Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

ΚΙΜΠΙ: Η εξαφάνιση της ατζέντας...(αναδημοσίευση)

... και ο αποπληθωρισμός του χρόνου


από τον ΚΙΜΠΙ

Τώρα το πήρα είδηση. Έχουν εξαφανιστεί οι ατζέντες. Είναι μέσα Ιανουαρίου και δεν κυκλοφορεί στο σπίτι ούτε μια ατζέντα 2014. Πριν δυο τρία χρόνια, τέτοιες μέρες, στο σπίτι ή στη δουλειά συσσωρεύονταν ατζέντες και ημερολόγια της νέας χρονιάς. Ατζέντες κάθε λογής. Μικρές, μεσαίες, μεγάλες, με χάρτινα ή πλαστικά εξώφυλλα, κι άλλες δερματόδετες, ντιζαϊνάτες, απλές, με το ημερολόγιο και το εορτολόγιο, ή άλλες, «υπερπαραγωγές», απευθυνόμενες σε πολίτες ή επενδυτές του κόσμου που έπρεπε να γνωρίζουν τη διαφορά ώρας μεταξύ Τόκιο και Βερολίνου, τις χιλιομετρικές αποστάσεις ανάμεσα σε όλες τις πρωτεύουσες, τα εθνικά νομίσματα, τα μέτρα και τα σταθμά κάθε χώρας, τα τηλέφωνα των τραπεζών, των πρεσβειών και των αεροπορικών εταιρειών. Υπήρχαν οι ατζέντες – επιχειρηματικά δώρα που κάθε τράπεζα και κάθε εισηγμένη επιχείρηση που σεβόταν τον εαυτό της φρόντιζε να στείλει μαζί με τα «χρόνια πολλά» εκ μέρους του διευθύνοντος συμβούλου και της (συνήθως) υπευθύνου δημοσίων σχέσεων σε ένα ευρύ κύκλο πελατών και «πελατών». Οι ατζέντες των συλλόγων απανταχού Σαρακατσάνων, τα ημερολόγια των σωματείων, των προσκόπων, του φαρμακείου της γειτονιάς, σπανιότερα του φούρναρη ή του βιβλιοπώλη. Ατζέντες αφιερωμένες στην ποίηση, στη λογοτεχνία, στη ζωγραφική και ατζέντες ιστορικών επετείων ή μελλοντολογικών προβλέψεων. Η αφθονία της ατζέντας, εκτός από το ότι εξυπηρετούσε την αφθονία των δημοσίων σχέσεων, υπονοούσε και μιαν αφθονία χρόνου που έπρεπε να οργανωθεί, να κατατμηθεί, να κατανεμηθεί, να ταξινομηθεί, να εξοικονομηθεί, να επενδυθεί, να πολλαπλασιαστεί, να επιμηκυνθεί με συγκεκριμένους τρόπους και εναλλακτικές. Ο χρόνος όφειλε πράγματι να είναι από πολλές απόψεις χρήμα.

Υπάρχουν, βέβαια, οι ατζέντες των κινητών, ημερολόγια μέχρι το 2042, σωτήριον έτος αποπληρωμής του χρέους, υπάρχουν τα προγράμματα υπενθύμισης γιορτών, γενεθλίων, ραντεβού στα κινητά, στα PC, στα τάμπλετ και στα λάπτοπ, αλλά δεν έχουν τη χάρη και το στυλ μιας δερματόδετης ατζέντας με επιμελημένη χρυσοτυπία στο εξώφυλλό της, ούτε το κύρος των organizer και των filofax που πρόβαλλαν στους γύρω την εικόνα ανθρώπου που ελέγχει τον χρόνο, τους μήνες, τις εβδομάδες, τις μέρες, τις ώρες, που δεν έχει χρόνο για χάσιμο. (Τις περισσότερες φορές, στα περισσότερα σπίτια και γραφεία, οι περισσότερες ατζέντες κατέληγαν στα σκουπίδια, έπειτα από μερικές εβδομάδες αχρησίας. Προσωπικά, ουδέποτε κατάφερα να χρησιμοποιήσω μιαν ατζέντα με συνέπεια πέρα από τον πρώτο μήνα του χρόνου, τον μήνα των υποσχέσεων καλής επανεκκίνησης. Έπειτα, αρκούσε η μνήμη και οι πρόχειρες σημειώσεις σε χαρτιά και τετράδια, σπανιότερα στις πίσω σελίδες βιβλίων. Μια στις δυο σημειώσεις ή υπενθυμίσεις χάνονταν. Πιθανότατα αυτός ήταν ο προορισμός τους).

Οι ατζέντες εξαφανίστηκαν. Η προφανής αιτία είναι ότι η ύφεση έπληξε και την άλλοτε ανθούσα αγορά επιχειρηματικού δώρου, ότι για τις επιχειρήσεις ήταν σχεδόν αυτονόητη η περικοπή των περιττών δαπανών. Το λιγότερο προφανές είναι ότι ο χρόνος έχει αυτονομηθεί επικίνδυνα από τους όρους επιβίωσής μας. Ο ημερολογιακός χρόνος σηματοδοτείται περισσότερο από τα χρονοδιαγράμματα των επισκέψεων της τρόικας, των συνεδριάσεων του Eurogroup, των εκδόσεων εντόκων γραμματίων, παρά από τις πραγματικές ανάγκες των πραγματικών ανθρώπων. Πέρα από αυτά τα εικονικά ορόσημα, για τους περισσότερους ανθρώπους αυτής της άχρονης χώρας ο χρόνος σηματοδοτείται από τις ημερομηνίες λήξης των λογαριασμών και των δόσεων στην εφορία. Όλα τα άλλα κινούνται στον χώρο του απροσδόκητου. Δεν ξέρεις αν και πότε θα πληρωθείς για να μπορείς να πληρώσεις, δεν ξέρεις αν τον επόμενο μήνα θα έχεις δουλειά, κι αν ήδη δεν έχεις δουλειά δεν έχει νόημα να προγραμματίσεις τίποτα που να χρειάζεται να το σημειώσεις με αδρά και υπογραμμισμένα γράμματα σε μιαν ατζέντα. «25 Ιανουαρίου, ραντεβού με Κώστα ώρα 3 για καφέ στη Βικτώρια». Κι αν στις 25 Ιανουαρίου δεν έχεις ούτε δεκάρικο για τη βενζίνη του δρομολόγιου;

Μεταξύ των άλλων, στη μνημονιακή μπανανία έχει αποπληθωριστεί κι ο χρόνος. Πράγμα λογικό, όταν οι πάτρωνες της χώρας υπόσχονται «επιστροφή στην κανονικότητα» σε μια δεκαετία και βάλε. Πολύ μακρύς χρόνος για να έχει σημασία ο ζωντανός, βιωμένος χρόνος. Έχετε παρατηρήσει στα βλέμματα ορισμένων ανθρώπων μιαν υπόνοια ότι βιάζονται να τελειώσει κι αυτή η χρονιά, αυτή η δεκαετία, αυτή η ζωή χωρίς να χρειαστεί να σημειώσουν τίποτε αξιόλογο και σημαντικό στην ατζέντα της;

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014

Η σπορά της οργής (αναδημοσίευση)


πηγή: 
http://anarchypress.wordpress.com 

Θα σου δείξω το φόβο μέσα σε μια χούφτα χώμα
T.S. Eliot, «Η ρημαγμένη γη» 


Την ερχόμενη άνοιξη πρόκειται να ψηφιστεί από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο ένας νόμος, που στοχεύει στον έλεγχο των σπόρων που καλλιεργούνται, δίνοντας το πράσινο φως στις μεγάλες πολυεθνικές. Στόχος είναι να τεθεί σε ισχύ από το 2016.

Εν ολίγοις, η ρύθμιση αυτή επιβάλλει μία λίστα «νόμιμων» σπόρων. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να ελέγχεται μέσα από περίπλοκες διαδικασίες, οι οποίες θα κοστίζουν περίπου 3000 ευρώ για κάθε ποικιλία. Προφανώς, ένας φτωχός αγρότης δε θα είναι σε θέση να διαθέσει αυτά τα λεφτά, αλλά για μία πολυεθνική το ποσό αυτό είναι αστείο. Ουσιαστικά, οι «νόμιμοι» σπόροι θα είναι αυτοί που ενδείκνυνται για μεγάλες καλλιέργειες, ενθαρρύνοντας τη βιομηχανική γεωργία. 

Έτσι, κανείς δεν θα μπορεί να διατηρεί μικρές καλλιέργειες για λογαριασμό του, αφού οι σπόροι που μπορεί να έχει ο καθένας μας και να καλλιεργεί για το κοντινό του περιβάλλον δεν θα είναι σε θέση να περάσουν την έγκριση. Το αυτονόητο, αυτό που κάθε άνθρωπος που δεν έχει χάσει τα στοιχειώδη ανθρώπινα χαρακτηριστικά του μπορεί να καταλάβει, είναι ότι μια τέτοια νομοθεσία ασκεί άμεσο διατροφικό έλεγχο και εξάρτηση από το κράτος μέχρι τελικής πτώσεως.

Στην Ευρώπη οι αντιδράσεις έχουν ήδη ξεκινήσει. Εδώ και καιρό, έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις για τέτοιου είδους νομοθεσίες που κατά τόπους εφαρμόζονται ήδη. Το κράτος επιδιώκει να επιβάλει με τον παραλογισμό του και αυτά που σε κάποιους ακόμη μπορεί να φαντάζουν σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Όταν η καταστολή είναι τόσο προφανής, όταν γίνεται προσπάθεια να εξαπλωθεί ο έλεγχος στην πιο στοιχειώδη φυσική ανάγκη, την ίδια τη διατροφή, τα λόγια ωχριούν. 

