη και αφού επαναξιολογηθεί η οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη (πλέον ενοικιαστή), τότε είτε θα μπορεί να επαναγοράσει από την τράπεζα το σπίτι σύμφωνα με τις τότε εμπορικές αξίες, είτε θα συνεχίσει να πληρώνει το ενοίκιο. Βέβαια, εάν σε πέντε χρόνια η τράπεζα κρίνει ότι μπορεί να πουλήσει το ακίνητο, τότε η σύμβαση ενοικίασης διακόπτεται αυτομάτως. 

Στην ουσία μιλάμε όχι μόνο για οριστική απώλεια του ακινήτου (εν προκειμένω της πρώτης κατοικίας) αλλά και για ένα αργό ξεσπίτωμα σύμφωνα με τις ορέξεις της τράπεζας και τις επικοινωνιακές πολιτικές της κυβέρνησης. 

Αποτελεί εμπαιγμό το να σου πάρει το σπίτι η τράπεζα με τις σημερινές αξίες (διότι πρόκειται για "ηθελημένη" μεταβίβαση από τον ιδιοκτήτη στην τράπεζα) και να στο πουλήσει, αν θελήσει, σε μια φουσκωμένη αξία στο μέλλον. Ο εκβιασμός είναι ωμός. Ή σε πετάω στο δρόμο ή μου χαρίσεις το σπίτι σου, να στο ξαναπουλήσω στο μέλλον, αν το θελήσω.


Σημείο προς διευκρίνιση είναι η σχέση τους ύψους της οφειλής με την αξία της μεταβίβασης. Αν λ.χ. η αξία μεταβίβασης είναι μεγαλύτερη της οφειλής η τράπεζα θα δεχθεί να επιστρέψει τη διαφορά στον πρώην ιδιοκτήτη; Αν αντίθετα η αξία είναι μικρότερη ο δανειολήπτης-πρώην ιδιοκτήτης απαλάσσεται του υπολοίπου της οφειλής.

ένας εφιάλτης από το μέλλον

Ας μην ξεγελιόμαστε. Αυτά τα 110.000 σπίτια θεωρούνται ήδη κατασχεμένα από τις τράπεζες (με την έννοια ότι άμεσα θα αποτελέσουν περιουσιακό τους στοιχείο). Η μανούβρα του ενοικίου απλά βελτιώνει την αξία του ακινήτου ώστε αυτό να γίνει πιο δελεαστικό από τα επενδυτικά founds και τα κοράκια του real estate. Aυτά τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια έχουν πουληθεί σε ξένες τράπεζες ή θα πουληθούν οσονούπω με τη ρύθμιση αυτή και μάλιστα με καλύτερους όρους για τις τράπεζες δανειστές από ό,τι όσα έχουν ήδη πουληθεί. Στη συνέχεια οι ξένες τράπεζες θα τα "πακετάρουν" και θα τα διαθέσουν σε founds και επενδυτικούς ομίλους ακινήτων. Συνάμα αυτοί οι τίτλοι ιδιοκτησίας θα αποτελέσουν τονωτική ένεση στα μετοχοποιημένα πακέτα ακινήτων (βλέπε http://dikaex.blogspot.gr/2013/11/blog-post_5662.html), οι μετοχές θα παίζονται στα διεθνή χρηματιστήρια αξιών, παρασέρνοντας προς τα κάτω ή προς τα πάνω τις αξίες όλων των ακινήτων παγκοσμίως, είτε αυτά έχουν εμπλακεί σε τραπεζικές συναλλαγές είτε όχι. 

Συν τοίς άλλοις η μετοχοποίηση των κατασχεμένων ακινήτων θα προσφέρει διέξοδα στα αποθέματα άϋλων κερδών παγκοσμίως, θα μετουσιώσει τον κοπανιστό αέρα των κερδών από τα διεθνή χρηματιστήρια και χρηματοοικονομικά παιγνίδια σε έγγυο αξία.

Αυτά τα 110.000 σπίτια είναι η πρώτη δόση υφαρπαγής και του τελευταίου περιουσιακού στοιχείου που διαθέτουν οι έλληνες πολίτες. Σ' αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και τα σπίτια όσων δανειοληπτών έχουν κόκκινα δάνεια άλλης μορφής (επιχειρηματικά, καταναλωτικά, κ.λπ.) για τα οποία ακόμη δεν ακούγεται κάποιο σχέδιο ή πρόταση. Φαντάζομαι ότι και αυτά θα έχουν παρόμοια τύχη με τα κόκκινα στεγαστικά.

Αν προσθέσουμε σ' αυτά τις απειλούμενες από το Δημόσιο κατασχέσεις ακινήτων, τη φοροληστεία πάνω στο ακίνητο με τον νόμο που κατατέθηκε στη Βουλή, που μεταβιβάζει με αργό ρυθμό κάθε ακίνητο στα χέρια του κράτους και μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο για την εξυπηρέτηση του χρέους) στα χέρια των διεθνών δανειστών, το τοπίο είναι εφιαλτικό.

Αυτή η αρπαγή δεν θα έχει όμοιό της στην ιστορία. Της πρώτης μεγάλης αρπαχτής (χρηματιστήριο) ακολούθησε η αρπαγή των μισθών, ο εξαναγκασμός σε ανεργία, η αρπαγή μέσω της κερδοσκοπίας πάνω στα βασικά αγαθά, η περικοπή των κοινωνικών δαπανών, η φοροληστεία. Όλα ενταγμένα σε ένα σχέδιο φτωχοποίησης.

Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά στην τελευταία πράξη φτωχοποίησης, μπροστά στο ανώτατο στάδιο υπεσυσσώρευσης πλούτου από ολίγους. Πλούτου που δεν θάναι πια αέρας κοπανιστός, αλλά χώρος. Και αυτή η υπερσυσσώρευση φουντώνει όχι μόνο την παγκόσμια κερδοσκοπία πάνω στο χώρο, αλλά επιτρέπει χωροταξικούς και κοινωνικούς μετασχηματισμούς σε ολόκληρες πόλεις ή περιοχές σύμφωνα με τις πολιτικές ανάγκες της επικυρίαρχης τάξης (Gentrification). Πόλεις μέσα στις πόλεις όπου το σύνδρομο του φόβου και η αποξένωση θα αποτελούν το υπερόπλο της εξουσίας. 


Βρισκόμαστε μπροστά στο φαινόμενο του λυκόφωτος των χώρων, της ερημοποίησής των, των κλειστοφοβικών πόλεων, στην Κλειστόπολη στη θέση της Κοσμόπολης (του Πώλ Βιριλιό-Πανικόβλητη Πόλη). Ο κόσμος μη όντας πέρα από ό,τι βλέπουν τα μάτια μας μινιατουροποιείται, με ό,τι αυτό σημαίνει για το κοινωνικό όν Άνθρωπος.