Επί πλέον, θα πρέπει να αναλογιστούμε τι θα σημαίνει για την ίδια την γη η εφαρμογή μίας τέτοιας απόφασης· η επιβολή εργαστηριακών σπόρων, οι εκτεταμένες μονοκαλλιέργειες, που ήδη κυριαρχούν, θα καταστήσουν άγονες και νεκρές σε βάθος χρόνου τεράστιες εκτάσεις, αυξάνοντας το πρόβλημα του υποσιτισμού. Αυτή τη φορά όμως μέσα στα όρια της πολιτισμένης και αναπτυγμένης ευρωπαϊκής αυτοκρατορίας, που ήθελε πάντοτε να κρατάει για τον εαυτό της το καλύτερο κομμάτι αυτού του πλανήτη, ασελγώντας πάνω στον υπόλοιπο κόσμο.

Ο νόμος αυτός έρχεται να συμπληρώσει τη νοοτροπία που εδώ και πολλά χρόνια προσπαθεί να επικρατήσει και υπακούει στη λογική ότι κάτι για να είναι υγιεινό και διατροφικά σωστό, θα πρέπει να εγκριθεί από κρατικές επιτροπές. Έρχεται να προστεθεί σε μια τάση αποστείρωσης, η οποία επιβάλλει μία ισοπεδωτική νοοτροπία περί «καθαρών» και «ακάθαρτων» τροφών και συνηθειών. Το ίδιο προηγήθηκε με το κρέας και άλλα είδη διατροφής, που ελέγχονται από μεγάλα καρτέλ. Άλλωστε, ένας σπόρος που είναι τεχνητά κατασκευασμένος εμπεριέχει και τις αρρώστιες που μπορούν να καταπολεμήσουν οι ίδιες μεγάλες εταιρείες φυτοφαρμάκων (φυτοφαρμάκιων θα λέγαμε εμείς), προκειμένου να λύσουν τα προβλήματα που γέννησαν στις καλλιέργειες, μπλέκοντας σε έναν φαύλο κύκλο την ίδια τη γέννηση και το θάνατο.

Με τέτοιες διατάξεις σταδιακά θα περάσουν στον χώρο του μύθου, μαζί με τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων, τα κοινά μήλα που τώρα μπορούμε να τρώμε όλοι. Και τότε, θα είμαστε αναγκασμένοι να εφεύρουμε πάλι έναν Ηρακλή να μας τα φέρει πίσω, έναν απολίτιστο δηλαδή ήρωα, που κατάφερε να μεταφέρει τα γνωστά μας χρυσαφί εσπεριδοειδή (τα πορτοκάλια). 

Ο δράκος όμως του πολιτισμού με τα πολλά κεφάλια προσπαθεί να αφανίσει κάθε άγριο και φυσικό πλάσμα από αυτό τον κόσμο. Αλλά δε θα τον αφήσουμε να κοιμάται ήσυχος. Το έχουμε ξαναπεί και δε θα κουραστούμε να το ξαναλέμε· είναι τουλάχιστον αφελές να πιστεύουμε ότι οποιοσδήποτε νόμος είναι σε θέση να προσεγγίσει έστω και στο ελάχιστο τη σοφία της φύσης. 

Η φύση δεν έχει νόμους· αυτοί είναι ανθρώπινα γεννήματα, που θέλησαν, ανεπιτυχώς ευτυχώς, να μεταμορφώσουν το σύμπαν σε αντικείμενο παρατήρησης, ερμηνεύοντας τα πάντα με σχέσεις αίτιου-αιτιατού. Όσο ακόμη διατηρούμε τη δίψα για ελευθερία, όσο επιδιώκουμε να βλέπουμε γύρω μας έναν κόσμο που σφύζει από ζωή, όπως η ίδια η φύση μας την δώρισε, δεν μπορούμε παρά να διατηρούμε, ο καθένας από την πλευρά του, τον σπόρο για μια διαφορετική γη· αυτή που δε θα έχει σύνορα και νόμους, που θα ακούει τον πιο μικρό ψίθυρο, πριν γίνει καταιγίδα και θα βλέπει το πιο μικρό σημάδι, πριν γίνει ουράνιο τόξο.

σύντροφοι για την Αναρχική απελευθερωτική δράση


«Είμαι τράπεζα εγώ, καταλάβατε;» (αναδημοσίευση)


Του Νίκου Μπογιόπουλου από enikos.gr

1) Στις 11/11/2013 ο κ.Σταϊκούρας, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, διαβίβασε στη Βουλή τον αναλυτικό κατάλογο με τις κρατικές ενισχύσεις που έχουν δοθεί προς τις τράπεζες από την έναρξη της κρίσης. Όπως προκύπτει, από το 2008 οι τράπεζες έχουν ενθυλακώσει το ποσό των145 δις ευρώ! Ερώτηση: Ότι το κράτος των συσσιτίων, των μαγκαλιών, των αυτοκτονιών, έχει παράσχει στις τράπεζες (με όλους τους τύπους της ελληνικής, της ευρωενωσιακής και της παγκοσμίως καπιταλιστικής νομιμότητας) αυτόν τον πακτωλό, συνιστά σκάνδαλο; Ναι ή όχι;

2) Στο παραπάνω ποσό δεν περιλαμβάνονται τα 125 δις ευρώ που έχουν λάβει οι τράπεζες με τη μορφή ρευστότητας από την ΕΚΤ (έκθεση Eurobank – Μάης 2012), δεν περιλαμβάνονται τα 18 δις ευρώ από το PSI, δεν περιλαμβάνονται τα 50 δις ευρώ της ανακεφαλαιοποίησης! Ερώτηση: Ότι τα χρόνια της δυστυχίας, της καταστροφής, της φτώχειας, της πείνας, της λεηλασίας και των πλειστηριασμών, οι τράπεζες εισπράττουν (με όλους τους τύπους της καπιταλιστικής νομιμότητας)τον έναν πακτωλό μετά τον άλλον, ο οποίος φορτώνεται σαν χρέος στις πλάτες του εξουθενωμένου λαού, αυτό συνιστά σκάνδαλο; Ναι ή όχι;

3) Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας (εγγραφή στην ηλεκτρονική διεύθυνση της ΤτΕ, 5/1/2011), το Ενεργητικό των χρηµατοπιστωτικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα ανερχόταν στα τέλη του 2000 στα 265 δις ευρώ. Στα τέλη όµως του 2009, δηλαδή µετά από µια θητεία του ΠΑΣΟΚ κι άλλη µία της ΝΔ, το σύνολο του Ενεργητικού του χρηµατοπιστωτικού τοµέα, δηλαδή ο συνολικός πλούτος που είχαν ενθυλακώσει οι τράπεζες, υπερδιπλασιάστηκε και εκτοξεύτηκε στο αστρονοµικό ποσό των 615 δις ευρώ! Από τα παραπάνω, προκύπτει ότι: Πρώτον, οι τράπεζες έφτασαν να εμφανίζουν πλούτο 3 φορές (!) μεγαλύτερο από ολόκληρο το ΑΕΠ της χώρας! Δεύτερον, τα απολεσθέντα της χρηματιστικής «φούσκας», που τώρα η χρηματιστική ολιγαρχία ζητά να της καταβάλλει ο ελληνικός λαός με τόκο αίματος, την περίοδο 2000 – 2009 αυξήθηκαν κατά 350 δις ευρώ! Όλως τυχαίως το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο σύνολο του δημόσιου χρέους της χώρας! Αυτόσυνιστά σκάνδαλο, ναι ή όχι;

4) Από την Αμερική της «Λίμαν Μπράδερς» και της «Τζι Πι Μόργκαν» μέχρι την Ισπανία της «Μπάνκια» και την Ιρλανδία της «Αιρις Μπανκ» τα χρέη των ιδιωτικών τραπεζών που καταρρέουν, το κράτος των καπιταλιστών (νόμιμα και καπιταλιστικά) τα «κοινωνικοποιεί» (!) και τα μετατρέπει σε δημόσια χρέη που τα πληρώνουν οι λαοί. Αυτό συνιστά σκάνδαλο, ναι ή όχι;

5) Ότι οι τράπεζες χωρίζονται σε «καλές» και «κακές», όπου οι «καλές» με τα κέρδη τους και τα μερίδια αγοράς τους χαρίζονται σε άλλους τραπεζίτες ενώ οι «κακές» με τις ζημιές τους φορτώνονται στους εργάτες, στους άνεργους, στους συνταξιούχους που θυσιάζονται για να καλυφθούν οι «τρύπες» του χρηματιστικού κεφαλαίου, κι ότι όλα αυτά γίνονται με πλήρη (καπιταλιστική)νομιμότητα, αυτό συνιστά σκάνδαλο, ναι ή όχι;

Και κάτι τελευταίο - που αποτελεί παρωνυχίδα σε ένα καθεστώς για το οποίο ο ήρωας του Μπρεχτ, ο Μακχίθ, αναρωτιόταν στην «Όπερα της Πεντάρας»: «Τι είναι η ληστεία μιας τράπεζας μπροστά στην ίδρυση μιας τράπεζας» και στο οποίο ο αείμνηστος Τσαγανέας περιέγραφε τα πάντα μέσα σε τρεις λέξεις:«Είμαι τράπεζα εγώ»!


Στον όμορφο, λοιπόν, τον ηθικό και αγγελικά πλασμένο (καπιταλιστικό) κόσμο τους, υπάρχουν «Παρθένες Νήσοι», «φορολογικοί παράδεισοι» και «οφ σορ» εταιρείες. Ήδη από το 2002 δημοσιοποιήθηκε ότι ελληνικές τράπεζες έβρισκαν σε µεγαλοκαταθέτες τους «παράθυρα» και τους προέτρεπαν για εκτεταµένη φοροδιαφυγή µέσω «οφ-σορ» εταιρειών. Ότι, δηλαδή, γινόταν «Σέρβις σε “οφ σορ” από τράπεζες. Διευκολύνουν µεγαλοκαταθέτες να γλυτώνουν φόρο καταθέσεων και ακινήτων», όπως από τότε σηµείωναν τα ρεπορτάζ στον Τύπο (Ελευθεροτυπία, 3/5/2002).Υποτίθεται ότι από το Υπουργείο Οικονοµικών, για την εξιχνίαση αυτού του τεραστίων διαστάσεων οικονοµικού εγκλήµατος, που στερούσε το δηµόσιο ταµείο από ανυπολόγιστα έσοδα, διεξήχθη έρευνα. Ουδείς πληροφορήθηκε κάτι σχετικό για τα αποτελέσµατά της. Αυτό συνιστά σκάνδαλο, ναι ή όχι;

Συνεπώς: Φυσικά και να εντοπιστούν μέχρι τελευταίου ευρώ τα θαλασσοδάνεια, οι χαριστικές πράξεις και ό,τι λοβιτούρες υπάρχουν, αν υπάρχουν και όπου υπάρχουν, στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ή οπουδήποτε. Να μη μείνει ρουθούνι για ρουθούνι μέχρι τελευταίου λαμογιού που θα αποδειχτεί ότι δεν προφυλάσσει καλά το κεφαλάκι του την ώρα που στο πλαίσιο των πολιτικών και επιχειρηματικών ανταγωνισμών έρχεται ενίοτε στο φως η κορυφή (και μόνο η κορυφή) του παγόβουνου της βρωμιάς και της σαπίλας.

Αλλά προς Θεού!

Μη μας το παίζει και «καθαρτήριος» Ηρακλής το καθεστώς που αποτελεί την ίδια την κόπρο του Αυγείου! Που στο πλαίσιο των φορολογικών παραδείσων του και μόνο στα νησιά Καϊμάν υπολογίζεται ότι οι καταθέσεις ξεπερνούν το 1,4 τρις δολάρια. Που σύμφωνα με το περιοδικό «Forbes», περίπου 20 τρις δολάρια είναι κατατεθειμένα σε τράπεζες που έχουν την έδρα τους στους φορο-παραδείσους. Που σύμφωνα με τον «Γκάρντιαν» και κατά «μια συντηρητική εκτίμηση, το ένα τρίτο του παγκόσμιου πλούτου διατηρείται σε φορολογικούς παραδείσους, όπου πραγματοποιείται το 80% των διεθνών τραπεζικών συναλλαγών» και που «περισσότερα από τα μισά κεφάλαια των διεθνών χρηματιστηρίων "σταθμεύουν" εκεί σε κάποιο σημείο της διαδρομής τους» («Νέα», 7/1/2011).

Μη μας το παίζουν και «τιμωροί» οι επιστάτες αυτού του ρυπαρού «στάβλου»!
Μη μας το παίζουν από πάνω και εγγυητές του «πνεύματος και της ηθικής» οι πολιτικοί διαχειριστές της καπιταλιστικής νομιμότητας. Της νομιμότητας, εν τέλει ενός συστήματος – σκάνδαλο, που όλη η ιστορία του είναι διανθισμένη από τις ιστορίες των σκανδάλων του. 

Ο κοινωνικός αποκλεισμός (αναδημοσίευση)


κοινωνικός αποκλεισμός

"Όλο και περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι πλέον απαραίτητοι στον παραγωγικό μηχανισμό, με αποτέλεσμα να αποκλείονται από την κοινωνία – να «απελαύνονται», οριστικά κατά κάποιον τρόπο, από το ίδιο το οικονομικό σύστημα.."



Μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, «το σύστημα» χρειαζόταν ανθρώπους για να μπορέσει να λειτουργήσει. Επομένως, τους ενσωμάτωνε στην παραγωγική διαδικασία, όχι επειδή το ήθελε, αλλά λόγω του ότι είχε ανάγκη αφενός μεν από εργαζομένους, αφετέρου από καταναλωτές. Υπήρχαν φυσικά προβλήματα, η ανεργία δεν μηδενίσθηκε ποτέ, αλλά τόσο οι εθνικές οικονομίες, όσο και οι σχέσεις τους με τους ανθρώπους ήταν διαφορετικά «οργανωμένες», συγκριτικά με αυτά που συμβαίνουν σήμερα.

Πολλές λειτουργίες, οι οποίες στο παρελθόν εξασφάλιζαν θέσεις εργασίας, είτε εκτελούνται πλέον από μηχανές, είτε έχουν μεταφερθεί σε άλλες περιοχές του πλανήτη, είτε έχουν πάψει να υπάρχουν.Ακόμη και όταν επιστρέφει λοιπόν η ανάπτυξη σε μία χώρα, δημιουργούνται πολύ λιγότερες νέες θέσεις εργασίας, συγκριτικά με το μέγεθος του πληθυσμού – γεγονός που σημαίνει ότι, ο αριθμός των αποκλεισμένων αυξάνεται σταθερά.

Στο γράφημα που ακολουθεί φαίνεται η ανεργία σε διάφορες χώρες της Ευρώπης – με την Ελλάδα να κατέχει δυστυχώς τα σκήπτρα.
Επίπεδο ανεργίας σε διάφορες χώρες
Επίπεδο ανεργίας σε διάφορες χώρες. (*Πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση).


Προφανώς οι ανθρώπινες κοινωνίες, έτσι όπως εκφράζονται από τις εκάστοτε πολιτικές τους ηγεσίες, δεν έχουν αποφασίσει ακόμη εάν στόχος τους είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας ή ο περαιτέρω πλουτισμός της οικονομικής ελίτ – εκείνου του 1% δηλαδή του πληθυσμού το οποίο, με τη βοήθεια του χρηματοπιστωτικού κτήνους, καθώς επίσης με τη συμβολή των διεφθαρμένων πολιτικών που το υπηρετούν, «απομυζεί» αχόρταγα τον παγκόσμιο πλούτο, ενισχύοντας συνεχώς τη θέση του.

Φυσικά η κάθε χώρα έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες – αν και η κατάληξη είναι παντού η ίδια. Στο παράδειγμα των Η.Π.Α., 7 εκατομμύρια πολίτες είναι πιασμένοι στα δίχτυα του «σωφρονιστικού συστήματος» – εκ των οποίων τα δύο εκατομμύρια ευρίσκονται ήδη στις φυλακές, ενώ τα υπόλοιπα πέντε είναι υπό καθεστώς επιτήρησης. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι, έχοντας κατά κάποιον τρόπο «στιγματιστεί», έχοντας σφραγιστεί ανεξίτηλα από το σύστημα στο μέτωπο τους, δεν πρόκειται να εργασθούν, στη μεγαλύτερη πλειοψηφία τους.

Πιθανότατα λοιπόν θα καταλήξουν στη μακροχρόνια ανεργία όπου, σύμφωνα με την εμπειρία, οι πιθανότητες να βρεθεί εργασία μειώνονται ευθέως ανάλογα με το χρόνο που είναι κανείς άνεργος – με αποτέλεσμα να πάψουν κάποια στιγμή να αποτυπώνονται στις επίσημες στατιστικές και να εξαφανίζονται. Ας μην ξεχνάμε ότι και οι ελληνικές φυλακές έχουν πλέον γεμίσει – ενώ όλο και περισσότεροι πολίτες οδηγούνται σε αυτές, κυρίως για φορολογικούς και πολιτικούς λόγους.

Την ίδια στιγμή, ένας συνεχώς μεγαλύτερος αριθμός νέων άνω των τριάντα ετών δεν έχουν εργασθεί ποτέ – ένας αριθμός που συνεχώς θα κλιμακώνεται, ιδίως μετά την αύξηση των συνταξιοδοτικών ορίων. Η αιτία είναι το ότι, οι ηλικιωμένοι θα αποσύρονται όλο και πιο αργά από την «παραγωγή», επειδή το σύστημα θέλει να εξοικονομεί πόρους, περιορίζοντας τις δαπάνες του για συντάξεις και αποζημιώσεις – οπότε όλο και λιγότεροι νέοι θα βρίσκουν απασχόληση.

Μία επόμενη αιτία είναι το ότι, οι συνεχώς χαμηλότερες συντάξεις δεν είναι αρκετές για να εξασφαλίσουν μία αξιοπρεπή διαβίωση – οπότε οι πολίτες συνεχίζουν να εργάζονται, παρά τη μεγάλη ηλικία τους, όσο τους επιτρέπουν οι δυνάμεις τους. Παράλληλα, η «μανία» αύξησης της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας, αντί της μείωσης του χρόνου εργασίας και των ορίων συνταξιοδότησης, καταστρέφει όλο και περισσότερες θέσεις εργασίας – εις βάρος ξανά των νέων.

Ειδικά όσον αφορά τη Γερμανία, η «επιμονή» της να στηρίζει την ανάπτυξη στην ανταγωνιστικότητα και στις εξαγωγές (γράφημα που ακολουθεί), χωρίς παράλληλα να αυξάνει τις εισαγωγές, κυρίως από τις χώρες-εταίρους της, όπως οφείλει, οδηγεί την Ευρωζώνη στα όρια της – αφού εξάγει συνεχώς ανεργία, εισάγοντας όλο και περισσότερες (φθηνές) θέσεις εργασίας από τις άλλες χώρες.

Ανάπτυξη Γερμανίας – ΑΕΠ (μαύρη γραμμή), Εξαγωγές (κόκκινο), Εισαγωγές (πράσινο), Εσωτερική κατανάλωση (μπλε).
Ανάπτυξη Γερμανίας – ΑΕΠ (μαύρη γραμμή), Εξαγωγές (κόκκινο)Εισαγωγές (πράσινο)Εσωτερική κατανάλωση (μπλε). (*Πατήστε στο διάγραμμα για μεγέθυνση)


Αν και είναι εμφανές λοιπόν ότι, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας, καθώς επίσης η επέκταση των ορίων συνταξιοδότησης, αποτελούν βραχυπρόθεσμες λύσεις, με καταστροφικά μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, οικονομικά και κοινωνικά, φαίνεται πως δυστυχώς επιλέγονται από τα κράτη – στην προσπάθεια τους να αποκτήσουν την «ευμένεια» του τραπεζικού θηρίου, έτσι ώστε να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση του δανεισμού, καθώς επίσης των επενδύσεων εκ μέρους του.

Μία τρίτη αιτία της «αποβολής» ανθρώπων από το σύστημα, η οποία ισχύει σε όλες εκείνες τις χώρες που είχαν την ατυχία να τις επισκεφθεί το ΔΝΤ, είναι η μέθοδος, με την οποία εξυγιαίνουν οι μπράβοι των τοκογλύφων τις οικονομίες. Απλούστατα, ρίχνουν όσους περισσότερους ανθρώπους μπορούν στη θάλασσα, από το καράβι που παραπαίει, κλείνοντας το μεγαλύτερο αριθμό των υπολοίπων στα αμπάρια – στην ίδια ακριβώς θέση που είχαν οι κωπηλάτες στις αρχαίες ρωμαϊκές γαλέρες.

Ειδικά όσον αφορά το χρηματοπιστωτικό τέρας, το οποίο αυξάνει την ισχύ του γεωμετρικά, οφείλει κανείς να γνωρίζει ότι, η συνολική «χρηματοοικονομική περιουσία» έχει ξεπεράσει ήδη το ένα τετράκις εκατομμύρια δολάρια – τα 1.000 τρις $ δηλαδή, για να γίνει πιο κατανοητός ο τεράστιος αυτός αριθμός.

Φυσικά τα χρήματα αυτά, τα 1.000 τρις $, δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα – αφού το παγκόσμιο ΑΕΠ είναι της τάξης των 71,7 τρις $ (2012) – γεγονός που σημαίνει πως η «χρηματοπιστωτική περιουσία», τα χρήματα που διακινούνται καλύτερα, είναι περί τις 14 φορές περισσότερα. Αυτό όμως είναι εντελώς αδιάφορο για το «κτήνος», η μοναδική φροντίδα του οποίου είναι η συνεχής δημιουργία νέων χρηματοπιστωτικών προϊόντων, με κάθε θεμιτό ή αθέμιτο τρόπο. Αυτό επιτυγχάνεται ουσιαστικά με δύο τρόπους:

(α) Αρχικά πρέπει να εφευρίσκονται και να κατασκευάζονται χρηματοπιστωτικά εργαλεία, με τη βοήθεια των οποίων να διευκολύνεται η διείσδυση του «κτήνους» σε όλες τις υπάρχουσες περιοχές.

(β) Με τη βοήθεια των συγκεκριμένων εργαλείων, το «χρηματοπιστωτικό κτήνος» εισβάλλει σε όλο και περισσότερους κοινωνικούς τομείς, στους οποίους παλαιότερα δεν είχε καμία πρόσβαση.


Για παράδειγμα, τα ενυπόθηκα δάνεια στην Ελλάδα συσκευάζονταν όλα μαζί και πωλούνταν ως ένα προϊόν στους επενδυτές του εξωτερικού – με τις τράπεζες να χαρακτηρίζουν τη λειτουργία αυτή, με βάση την οποία ο ιδιοκτήτης ενός ακινήτου στην Ελλάδα έρχεται αντιμέτωπος με έναν κερδοσκόπο στη Βρετανία, εάν καθυστερήσει κάποιες δόσεις, «τιτλοποίηση».

Στις Η.Π.Α. βέβαια η κατάσταση είναι πολύ πιο «εξελιγμένη» – αφού η καινούργια μόδα, η σύγχρονη τάση καλύτερα, είναι η μετατροπή των απλήρωτων λογαριασμών των γιατρών σε χρηματοπιστωτικά παράγωγα, τα οποία πωλούνται στους επενδυτές, σε τιμές ανάλογες με το ρίσκο είσπραξης τους.

Ενδιαφέρον είναι επίσης το παράδειγμα σαράντα ιταλικών δήμων, οι οποίοι το περασμένο έτος ανακάλυψαν έντρομοι ότι, το τραπεζικό δάνειο τους δεν ήταν στην πραγματικότητα δάνειο, αλλά ένα παράγωγο προϊόν (όπου «παράγωγο» σημαίνει πως δεν είναι το ίδιο ένα προϊόν, αφού η αξία του καθορίζεται από άλλες αξίες – οι οποίες συχνά συνιστούν αλυσίδες, μέχρι να φτάσει κανείς στην αφετηρία τους). Οι ιταλικοί δήμοι ήταν σε θέση να πληρώνουν τις μηνιαίες δόσεις τους. Εν τούτοις, δεν πήραν τελικά τίποτα, αφού το παράγωγο απέτυχε – χρεοκόπησε κατά κάποιον τρόπο.

Στο γράφημα που ακολουθεί φαίνονται τα περιουσιακά στοιχεία των 25 μεγαλύτερων τραπεζών του πλανήτη, σε ποσοστά επί του ΑΕΠ των χωρών τους.

Τα περιουσιακά στοιχεία των 25 μεγαλύτερων τραπεζών του πλανήτη, σε ποσοστά επί του ΑΕΠ των χωρών τους.(*Πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση)


Ολοκληρώνοντας, η κρίση των ενυπόθηκων δανείων στις Η.Π.Α. ήταν ένα ακόμη θλιβερό παράδειγμα – εντυπωσιακό σε κάθε περίπτωση, όσον αφορά τις δυνατότητες του κτήνους να κινεί ανύπαρκτα χρήματα. Συνολικά 50 εκατομμύρια συμβόλαια, εγγυημένα με ακίνητα, κατέρρευσαν από τη μία ημέρα στην άλλη – με αποτέλεσμα να χρεοκοπήσει μία σειρά από συμμετέχοντες, όπως οι ιδιοκτήτες των ακινήτων, οι αμερικανικές τράπεζες, οι ευρωπαϊκές, άλλοι επενδυτές κοκ.

Σε κάθε περίπτωση, η εγκληματική λειτουργία του χρηματοπιστωτικού κτήνους στέλνει εκατομμύρια ανθρώπους και εταιρείες στο περιθώριο – ολόκληρα κράτη επίσης, τα οποία υποκύπτουν στις πιέσεις για όλο και πιο υγιείς προϋπολογισμούς, έτσι ώστε να είναι ασφαλής η πληρωμή των τόκων για τον αέρα που τους δανείζουν οι διεθνείς τοκογλύφοι.

Εκδήλωση-Συζήτηση «Κακές λέξεις από Σ...‘Οπως Συνεταιρισμοί»



Συλλογική δράση για τις ανάγκες του σήμερα, δρόμος για τις ανάγκες του αύριο

Η “κοινωνική οικονομία” έχει πολλές αναγνώσεις και πρακτικές. Ας επιχειρήσουμε μια προσέγγισή της με επίκεντρο τα συνεργατικά εγχειρήματα, ως μια συλλογική δράση που ανοίγεται στην κοινωνία, αντιμετωπίζει τις ανάγκες του σήμερα, ενώ κυρίως αμφισβητεί, διεκδικεί και ανοίγει νέους δρόμους για την οικονομία των αναγκών του αύριο.

Η Αλληλεγγύη για Όλους σας προσκαλεί σε μια συζήτηση με τους Πέτρο Λινάρδο Ρυλμόν, οικονομολόγο και τους Τάκη Νικολόπουλο – Δημήτρη Καπογιάννη, καθηγητές στο ΤΕΙ Μεσολογγίου – συγγραφείς του βιβλίου “Εισαγωγή στην Κοινωνική και Αλληλέγγυα οικονομία” έκδοση 1 και 2.

Μετά τη συζήτηση θα ακολουθήσει “συνεργατική” οινοποσία και φαγοποσία και θα έχουμε την ευκαιρία να γνωριστούμε και να συζητήσουμε με μέλη συνεργατικών εγχειρημάτων που ήδη λειτουργούν καθώς και με νέες πρωτοβουλίες που ξεκινούν.

Η συζήτηση θα γίνει την Παρασκευή 24/01 στις 18.30 στο αμφιθέατρο Άλκης Αργυριάδης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Προπύλαια…η οινοποσία στο φουαγιέ!

Για περισσότερες πληροφορίες:
Τηλ: 210 - 3801921

Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014

Τα δικαιώματα ως κακοήθες μελάνωμα (αναδημοσίευση)



Μέχρι να αρχίσεις, μέχρι να τελειώσεις
το πρόσωπό τους αποστρέψανε άφωνοι
οι φίλοι και γελούν στις συγκεντρώσεις
μεγάφωνοι, μικρόφωνοι, παράφωνοι.

Τα σύγχρονα κράτη γεννήθηκαν για να επιβάλλουν τη βίαιη οικειοποίηση του δημόσιου χώρου ως ιδιοκτησία και τον βίαιο εξαναγκασμό του πληθυσμού να δουλέψει στους ιδιοκτήτες του μην έχοντας άλλη διέξοδο επιβίωσης. Αργότερα νομιμοποιήθηκαν ως «ρυθμιστές μεταξύ αντιμαχόμενων τάξεων» και όταν αντιμετωπίζεις το κράτος δεχόμενος το βασικό αυτό του ψεύδος, η υπεράσπιση της ανάγκης που γίνεται ιστορία μετατρέπεται σε μίζερο και αδιάφορο αγώνα για «δικαιώματα».

Τις τελευταίες μέρες πολύς λόγος γίνεται για την απαγόρευση των δικαιωμάτων στη συγκέντρωση, στη διαμαρτυρία, στο δικαίωμά μου να γυρνώ στο σπίτι τα χαράματα και σε άλλα χιλιοτραγουδισμένα δικαιώματα. Τον Δεκέμβρη τα ΜΑΤ περικύκλωσαν εκφοβίζοντας για κάμποσες ώρες 15χρονoυς μαθητές, ασκώντας, αυτό που λένε οι politically correct διαφημίσεις της ΕΕ, bullying, ενδεχομένως βγάζοντας το απωθημένο του γυμνασιακιακού και for life καρπαζοεισπράκτορα. Τις προάλλες είχαμε απαγόρευση συγκέντρωσης στα Προπύλαια με δίωξη κιόλας ενός καθηγητή και χθες είχαμε το μπλόκο στους δασκάλους στη Λάρισα.

Βγαίνουν λοιπόν όλοι και μιλούν για την αυταρχική εκτροπή της αφαίρεσης των δικαιωμάτων. Όμως, όταν αφήνεις το κράτος να ορίζει τον νόμο με τους θεσμούς που ως νόμιμους κι εσύ αναγνωρίζεις και απλώς κάνεις κριτική στη σωστή ή τη λάθος απόφαση που μπορεί να πάρουν, όταν δηλαδή θεωρείς το κράτος ουδέτερο όργανο με καλούς ή κακούς διαχειριστές, τότε αυτό μπορεί να επικαλεστεί κατάσταση εξαίρεσης, όποτε θέλει.

Αντί για την ταξική αμφισβήτηση της εξουσίας τους γενικά και συνολικά, οι «δημοκρατικές φωνές του τόπου» ζητούν να ενωθεί η αριστερά για να «υπερασπιστεί τα δικαιώματα και τις πανανθρώπινες αξίες ενάντια στον αυταρχισμό». Πρόκειται για αυτά τα δικαιώματα που κανένα δυτικό κράτος δεν θα στα αρνηθεί, αλλά αν θιχτεί το κεφάλαιο, η ιδιοκτησία του, η συνεχής κερδοφορία του, η εξουσία του στη ζωή και στο θάνατό σου, θα εξαφανισθούν πριν προλάβεις να πεις «άμεσος συνολικός επαναστατικός αγώνας», που λέει κι ένας φίλος μου. Και τότε μένεις μόνο με το παλιό καλό αμερικάνικο δικαίωμα να παραμείνεις σιωπηλός.

Όταν το 2008 βγήκαμε στο δρόμο, η κρίση έπαιρνε σιγά σιγά τη θέση της μεταολυμπιακής περηφάνιας. Ως τότε, ο,τι κι αν λεγόταν στις συζητήσεις μας, η κυριαρχία του νοικοκυραίου που δεκαετίες τώρα εξυμνούσε το κράτος ως ρυθμιστή της κοινωνικής συνοχής, μετά τις μεγάλες ήττες του εργατικού κινήματος, υλικές και ιδεολογικές, μας φαινόταν απόλυτη. Κι όμως, τα βράδια της εξέγερσης σκοντάψαμε σε ανθρώπους σκιές που δεν είχαν φανεί για χρόνια στο φως της μέρας. Τότε ξέραμε πως το ένστικτο αυτό, περισσότερο ένστικτο και βίωμα ίσως παρά το ώριμο φρούτο της πολιτικής συγκρότησης που πασχίζαμε να χτίσουμε σε λογιών λογιών συνδικαλιστικά σχολεία, που δε μας άφηνε να αφήσουμε τις νύχτες να περάσουν, ήταν πέρα για πέρα αξιακά σωστό. Η κανονικότητα φαινόταν τότε σαν θάνατος, βασανιστικός και αργός. Τα γραπτά τσαλακώθηκαν και πετάχτηκαν στην κάλαθο των αχρείων και κατεβήκαμε στο δρόμο. Δε ζητήσαμε δικαιώματα από κανέναν, ούτε εγκαλέσαμε κανέναν να αναλάβει ευθύνες- ήταν, λέγαμε, ώρα να μιλήσουμε εμείς.

They sentenced me to 20 years of boredom for trying to change the system from within

Ξέραμε πως η κρίση, που τότε δε μπορούσε πια άλλο να κρυφτεί, ερχόταν με μια ομολογία ενοχής ότι η επιβίωσή σου δεν την εγγυάται πλέον κανείς και το κράτος γδυνόταν όλα τα άλλοθι και τις δικαιολογίες που το έντυναν με «ταξικά ουδέτερους μηχανισμούς», με «διαμεσολάβηση» και «αποτύπωση συσχετισμών». Η φιλολογία της ατομικής ευκαιρίας, που μπρίζωνε όλους εμάς τους άξιους να διαβάζουμε και νάμαστε καλά παιδιά για να κερδίσουμε μια λιγότερο επισφαλή ζωή, μέσα από τον τίμιο κάματο της εργασίας μας, ευτυχώς αποδείχθηκε παραμυθάκια της γιαγιάς κι έτσι σωθήκαμε από τις ενοχές και τη βαρεμάρα. Άλλωστε, η ανία έφυγε απ’ το λεξιλόγιό μας. Αφού το κράτος σε βάφτισε εσωτερικό εχθρό, κάνοντας μια επιλογή που όλο λέγαμε ότι πρέπει να κάνουμε εμείς αλλά ντρεπόμασταν, η καταστολή πέρασε σε επίπεδο που δε σου επιτρέπει ούτε να βαριέσαι, ούτε να φοβάσαι πια. Ακόμα, το κράτος προσπαθώντας να βγάλει το κεφάλαιο από την κρίση του έκανε ένα καλό ακόμα: έφερε επιτέλους τέλος στην εποχή των «αστικών δικαιωμάτων».

Για όλους αυτούς τους λόγους και για ακόμη περισσότερους, είναι θλιβερό να ακούς παντού τις φαντασιώσεις για μια αριστερή, τίμια και φιλολαϊκή διαχείριση ή έξοδο με πρόσημο δημοκρατικό και σεβασμό στα δικαιώματα. 

Κορίτσια μην κλαίτε, δεν υπάρχει τρόπος να επιστρέψουμε σε διαπραγμάτευση, ο πόλεμος είναι ολοκληρωτικός. Μη ζητάς να βγει το κεφάλαιο από την κρίση του για να φάμε κι εμείς ψωμάκι, γιατί ζητάς να βαθύνει ο πόλεμος εναντίον σου. Ας το να σοφίζεται οικονομικούς όρους για να κρατιέται στη ζωή, άσε τις ενοχές και κλέψε το καρβέλι, γιατί δικαίωμα δεν θα’ χω πια να σ’ αγαπώ, όταν βρεθώ με την αστυνομία της αριστερής σου κυβέρνησης στο δρόμο.

Άννα .Β

Πλειστηριασμοί: ακόμη δεν κατάλαβες ότι χάνεις το σπίτι σου ;


Όσο ανείπωτη είναι η βαρβαρότητα των τραπεζών και του κράτους άλλο τόσο απερίγραπτη είναι η αφασία ενός μεγάλου μέρους του λαού τούτης της χώρας. Εδώ και μήνες αν όχι και δύο χρόνια τουλάχιστον, όλα τα σημάδια έδειχναν που θα πάει η κατάσταση με την ακίνητη περιουσία όσων οφείλουν σε κράτος ή τράπεζες αλλά και ακόμη και όσων ...δεν οφείλουν ! Και το γαμώτο είναι ότι όταν σε ανύποπτο χρόνο λέγονταν αυτά, πολλοί "αγρούς αγοράζαμε".

Και για το μεν κράτος (εφορία, ασφαλιστικά ταμεία) οι κρατούντες εδώ και τρία χρόνια είχαν δηλώσει ξεκάθαρα τις ορέξεις του και την ανάγκη του να αρπάξει την ακίνητη περιουσία κάθε πολίτη προκειμένου να καλύψει τους δανειστές του, φροντίζοντας με κάθε επιμέλεια να τον εξοντώσει οικονομικά με κάθε τρόπο (ανεργία, απαξίωση εργασίας, φοροληστεία, κατάργηση κοινωνικών παροχών, αύξηση τιμών στα βασικά αγαθά), προκειμένου να είναι ευάλωτος στους εκβιασμούς και στις ορέξεις του.

Οι τραπεζίτες από την άλλη περίμεναν υπομονετικά και αυτοί το μποναμά τους, πέρα από τον μποναμά των 220 δις που έλαβαν από τους φορολογούμενους της χώρας. Περίμεναν πότε θα αρθεί η απαγόρευση των πλειστηριασμών έτσι ώστε είτε ο νόμος Κατσέλη, είτε ένας νέος νόμος θα οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια ένα μεγάλο μέρος της ακίνητης περιουσίας των οφειλετών τους στις τσέπες τους, με απλά λόγια θα λειτουργούσαν (αυτοί οι νόμοι) για τα συμφέροντά τους.

Και αυτό διεφάνη ξεκάθαρα με τον τελευταίο νόμο Ν.4224/2013 (άρθρο 2). Ο οποίος ούτε λίγο, ούτε πολύ λέει τα πράγματα με το όνομά τους (άλλωστε ο νόμος αυτός κατονομάζεται ως "Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας του Δημοσίου και άλλες επείγουσες διατάξεις"):

Όσοι δεν καταφύγουν είτε στο νόμο Κατσέλη, είτε στον Ν.4224/2013 (που ψηφίστηκε στις 21/12/2013) και έχουν "κοκκινα" δάνεια από κάθε αιτία και οποιουδήποτε ποσού και τους έχει κοινοποιηθεί διαταγή πληρωμής από τις τράπεζες, χάνουν το σπίτι τους (κύρια κατοικία τους) μιας και αίρεται η προστασία της από οποιοδήποτε προηγούμενο νόμο.

Αυτό είναι μόνο ο πρόλογος μιας ζοφώδους πραγματικότητας στην οποία σε λίγους μήνες όλοι θα ζήσουμε. Γιατί είτε ο νόμος Κατσέλη, είτε ο 4224 προβλέπουν τέτοιες δεσμέυσεις εκ μέρους του οφειλέτη που είναι αδύνατον να τις τηρήσει, τουλάχιστον αυτές που αφορούν τις οικονομικές υποχρεώσεις που αναλαμβάνει με την επίκληση της προστασίας που παρέχουν οι νόμοι αυτοί.

Πιο συγκεκριμένα με το νόμο Κατσέλη αναλαμβάνει να ρευστοποιήσει όλη του την περιουσία (εκτός της πρώτης κατοικίας) προκειμένου να εξοφληθεί η τράπεζα(ες) αλλά και να εκπληρώνει την δέσμευση να καταβάλλει κάθε μήνα ένα ποσό που θα ορίσει με προσωρινά μέτρα (ασφαλιστικά) το ειρηνοδικείο. Αυτή η εκδίκαση το πολύ θα επισυμβεί σε 2 μήνες από την προσφυγή του, άρα έχει ελάχιστη περίοδο χάριτος.

Με τον νόμο 4224 αναλαμβάνει: 
-να ενημερώσει "υπεύθυνα" την τράπεζα για την περιουσιακή του κατάσταση (χρηματικά ποσά, κινητές αξίες και αντικείμενα, ακίνητη περιουσία, αποδοχές) 
και 
-παράλληλα να διαθέτει το 10% (τουλάχιστον) των ετήσιων ή μηνιαίων καθαρών αποδοχών* του για την εξόφληση του χρέους του. και αυτά ίσα για να προστατευθεί από τον πλειστηριασμό της πρώτης κατοκίας του έως τις 31/12/2014 ! (κάτω από προϋποθέσεις βέβαια)** 

Ένας θεός ξέρει τι θα σκαρφιστούν μετά οι τραπεζίτες ή τι δεσμεύσεις θα επιβάλλουν για να συνεχισθεί η "προστασία". Με απλά λόγια θα πληρώνεις ένα ενοίκιο για να μένεις στο σπίτι σου (της τάξης του 10% τουλάχιστον του εισοδήματός σου -για μισθωτός-συνταξιούχους) ενώ παράλληλα θα έχεις χάσει όλη την υπόλοιπη περιουσία σου μιας και δεν προστατεύεται πλέον από τον πλειστηριαμό.

Και ποιός μπορεί με σιγουριά να υποσχεθεί ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις που με εκβιαστικό τρόπο όρισαν, νομοθετώντας, οι τραπεζίτες ;

Η διαφορά των δύο νόμων έγκειται στο ότι με το νόμο Κατσέλη μπαίνεις σε μια διαδικασία εξασφαλισμένης προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμό, εφ'οσον βέβαια τηρείς τις δεσμεύσεις του νόμου. Ενώ στη δεύτερη περίπτωση απλά ελπίζεις στη ...μεγαλοψυχία του τραπεζίτη σου και του Χατζηδάκη.

Τώρα κατάλαβες πως μας την έστησαν ; Κατάλαβες με τι νόμισμα θα πληρώσουμε την αφασία μας ; Πώς αλλοιώς πρέπει να το εξηγήσουμε: ότι το βράδυ της ψήφισης του νόμου 4224 ούτε τριακόσια άτομα δεν κατέβηκαν στην εκδήλωση διαμαρτυρίας κατά των επικείμενων πλειστηριασμών. 

υγ1. αυτοί που ακόμη δεν οφείλουν σε κράτος και τράπεζες ας μη χαίρονται. Έχουν και γι' αυτών τη γούνα ράμματα οι τραπεζίτες και το συνεταιράκι τους το κράτος...

υγ2. Βλέπε εδώ τη διαδικασία που προβλέπεται για τη συνέχιση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμό. Κι' εδώ το νόμο Κατσέλη.

παραπομπές
* Έμποροι & Ελεύθεροι Επαγγελματίες καταβάλλουν τουλάχιστον το 20% της τελευταίας ενήμερης δόσης του δανείου τους. Άνεργοι & χαμηλόμισθοι (μέχρι του ποσού του επιδόματος Ανεργίας):Μηδενικές καταβολές.

**προϋποθέσεις προστασίας βλέπε εδώ.

Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014

"Η επανάστασή μου έχει αρχίσει… Την ακούτε;" (αναδημοσίευση)


Δημοσίευμα  της Guardian: «Λίγοι άκουγαν μια νεαρή Ελληνίδα, πριν πεθάνει. Θα την ακούσουμε τώρα;»

το βρήκαμε στο ιστολόγιο http://www.alterthess.gr
 
...αφιερωμένο σε μία από τις δύο κοπέλες που βρήκαν τραγικό θάνατο κατά τη σύγκρουση λεωφορείου του ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας με νταλίκα κοντά στα διόδια Νέων Μαλγάρων, φιλοξενεί ο Guardian.

Διαβάστε το κείμενο όπως δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της βρετανικής εφημερίδας:

Την Τετάρτη, ένα πούλμαν που μετέφερε μια ομάδα νεαρών φοιτητών, ταξιδεύοντας κατά μήκος ενός ελληνικού αυτοκινητόδρομου κοντά στα Μάλγαρα, συγκρούστηκε με ένα φορτηγό. Πολλοί τραυματίστηκαν, δύο νέες γυναίκες πέθαναν. Η Αγγελική Γρανίτσα, 21 ετών, και η Ειρήνη Τριανταφύλλου, 23 ετών, δύο έξυπνοι νέοι άνθρωποι που ενεπλάκησαν (στο δυστύχημα) , «έφυγαν» από τις οικογένειες και τους φίλους τους. Όσο φωτεινότερο το κερί, τόσο βαθύτερο το σκοτάδι που ακολουθεί, όταν σβήσει.

Η Ειρήνη (δίνεται η ερμηνεία της λέξης στα ελληνικά) έγραψε ένα δοκίμιο για την κατάσταση στην Ελλάδα, όταν ήταν 18 ετών- ακριβώς πριν χτυπήσει η κρίση- , το οποίο δημοσιεύθηκε σε μια τοπική εφημερίδα. Μετέφρασα μια συντομευμένη εκδοχή από το κομμάτι της. Λίγοι την άκουγαν ενώ ήταν ζωντανή. Θα την ακούσουμε τώρα;

«Τα όνειρά μου είναι η βάση της επανάστασής μου. Αφήστε με λοιπόν, να ονειρεύομαι.. Σε κάθε περίπτωση, η πραγματικότητα που μου προσφέρετε δεν είναι και τόσο δελεαστική.

Παγιδευμένοι στις υπερβολικές απαιτήσεις των καιρών, στις υπέρμετρες φιλοδοξίες, στον υπερκαταναλωτισμό, έχουμε ξεχάσει την αξία και την δύναμη που κρύβει μέσα του το χάδι, ο ζεστός λόγος, η κουβεντούλα με το φίλο. Πότε επικοινωνήσατε τελευταία φορά με ένα φίλο σας; Πότε ήταν η τελευταία φορά που μιλήσατε χωρίς ενδοιασμούς για όσα σας απασχολούν;»

Γίνατε εσωστρεφείς, θέλοντας να προφυλαχτείτε από τα προβλήματα τρίτων, γιατί είναι τόσα τα δικά σας, που δεν μπορείτε να σηκώστε κι άλλο βάρος. Γίνατε ένα μοναχικό άτομο που ψάχνετε φιλίες μέσω ηλεκτρονικών δρόμων. Η φιλία απόκτησε το δικό της e-mail στο ίντερνετ!

Εργασία και εγκλεισμός στο σπίτι κατά τις εργάσιμες ημέρες και διασκέδαση με φορτσαρισμένη ιλαρότητα το Σαββατόβραδο, αυτό είναι το πρόγραμμά σας. Α, ξέχασα, θέλετε να βελτιώσετε την εξωτερική σας εμφάνιση και καταφεύγετε σε γυμναστήρια και ινστιτούτα αδυνατίσματος, αυτοαναιρώντας την προσπάθειά σας με υπερκατανάλωση φαγητού και οινοπνευματωδών ποτών.

Δεν χαρακτηρίζεστε από συνέπεια και αλληλεγγύη απέναντι σε φίλους και συγγενείς. Παγιδεύεστε στον απομονωτισμό του προσωπικού σας συμφέροντος, ζώντας μόνοι ακόμα και μέσα στις συντροφιές. Έχετε περιορίσει τις πολιτικές και συνδικαλιστικές σας δραστηριότητες, στις αναγκαίες και ωφελιμιστικές.

Και μέσα σ’ όλη αυτή τη σύγχυση, βρίσκετε χρόνο και διάθεση παίρνοντας και το κατάλληλο ύφος να μας κριτικάρετε, με την «αγωνία» και το «ενδιαφέρον» ζωγραφισμένο στο πρόσωπό σας. Για σας είμαστε οι καλοπερασάκηδες, οι οκνηροί, οι χωρίς προβληματισμούς νέοι, το δυσοίωνο αύριο στα χέρια του οποίου δεν θέλετε να παραδώστε τον κόσμο (από πότε γίνεται παράδοση και παραλαβή του χάους;).

Μέσα σ’ αυτό το κλίμα και τις λιβελογραφικές κορόνες σας, επιτρέψτε μου να ονειρεύομαι.

Ονειρεύομαι μια γειτονιά, στενό δρομάκι και ζεστοί άνθρωποι. Χαμόγελα και πίκρες και χέρια που σ’ αγκαλιάζουν και κάνουν περισσότερα τα πρώτα και λιγότερες τις δεύτερες.

Ονειρεύομαι να «μάθω γράμματα, να γίνω άνθρωπος» όπως λέει και η γιαγιά μου. Να μάθω γράμματα, για να ανοίξει το μυαλό μου και τα μάτια της ψυχής μου και μ’ αυτά να αντικρίζω τον κόσμο και τον άνθρωπο.

Ονειρεύομαι να ασκήσω το επάγγελμα που μ’ αρέσει, χωρίς να χρειαστεί να «φιλήσω κατουρημένες ποδιές» ή να περάσω από γραφεία πολιτικών, πολιτευόμενων, γραμματέων και γραμματικών.

Ονειρεύομαι να φτιάξω τη δική μου οικογένεια και να μεγαλώσω τα παιδιά μου με τις αρχές και τις αξίες που οι δικοί μου γονείς έδωσαν σε μένα.

Ονειρεύομαι να έχω δίπλα μου ανθρώπους αληθινούς, που θα μ’ αγαπάνε και θα τους αγαπώ ελεύθερα και κατ’ επιλογήν μου.

Ονειρεύομαι να μην ντρέπομαι ως πολίτης, να μη σκύβω το κεφάλι, αλλά να φιλοκαλώ μετ’ ευτελείας και να ζω άνευ καχυποψίας.

Ονειρεύομαι να χρησιμοποιώ τη γλώσσα για να λέω «τα σύκα - σύκα και τη σκάφη - σκάφη» και όχι να «κρύβω λόγια».

Ονειρεύομαι μ’ αυτές τις συντεταγμένες να δημιουργήσω το δικό μου κόσμο, τον μικρό και μέγα.

Έχω κλείσει τα αυτιά μου στα κατηγορώ, στη δήθεν συμπάθεια, στη δήθεν επαναστατική διάθεση και ειλικρίνεια και ανιδιοτέλεια και δουλεύω - δουλεύω, για να κάνω τα όνειρά μου πραγματικότητα.

Η επανάστασή μου έχει αρχίσει… Την ακούτε;».

Η οικογένεια της Ειρήνης δώρισε τα όργανά της. «Πάρτε ό,τι όργανα χρειάζεστε, με όλη μου την καρδιά», είπε η μητέρα της. Μια σειρά από εγχειρήσεις που αλλάζουν ζωές άρχισαν να κανονίζονται γρήγορα: δύο νέοι άνθρωποι που πάσχουν από κερατόκωνο, μια πάθηση που καταστρέφει σιγά- σιγά την όραση, θα λάβουν τους κερατοειδείς της Ειρήνης. Ίσως, όταν ανοίξουν τα μάτια τους, δουν τον κόσμο με τόση διαύγεια και θάρρος, όπως εκείνη. Ίσως, όταν ανοίξουμε τα δικά μας μάτια, να τον δούμε επίσης μ’ αυτόν τον τρόπο.

Μπλε (αναδημοσίευση)

από το ιστολόγιο Vuelos
Ξημέρωσε κι εμείς βρεθήκαμε, για άλλη μια μέρα, στην ίδια θέση. Καθισμένοι στην άκρη του πεζοδρομίου, ο ένας δίπλα στον άλλο, κοιτώντας τον ουρανό να παίρνει σιγά-σιγά αυτό το ωραίο μπλε που και οι δύο λατρεύαμε. Είμαστε, όμως, αυτή τη φορά διαφορετικοί. Δεν μιλούσαμε πολύ. Είχαμε πάψει εδώ και καιρό να μιλάμε. Σαν να προλάβαινε ο χρόνος τις λέξεις και κάθε φορά που είμαστε έτοιμοι να πούμε κάτι, αυτός τις ξανάβαζε μέσα μας λέγοντας μας ψιθυριστά πως είναι ασήμαντες.

Και περνούσαν οι μέρες κι εμείς τις υποδεχόμασταν πάντα με τον ίδιο τρόπο. Ώσπου, ο ουρανός έπαψε να αλλάζει χρώμα κι έμεινε σε εκείνο το κόκκινο που μισούσαμε να βλέπουμε. Ο χρόνος σταμάτησε. Απομακρύνθηκες και γύρισες προς το μέρος μου. Από συνήθεια δεν μίλησες. Περίμενες πως πάλι οι λέξεις δεν θα βγαίνουν. Ήταν κι αυτό το χρώμα που είχε πάρει η μέρα… Δύσκολο να ειπωθούν λόγια, κρυμμένα, μέσα στο κόκκινο.

Σταμάτησε να βραδιάζει και να ξημερώνει. Πάνω από τα κεφάλια μας δέσποζε πια αυτό το κόκκινο του αίματος. Αλλά εμείς, συνεπείς, την ίδια ώρα, στο ίδιο μέρος, κοιταζόμαστε, χωρίς κουράγιο να κοιτάξουμε ψηλά. Για άλλη μια φορά, πριν την ώρα του αποχωρισμού, γύρισες και με κοίταξες στα μάτια.

-Θέλω να σου μιλήσω, είπες. Κι εγώ ξαφνιάστηκα τόσο που μούδιασα ολόκληρη.

- Θέλω να σε ρωτήσω… Αν καταφέρεις να μου απαντήσεις τώρα ίσως γυρίσει το μπλε στη θέση του.

Με ρωτάς επίμονα, ώρες ολόκληρες την ίδια ερώτηση:

“Ποιός είναι εκείνος που ποτέ δεν θα υποδουλωθεί, εκείνος που δεν θα είναι δέσμιος κανενός, εκείνη η γη, η χώρα, το μέρος όπου ένας προς έναν, όσοι ζουν εκεί, θα είναι ελεύθεροι;”

Γέλασα. Η αλήθεια είναι πως δεν περίμενα την ερώτησή σου. Ήταν όμως η μόνη ερώτηση στην οποία είχα απάντηση.

“Εκείνος που πιστεύει πως μπορεί να είναι λεύτερος. Φυσικά. Η γη, η χωρα, το μέρος εκείνο στον κόσμο όπου οι άνθρωποι του θα είναι ελεύθεροι θα είναι εκεί όπου ένας προς έναν θα πιστεύει στο δικαίωμα της ελευθερίας του. Αλλά όχι μόνον αυτό.

Πλέον δεν υπάρχει μια χώρα εδώ και μια εκεί, ένα κράτος με τους ανθρώπους του και ένα άλλο με τους δικούς του. Τώρα πια, υπάρχουν παγκόσμιες χώρες, παγκόσμιες πατρίδες και σε μια παγκόσμια πατρίδα, με βασιλιάδες και στρατιώτες πρέπει να επιλέξεις αν θα είσαι το πιόνι που θα γίνει βασιλιάς ή το πιόνι εκείνο που θα θυσιαστεί για να γίνουν όλα τα υπόλοιπα κάτι πιο πάνω από απλοί βασιλιάδες.

Αν θέλεις, αύριο να ξημερώσει χωρίς αυτό το κόκκινο στον ορίζοντα πρέπει τώρα να αρχίσεις να το πετάς από μέσα σου. Μπορεί να λες συχνά πως η μοίρα είναι γραμμένη για ‘σένα και για ‘μένα, αλλά η μοίρα είναι το άλλοθι των δειλών. Το ζήτημα δεν είναι ποιος είναι ο ελεύθερος λαός ή αυτός που δεν θα καταφέρουν ποτέ να τον υποδουλώσουν. Δεν βλέπεις; Όταν παίζεις σε παγκόσμιες σκακιέρες, θα είσαι πάντα η πλειοψηφία που υπάρχει για να υπερασπίζεται τους αξιωματούχους, πιόνι.

Άκου λοιπόν, δεν υπάρχουν ελεύθεροι άνθρωποι γύρω μας αν εσύ κι εγώ, όλοι μας, δεν ελευθερωθούμε. Κι αυτό για να γίνει θέλει πίστη. Όχι σε θεούς, θρησκείες και άγια. Αυτά είναι σαν τους βασιλιάδες, σε ρίχνουν στην μάχη πρώτο για τη σωτηρία του “έθνους”. Γι’ αυτό σου λέω, ελεύθερος είναι εκείνος που παίρνει από το χέρι τους ανθρώπους και τους μιλάει με αλήθειες.

Μην περιμένεις να δεις τους άλλους να περνάνε τη γραμμή, βγες εσύ μπροστά και υπερασπίσου όσους δεν βλέπουν. Εξέθεσε τον εαυτό σου στον κίνδυνο να τα χάσεις όλα ή να κερδίσεις τη ζωή, το αναφαίρετο εκείνο δικαίωμα και την τεράστια χαρά της νίκης, όχι του εαυτού σου, όλων. Είναι μεγάλη αρετή, να έχεις το θάρρος και την τρέλα να χτίζεις πάνω σε ερείπια έναν κόσμο που να τους χωράει όλους.

Είναι ελευθερία, να μην πιστεύεις ούτε στη τύχη ούτε στη μοίρα. Η τύχη δεν θα σου αποδώσει ποτέ τους καρπούς σου. Γιατί η τύχη αποδίδει μόνο δάφνες σε όσους υποκρίνονται τους σωτήρες. Ελεύθερος είναι εκείνος που δεν εύχεται και δεν παρακαλεί. Οι ευχές είναι για εκείνους που επιθυμούν μα φοβούνται μπροστά στη μεγάλη ώρα. Να λες, εγώ είμαι έτοιμος. Να θυμάσαι πως μόνος δεν θα χαρείς ποτέ την ελευθερία, γιατί θα προλαβαίνει πάντα η μοναξιά να σε υποδουλώνει.

Σε αυτόν που σου αφαιρεί το δικαίωμα της ερώτησης και της αμφισβήτησης, αν θες να λέγεσαι ελεύθερος άνθρωπος, να υψώνεις το ανάστημά σου και να ρωτάς με την φωνή εκείνου που η άγνοια δεν μπορεί να τον σκλαβώσει.

Και μην ξεχνάς, πάντα θα σε στοιχειώνει εκείνο το απέραντο σκοτάδι του επαναστάτη. Αλλά, εσύ, αν θες να είσαι ελεύθερος, να λάμπεις. Να λάμπεις και να ακτινοβολείς κραυγές ακόμα κι αν όλοι είναι τυφλωμένοι από την ομίχλη. Να φωτίζεις και να θυμάσαι. Να θυμάσαι πάντα το όνομα σου. Όχι το όνομα που σου έδωσε η κοινωνία, το όνομα που σου κόλλησαν για να σε αναγνωρίζουν. Να θυμάσαι, το όνομα που έχεις μέσα σου. Ελεύθερος.

Είναι χρέος σου να αλλάξεις τον κόσμο, μα η μεγάλη σου ευθύνη θα είναι πάντα να μην χαθείς μέσα στο πλήθος.”

Σηκώθηκες κι έφυγες κι εγώ δεν είχα τη δύναμη ούτε αντίο να σου πω. Έφυγα κι εγώ με την εντύπωση ότι δεν θα σε ξανάβλεπα.

Ξημέρωνε πάλι. Βρεθήκαμε ταυτόχρονα, λαχανιασμένοι, στο ίδιο σημείο. Με μια φλόγα να μας καίει κοιτάξαμε ψηλά. Η φωτιά είχε γυρίσει μέσα μας. Ο ουρανός ήταν πάλι μπλε. Βαθύ μπλε, σαν τη θάλασσα…σαν την ελευθερία.

Για να μη σκεφτόμαστε…(αναδημοσίευση)

 του Γιάννη Μακριδάκη

Χτες είδα τον Σπύρο. Έναν σαρανταπεντάρη γνωστό μου από τα παιδικά χρόνια, ως λίγο μεγαλύτερο από μένα, παιδί λαϊκής οικογένειας, από γειτονιά προσφυγική. Ένα παιδί από αυτά που οι μεσοαστοί των δεκαετιών του 70 και του 80, ανερχόμενοι σε μικροαστοί όπως ήσαν, τα κατέτασσαν σε αυτά που δεν έχουν μέλλον, που δεν θα σπουδάσουν, που θα γίνουν χαμάληδες και μας τα έδειχναν ως παράδειγμα προς αποφυγήν για να διαβάζουμε και να γίνουμε καλοί μαθητές…

Ο Σπύρος πράγματι έγινε χαμάλης μεγαλώνοντας, δεν έπεσαν έξω οι μεγάλοι. Και οδηγός φορτηγού έγινε, όνειρο πολλών μικρών. Δούλευε για χρόνια πολλά σε μεταφορική εταιρία, ξυπνούσε χαράματα, έβγαζε φορτηγά από το βαπόρι, ξεφόρτωνε τριαξονικά, κουβαλούσε πακέτα στην πλάτη, φόρτωνε μικρά φορτηγά, έκανε δρομολόγια εντός της πόλης, έβαζε φορτηγά στο βαπόρι τις νύχτες, όλη του η μέρα ήταν ένα συνεχές κουραστικό χαμαλίκι.

Εγώ που σπούδασα και έγινα μαθηματικός, πήρα ένα μεγάλο μάθημα ζωής κάποτε από τον Σπύρο. Ήμουν σε μιαν έκθεση όπου είχα περίπτερο και πρόβαλα το Πελινναίο και τις εκδόσεις του σαν πέρασε εκείνος οικογενειακώς, με τη γυναίκα και τον μικρό γιο του, Σάββατο απόγευμα ήτανε και φορούσε ο Σπύρος τα καλά του, κι ήτανε εντελώς παράταιρα με το παρουσιαστικό του το κουρασμένο, με τα χέρια του τα ροζιασμένα, με τα λαιμά του τα κατακόκκινα και με τα στοιβαρά του σβέρκα.

Είχα να τον δω χρόνια πολλά αλλά τον γνώρισα αμέσως. Κι εκείνος με αναγνώρισε. Σταμάτησε εμπρός στο περίπτερό μου και άρχισε να μου μιλά για τις εκδόσεις μου, για το περιοδικό, για τις φωτογραφίες τις παλιές που δημοσίευα κατά καιρούς, για τα άρθρα τα δικά μου και των συνεργατών μου, μου είπε για το μεράκι του σχετικά με εκδόσεις παλιές για το νησί, με φωτογραφίες αρχειακές από τοπία και πρόσωπα της Χίου, και όλα αυτά δίχως τρόπο επιδεικτικό αλλά μονάχα σαν κουβέντα της στιγμής μιας και το φερε η ζωή να συναντηθούμε εκεί. Ήταν ο Σπύρος αναγνώστης και συλλέκτης των εκδόσεών μου παρόλο που η κάθε μέρα του ήταν γεμάτη χαμαλίκι από νύχτα μέχρι νύχτα και να διαβάσει προλάβαινε μονάχα στο κρεβάτι λίγο πριν τον πάρει ο ύπνος.

Με συγκίνησε ο Σπύρος τότε. Με συγκίνησε και χτες που τον ξανάδα πάλι μετά από χρόνια πολλά. Φορούσε τη μπλε ποδιά του κουβαλητή και πάλι και στεκότανε εμπρός στα ψυγεία με τα λαχανικά του σούπερ μάρκετ της παιδικής μας γειτονιάς, το μοναδικό που μπαίνω πότε πότε, να ψωνίσω κάνα αβοκάντο και με χαιρέτισε εγκάρδια με ένα αγνό χαμόγελο. Πήγα κοντά του αμέσως, εδώ δουλεύεις, τον ρώτησα, έφυγες από τη μεταφορική;

Ήρθαμε εδώ, μου είπε, να μη σκεφτόμαστε, να περνά η μέρα, να περνά η ζωή και να μη σκεφτόμαστε, έτσι μου είπε, ακριβώς, σε πρώτο πληθυντικό μίλησε για τον εαυτό του και βουρκώσανε τα μάτια του. Απόμεινα και τον κοιτούσα ερευνητικά, κατάλαβα πως κρύβει μεγάλο πόνο και πως θέλει να μιλήσει, τι έγινε ρε Σπύρο, τι έπαθες;

Και μου είπε πως έχασε ένα γιο, δεκαεφτά χρονών παιδί, εκείνο το μικρό, σκέφτηκα αμέσως, που είχε μαζί του σαν πέρασε από την έκθεση τότε και μου λεγε για την μεγάλη του αγάπη, τα βιβλία και τις εκδόσεις τις παλιές, καρκίνο στο κεφάλι, δεν είχε πια όρεξη ο Σπύρος όχι για δουλειά μα ούτε για ζωή, είχε πεθάνει μαζί με το παιδί του, γι’ αυτό ίσως μιλούσε σε πρώτο πληθυντικό, ήταν πεθαμένος ο Σπύρος πια μαζί με το παιδί του κι εκεί, μπροστά στο ψυγείο των λαχανικών στεκόταν ένα ομοίωμά του, ένας Σπύρος άψυχος, τι να πα να κάνουμε πια στις μεταφορικές, να πα να σκοτωνόμαστε στη δουλειά όλη μέρα, για ποιο λόγο, δεν υπάρχει λόγος πια, δεν έχουμε και όρεξη καμιά, ήρθαμε εδώ που είναι πιο ήσυχα, για να μη σκεφτόμαστε.

Ό,τι κι αν του απάντησα, με τα λόγια ή με τα μάτια ήτανε λίγο και ανίκανο να του πει οτιδήποτε του Σπύρου, τον χτύπησα στον ώμο αναστενάζοντας και έκανα να φύγω από κοντά του, να ξεφορτιστεί κι αυτός, μα τότε ήτανε που ένιωσα ότι μιλά έτσι διότι ασυνείδητα εκπροσωπεί όλη την ανθρωπότητα.

Γύρισα και τον κοίταξα ξανά. Στο ευγενικό του ζαρωμένο πρόσωπο είδα το δράμα της ανθρωπότητας, που έφτασε πια στο σημείο της το τελικό, να αποβγάζει όλο και πιο συχνά από τη ζωή τα τέκνα της, αφού από την ώρα που τα γεννά, τα θρέφει πια με θάνατο, με αργό, επώδυνο και ανώριμο θάνατο, αντίτιμο “της ανάπτυξης και του πολιτισμού της” και στο τέλος πενθεί και ακυρώνεται κι αυτή, πάει η ζωή της στράφι.